• Allis

Stora problem med myom!

Jag snittades pga ett 15 cm stort myom. Barnet kunde tas ut med svårighet och myomet måste tas bort samtidigt. Helst tar de inte bort myomen vid själva snittet eftersom man som gravid har mer blod än vanligt och att myomet går ner i storlek efter att alla extra hormoner försvunnit ur kroppen efter förlossningen.
    Magen blev större, det är klart, myomet var ju större än mitt barns huvud. Dessutom låg det neråt och bebisen ovanligt högt.
    Vid min nuvarande graviditet har jag också ett myom. Okänt hur stort. Men visst är magen större.
    Jag hade inte ont av mitt yom förra gången. Nu har jag som kalla svidande knivhugg som kommer ofta och hänger i ett bra tag. Är det sådan smärta ni beskriver? Kan det vara myomet jag känner av?

• Allis

Det kanske låter konstigt, men jag tycker att det är trevligt att det finns en tråd att diskutera myom på!

Åsa MG
    Nej, jag behövde inte snittas förrän i v.38, drygt 1 vecka innan bf. Jag är i v. 18 och ska höra på UL hur mitt nuvarande myom ligger och hur stort det är. Det var "skönt" att höra att smärtan kan vara myomet, att det inte är något "värre". Tack för tipset om att äta mildrare fibrer, jag ska prova det.
    Vad hemskt för dig att ha så ont! Men vad gosigt det lät att bebisen har det gott och ligger och suger på tummen.
    Jag visste heller inget om myom innan graviditeten. Det enda jag kunde läsa mig till var att man av myom kan få svår mens och att det kan vara svårt att bli gravid. Jag märkte inget av det.

Snax
    Mitt myom satt på insidan av livmodern, det var ju stort och jag hade en livlig bebis. Jag kände inte av att den sparkade på myomet trots att det var trångt. Jag har inte hört att cystan skulle kunna gå sönder av bebisens sparkar, men jag har å andra sidan inte frågat mågon läkare om det. Jag tänkte mig att bebisen använde den som boxningssäck!

Allis

• Allis

Hej hej!
    Det är otroligt att se vad lite information det finns om myom i samband med graviditet och förlossning. Och vad olika information man verkar få av olika läkare och bm.
    Rätta mig gärna om jag har fel! Jag skulle gärna läsa mer om någon av er har tips.
    Jag har tex. aldig fått höra att myomet kan blöda när det växer. inte heller att barnet skulle kunna skada myomet så att det smärtar mamman. Jag har heller inte hört att myomet kan gå ner i storlek under graviditeten, bara att tillväxten är störst i samband med hormonchocken i början av graviditeten. Att tillväxten sedan brukar mattas av. Att storleken kan variera beror snarare på hur och var på myomet de mäter. Myomet är ju inte helt runt.
    Jag har inte varit på rutin-UL ännu. Är i v. 18 och har BF 30 januari.
    Allis

• Allis

Jag är i vecka 18 nu och har mitt första UL på måndag 3/9. Jag har ett myom och barnet ligger högt. Men jag vet inte hur stort det är den här gången eller hur barnet har det. Så jag är orolig och kan inte sluta tänka på det.
    Jag hoppas att läkaren som gör UL vet vad ett myom är och gör en ordentlig undersökning, har dåliga erfarenheter från min förra graviditet.
    Annars har jag inte ont mer än huggen i magen som förmodligen beror på myomet har jag fått veta av ÅsaMG här på tråden.
    Ha det gott alla!
    Anna

Svar på tråden Stora problem med myom!