• Johanna30

Stora problem med myom!

Hej!
    Vad skönt att ha hittat en tråd med andra som också har myom!! Har ganska nyligen fått reda på att jag har ett ganska stort myom ( 4,5 x 6 cm) som sitter utanför livmoderväggen. Enligt bm ska detta inte påverka min bebis eller graviditeten, men man kan ju inte låta bli att oroa sig! Usch! Ska iallafall få veta mer på onsdag på ul.
    Sen får jag väl komma tillbaka och ventilera mig här!
    /Johanna

• Johanna30

Än så länge är min bebis beräknad att komma i början av mars (6:e), men vi får kanske ett mer exakt datum imorgon på ul.
    Hoppas inte de hittar några fler myom!! Jag har i några veckor kännt en ganska stor "knöl" en bit under naveln lite till vänster, som jag hittills trott var min livmoder. Nu undrar jag om inte det är myomet jag känner. Blä.
    Hoppas ni alla har en bra dag! Jag gör ALLT utom att plugga till tentan jag har på fredag.

• Johanna30

Hej på er!

Var ju på ul igår och visst, därinne låg en jättelivlig liten bebbe och vinkade till oss.. En underbar känsla Allt såg ut precis som det skulle i livmodern och med bebisen, vilket var en stor lättnad.
    Så var det ju det här med myomet. Bm konstaterade att det är det jag har kännt som jag tidigare trodde var livmodern (snett till vä under naveln, ca 5x7 cm stort). Hon tyckte däremot inte att jag alls skulle oroa mig för detta och att det inte alls skulle påverka bebisen eller graviditeten som sådan. Och vaginal förlossning blir tydligen inga problem som det ser ut nu. Ska dock på ett ul till om två månader för att se om myomet har växt/krympt. Ser det som en bonus, för då får jag ju se bebisen igen också
    Jag har nu bestämt mig för att släppa alla tankar på det sketna myomet och bara njuta av att vara gravid Så får man bara hålla tummarna att man inte kommer ha ont av det längre fram heller (peppar peppar).
    Önskar er andra all lycka till med allt!!!!
    Kram

• Johanna30

Halloj!
    Peppar peppar, men jag har ännu inte haft några problem med mitt myom. Är i v. 20 nu. Jag hoppas hoppas att jag inte kommer märka av något längre fram heller, men vet att det inte finns några garantier för det. Den dagen den sorgen...
    Hoppas ni andra också mår bra och kan njuta av era graviditeter (och din lilla nyföding Snocke )

/Johanna

• Johanna30

Hej tjejer!

Funderar lite på en sak... Kan myom flytta på sig eller typ "svullna upp"? Jag blir inte riktigt klok på min mage. Ena stunden kan jag hur lätt som helst känna (om man trycker lite lätt) mitt myom där det har konstaterats sitta av bm (i nedre vä hörnet utanför livmodern). Nästa stund känner man det inte alls. Och ibland så har jag en stor bula på ett annat ställe, lite högre upp, runt omkring naveln typ... Kan det vara min bebis som spelar mig ett spratt. Kan det vara någon kroppsdel på bebben jag känner som en bula på det andra stället ibland???
    Ja, det är ju inte lätt för er att veta egentligen, men har ni varit med om något liknande?
    *kliar mig i huvudet och fattar ingenting*

• Johanna30

Hej på er alla!

Nästa tisdag blir det spännande... Då ska vi på nytt ultraljud för att se om myomet har vuxit sen sist. Fast mest spännande blir naturligtvis att se bebisen igen Att döma av hur mycket den sparkar och har sig i magen så verkar den må prima.
    Jag har inte haft något ont av myomet ännu, men det ska som sagt bli intressant (och läskigt) att få veta storleken på det nu...
    Sköt om er och magarna!

Svar på tråden Stora problem med myom!