• Villa76

Stora problem med myom!

Hej!

Har följt eran tråd för här är en till som är gravid med myom.
    Alla mina myomer sitter på utsidan av livmodern och jag hade inga problem att bli gravid. Det största myomet är minst 16 x 20 cm. Har varit inlagd två gånger pga myomnekros som har uppkommit i de mindre myomerna. Trots allt har min graviditet gått jättebra! Ligger nu på BF +2 och har sedan länge inte haft ont av myomerna. Läkarna har hela tiden sagt att jag ABSOLUT inte kommer att gå hela tiden ut och att jag skulle föda minst en månad i förväg men nu sitter men här och dricker hallonbladste!

Tidigare så konstaterade läkarna att jag hade förlossningshinder men nu har alla myomer som tidigare "låg för utgången" dragit sig uppåt och nu väntar en vanlig förlossning.

I perioder har det varit jättejobbigt med myomerna, främst för att jag har fått så många olika diagnoser från läkarna men allt har ju gått superbra tillslut. Som jag förstår så vet inte läkarna eller BM så mycket om myomer och kan skrämma upp en lite i onödan. Från vecka 15 har jag haft en superbra läkare på Spec MVC som har peppat och varit insatt i just min situation. På det sättet har jag sluppit diagnoser från alla andra och jobbiga reaktioner när de undersöker mig. Ska man palla att ta sig igenom en riskgraviditet (som alla myomgraviditeter är) måste man känna att man orkar med det mental också och tro att det går bra!

Önskar er alla lycka till!!!
    Tänk på att man sällan hör om fall där det har gått bra trots myom och kvinnor världen över föder barn trots myom som de kanske inte ens vet om att de har.

Kram

• Villa76

Sitter fortfarande och lapar hallonbladste och ingenting händer... Är nu på BF +4. Ska göra ett UL på onsdag igen om ingenting har hänt.

Känns skönt att snart vara vid mållinjen. Däremot kommer det väl att uppstå en massa frågor och funderingar kring myomerna när barnet väl är ute. Läkarna har ju rekommenderat mig att ta bort dem när jag slutat amma (de är tydligen då de är som minst).
    Men en sak i taget...

Snocke, om vi inte hörs innan vill jag bara önska dig lycka till på onsdag! Guuud vad spännande.

Lev väl tills vi hörs igen och va rädda om er själva och guldklimparna i magen!

Kram

Svar på tråden Stora problem med myom!