• Yosa

Hur gör ni ersättning hemma och borta? (nyfödd/liten baby)

Hur gör ni ersättningen när ni är hemma och borta?

Kokar ni vatten hemma och sen har kokt avsvalnat vatten att blanda ut med + pulver hemma, eller hur gör ni?

termos + pulver borta?
    färdig ersättning i flaskan med er bort?

Om man blandat en flaska ersättning; hur länge håller den sig då? (tänker om man tex vill blanda för att sedan gå ut i trädgården eller nåt)

• Svar på tråden Hur gör ni ersättning hemma och borta? (nyfödd/liten baby)
  • TessaS

När Theo var upp till två månader, så kokade vi allt vatten först. Då sa min bvc att det inte behövdes eftersom vårt kommunala vatten är tillräckligt bra.

Var vi hemma så förvarade vi det kokta vattnet i en kanna i kylen och mikrade det lagom varmt för att blanda och ge. (när han var äldre än två månader, så tog vi kallt vatten ur kranen och mikrade det)

När jag var på resande fot så hade jag en flaska med kallt vatten och en termos med varmt vatten. Så blandade jag så det blev lagom varmt innan jag blandade i pulver.

Jag har använt ersättningen så länge den har varit varm/ljummen. Har det gått så lång tid att det svalnar så har jag inte värmt på nytt utan gjort en ny. Att gå ut i trädgården ska nog inte vara några problem.

• ischa

Vi brukade koka vatten till ett par flaskor och ställa i kylen. På kvällen blandade vi med kallt vatten och värmde den när vi skulle ge på natten. Stog i kylen under tiden.
    Skulle vi åka någonstans hade vi vatten i en termos med oss. Vi hade en speciell termos till vattnet.Tror inte sonen skulle ha uppskattat kaffesmak på ersättningen!

• Mamma till bröderna bus

vi värmde vatten till lagom varm och blandade i pulver.. när vi var hemma...
    var vi borta så hade vi termos med vatten med oss och en burk med pulver

använde sålänge ersättningen var varm, gjorde aldrig i förväg.. på nätterna hade vi ocxå termos ( pulver redan uppmätt i flaska) allt för att spara tid :)

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • Janina

Jag har alltid en termos med kokat vatten med mig och erstättningspulver så det bara är att blanda till direkt i nappflaskan .

• vicsun

Jag brukar koka upp vatten och låta svalna till ät temperatur och sedan slår jag upp vattet på termos.

När barnen sedan ska äta slår jag vattnet i flaskan och i med pulvret.. bus enkelt=)jag gör så dygnet om och mina barn har ätit ersättning sedan dom var 3 veckor gamla och mått fin fint av detta.

Vet inte riktigt hur länge ersättningen klara sig i flaskan färdig.. men den kan ju surna om det är varmt eller står allt förlänge slulle jag tro.

Annars fins det ersättning färdig på tetra men den är ganska dyr, fast smidig att ta med.

• Tant Green

Hemma kokade vi vattnet (tills hon blev 4 månader) och hällde upp i en kanna som fick stå i kylen. När det blev dags att äta värmde vi det (till ättemperatur) i micron och blandade med pulvret.

Borta hade vi nästan alltid tetror. Dottern gillade den rumstempererad så vi behövde inte ens fundera på att värma den. När vi var ute på vintern låg tetran vid hennes fötter i mjukliften i vagnen, under fleecefiltar, så den var alltid lagom ljummen enligt hennes smak

Vi använde samma i kanske 30 minuter, ibland åt hon så långsamt så hon inte fått i sig allt förrän efter 30 minuter och då fick hon fortsätta på den. Om det gått längre tid gjorde vi en ny omgång.

• Yosa

Janina85:
    Är den inte för varm då? Blandar du ut med kallt kranvatten?

ischa : fattade jag dig rätt att ni kokade vatten och hällde up i flaskor, det fick sen svalna i kylen? på bänken? Stod sen i kylen under natten och när det av dags för mat så blandade ni i pulver och sen värmde?

är det ok att värma pulvret eller ska man värma vattnet och sedan i med pulvret?

Värma i micro eller vattenbad?

När ni värmer i micro; har ni locket helt av då?

• stjernan

Jag har som tidigare svar, kokt kallt vatten i lylen, som jag sedan värmer i micron och blandar med pulver. På natten har jag en termos med vatten i lagom temp bredvid sängen, så blandar jag där och slipper gå upp och micra.
    På utflykt tar jag tetra, men det funkar ju bra med termosen öven då om tetran är slut.

Jag micrar utan lock.

• Linnéa87

jag gör som alla andra; i termos när vi är borta och akllt i kylen hemma :) men ett bra tips till då du är borta (pch hemma) är att köpa en lite burk med tre indelningar som du lägger i färdigt pulver till en portion. mycket enklare att bara hälla i vatten och sen en del pulver! finns bland flaskor och nappar och så i mataffären. i de flesta iaf.

• Linnéa87

förresten BLANDA INTE PULVER I TERMOSEN! det gjorde vi en gång vääääldigt dumt av oss. det jäste och fy vad det luktade! då var det tur att vi alltid har tetror med oss också..

• Yosa

Ja vällingdoserare har jag köpt.

Nu tror jag det har klarnat en del. Tack för era svar!

• Presario

oftast när jag är ute har jag med tetrapack med färdig ersättning. Just för att slippa krångla med vatten o pulver, o sen har jag såna flaskor emd rör i, så jag får itne blanda det där i, utan får skaka det i en redningsbägare först, så det är lite jobbigt att ha med det...

och den färdiga man köper på tetrapack får dom lov att äta rumstempererad... om man inte har direkt tillgång till mikro, på stan t.ex.

• Skogshallon

Har kokt vatten i kylen som jag sedan värmer i micron och blandar med pulvret när hon ska äta här hemma. Brukar ta med  mig kokt kallt vatten och pulver om jag ska till släktingar eller vänner, ska jag ut någon annanstans så tycker jag det är smidigast med tetrorna, då slipper man "jobbet" med pulver och vatten som ska blandas och värmas.

• Janina

jag låter vattnet svalna så det är färdigt att blanda :) Är man borta så är det inte alltid man får tag i att kyla nappflaskan under vatten .

Yosa skrev 2007-08-19 20:33:51 följande:
    Janina85:Är den inte för varm då? Blandar du ut med kallt kranvatten?ischa : fattade jag dig rätt att ni kokade vatten och hällde up i flaskor, det fick sen svalna i kylen? på bänken? Stod sen i kylen under natten och när det av dags för mat så blandade ni i pulver och sen värmde?är det ok att värma pulvret eller ska man värma vattnet och sedan i med pulvret?Värma i micro eller vattenbad?När ni värmer i micro; har ni locket helt av då?
Svar på tråden Hur gör ni ersättning hemma och borta? (nyfödd/liten baby)