• Myran5

Timmanställd och gravid

Fick nyligen veta att jag är gravid, jobbar sedan några månader på ett mindre ställe med få anställda, är timmanställd. Är det någon som vet vilka skyldigheter chefen har när jag kläcker den stora nyheten? Kan han begära att jag går på dagen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-19 20:42:34:
    Oj detta skulle ju ligga under arbetsliv.. Flyttar inlägget

• Svar på tråden Timmanställd och gravid
  • skrivmaskin

Du borde nog flytta tråden till väntar barn - arbetsliv. Lycka till!

• holy

TS: Vad menar du med: Kan han begära att jag går på dagen?

• Myran5

Lite kontigt skrivet kanske, jag menar att om han blir sur, kan han be mig sluta omelbart eller är han skyldig att låta mig vara kvar den tid vi kommit överensom som uppsägningstid (3 mån) åtminstone?

• holy
    Myran5 skrev 2007-08-19 20:46:40 följande:
    Lite kontigt skrivet kanske, jag menar att om han blir sur, kan han be mig sluta omelbart eller är han skyldig att låta mig vara kvar den tid vi kommit överensom som uppsägningstid (3 mån) åtminstone?
    Kolla ditt anställningsavtal. Där står det klart och tydligt hur länge du har anställning. Det kan inte brytas pga att du är gravid! Om arbetsgivaren börjar konstra-kontakta ditt fack.
    Förresten..varför är du uppsagd?
  • Sandra och Frippe

alltså dom kan ju vara fula som fan om man har otur, han kan lätt bli av med dig och hävda arbetsbrist el liknande. Eller om du säger att du inte klarar dina arbetsuppgifter pga lyft osv. Hoppas du har en juste chef!

• babyblue68

då jag var i v 11 så började jag på ett jobb som tim-anställd,det första dom fick reda på var att jag var gravid..bäst att vara ärlig tyckte jag, och det har gått super-bra. Dom underlättar för mig så gått det går. Är det nåt tungt lyft så låter dom mig avgöra om jag vill ta det eller om jag vill låta bli. toppen ställe. Men eftersom du är tim-anställd så tycker jag att din chef inte kan skita i dig. Du är ju tim-anställd. Det hade nog varit värre om du hade blivit fast anställd,och sen berättat i samma veva. Då hade chefen kunnat vara ful och skyllt på nåt annat..

Längtar till nästa UL
  • Myran5

Någon som vet hur jag flyttar tråden till under arbetsliv

• Myran5

Jag är inte uppsagd änn, men jobbet är ganska specifikt, långa dar mm och chefen speciell, så det är däför jag är lite orolig. Är inte så säker på att han tycker det är nån ide att jag kommer tillbaka när dom tagit sig tid att lära upp en ny person..

Svar på tråden Timmanställd och gravid