• amk

Varför är burktonfisk OK men inte färsk (tillagad) tonfisk?

Enligt Statens livsmedelsverk ska man inte äta tonfisk, men det är OK med konserverad tonfisk. Hur kan detta komma sig? Handlar det om miljögifter så försvinner väl inte de i en konservburk, eller?
    Och handlar det om bakterienivåer borde det väl isf gått att ge tillagningsanvisningar, typ att det ska vara ordentligt upphettat. Är tonfisken i burkarna från andra vatten och äter annorlunda än den färska-köpta?

Saxat från SLV (www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV):

"Ät inte

*
    abborre, gädda, gös, lake ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)"

Nån som kan förklara detta? Inte för det spelar nån roll egentligen, men det här är en sak jag har funderat lite på.

tack på förhand!

• Svar på tråden Varför är burktonfisk OK men inte färsk (tillagad) tonfisk?
  • siamusen

Tror burkfisken âr yngre fiskar som inte fatt i sig sa mycket gift ânnu..men jag kan ha fel.

• Lola Jämtland
    siamusen skrev 2007-08-20 00:49:29 följande:
    Tror burkfisken âr yngre fiskar som inte fatt i sig sa mycket gift ânnu..men jag kan ha fel.
    Du har helt rätt.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • KajsaP

Min barnmorska snackade om just tonfisk-frågan när vi var på inskrivning (fråga mig inte varför). Hon och en annan "patient" som dessutom var kock hade kommit fram till att tonfisk som hel fisk ska tillagas så att den är lite rå i mitten, och jag har fått lära mig att rå fisk inte är bra för bebisen.

Kan vara en teori i fiskfrågan...

• Lola Jämtland
    KajsaP skrev 2007-08-20 09:23:47 följande:
    Min barnmorska snackade om just tonfisk-frågan när vi var på inskrivning (fråga mig inte varför). Hon och en annan "patient" som dessutom var kock hade kommit fram till att tonfisk som hel fisk ska tillagas så att den är lite rå i mitten, och jag har fått lära mig att rå fisk inte är bra för bebisen. Kan vara en teori i fiskfrågan...
    Det handlar om miljögifter.
    //Blir det nånsin våran tur.....
Svar på tråden Varför är burktonfisk OK men inte färsk (tillagad) tonfisk?