• BlygTjej

Värdera om sitt hus för att sänka boendekostnaden?

Går det? Och vad ska man tänka på? Måste allt vara tipptopp när banken kommer och värderar det? Vi har gjort en del sen vi flyttade hit för 8 månader sen men vi är långt ifrån färdiga.

I dagsläget är vi kunder hos Swedbank men tänkte lägga huslånet hos en annan bank. Kan vi ringa den banken och be dem komma hit för att värdera huset? Kostar det något?

Mamma till Isabelle 070130
  • Svar på tråden Värdera om sitt hus för att sänka boendekostnaden?
  • Marvinna

Vet inte om det kostar något men det går att göra. Hör med den banken ni skall använda.

• Marvinna

HAr ni någon mäklare som kan hjälpa er?

• AnneSophie

En värdering (om man inte avser att sälja) kostar vanligtvis pengar ja, men tex Svensk Fastighetsförmedling brukar göra reklam och säga att dom värderar huset gratis.

Vi omvärderade vårt hus när vi hade bott där ett år, och renoverat 90% av insidan.
    På så sätt kunde vi lägga om våra lån och helt ta bort topplånet. Vi sparade måååånga tusenlappar i månaden på det.
    I höst ska vi omvärdera huset igen och jobbar nu för fullt för att fixa iordning det sista.

Alltså, huset värderas såklart högre om det är tip top men om inte allt är klart så ser ju värderingsmannen iallafall det man _har_ gjort och kvaliten på det jobbet.

Gorgeous trouble with two teapots
  • Ollies mamma

Ja, det går att göra och nej, för bankens skull behöver ni inte städa, de tittar ju inte på smutsen, de kollar ju husets skick bara. Men för er egen skull så kanske det känns bättre att ha städat när det ska komma folk o traska runt i huset, det hade jag kännt iallafall.

• AnneSophie
    Ollies mamma skrev 2007-08-20 09:38:47 följande:
    Ja, det går att göra och nej, för bankens skull behöver ni inte städa, de tittar ju inte på smutsen, de kollar ju husets skick bara.
    Fast det tror jag att dom gör. Dom kanske inte ska göra det egentligen, men som sagt...jag tror att dom gör det.

Och ja, husets värde ligger ju inte enbart i ytor och sådant utan även i hur fräscht det är.
  • BlygTjej

Jo städat ska det ju vara. Men jag tänkte mest på, måste allt vara klart invändigt? Ex. tänkte vi måla om alla foder och lackera om dörrarna till vitt. Så på något ställe har vi bytt fodret, och då är det träfärgat. Passar alltså inte in Så måste all renovering vara klar?
    Hur mycket har ni renoverat innan någon värderat om det?

• AnneSophie
    BlygTjej skrev 2007-08-20 09:42:36 följande:
    Jo städat ska det ju vara. Men jag tänkte mest på, måste allt vara klart invändigt? Ex. tänkte vi måla om alla foder och lackera om dörrarna till vitt. Så på något ställe har vi bytt fodret, och då är det träfärgat. Passar alltså inte in Så måste all renovering vara klar?Hur mycket har ni renoverat innan någon värderat om det?
    Jag tror att man tjänar mer på att värdera om huset när det faktiskt är så gott som klart.
    Just måla foder och dörrar tar ju inte så lång tid, så om det inte är alldeles panik så kanske ni hinner göra det.
    Annars kan ni ju försöka göra klart ett par rum ordentligt så att värderingsmannen ser att ni KAN och hur resultatet blir.
  • BlygTjej
    AnneSophie: Ja, det kanske är bäst att vara klart med det mesta innan. Men vi tänkte eventuellt låta värdera om det, och sen låna upp till lite mer renovering. Och sen värdera om det igen.. Vad tror du en värdering från bank kostar?
  • AnneSophie
    BlygTjej skrev 2007-08-20 09:51:19 följande:
    AnneSophie: Ja, det kanske är bäst att vara klart med det mesta innan. Men vi tänkte eventuellt låta värdera om det, och sen låna upp till lite mer renovering. Och sen värdera om det igen.. Vad tror du en värdering från bank kostar?
    Hmm...jag har för mig att Föreningssparbanken ville ha 2000 kronor för en värdering, men att vi bara behövde betala 1500 (eller om det tom bara var 1000 *fundersam*) i slutändan.

Vi värderade ju om vårt hus för att just kunna låna lite till till vårt tak. Det är smart.
  • mollanbollan82

tjänar man på att värdera ett hus om man som vi gjort detta:
    - bytt golv i två sovrum, från plastmatta till laminat ekgolv
    - bytt golv i köket från plastmatta till laminat
    - öppnat upp mellan kök och vardagsrum så det blivit ett stort kök
    - målat luckor
    - bytt bänkskivor

vi skulle vilja bli av med topplånet med ju. ska dränera nån gång med, antagligen i vår eller sommar men det kanske skulle bli lättare att låna om man värderat huset och fått bort topplånet nu redan.

vad tror ni? vad har ni gjort då ni värderat om huset?

Svar på tråden Värdera om sitt hus för att sänka boendekostnaden?