• solrosen83

ensidig dövhet?

Jag tappade min hörsel på vänster öra för snart 6 år sedan. Jag kanske kan berätta hur jag uppfattar världen.

Normalt har jag inga problem med att umgås med andra. Jag hör det mesta. Riktningshörseln är lite sämre, men den har blivit betydligt bättre. Ljud som kommer långt ifrån har jag svårt att höra riktningen på, men annars har jag inga problem. På ställen där jag ofta är har jag lärt mig varifrån vilka ljud kommer och hur de låter. T.ex. när jag är ute på gården här hemma så hör jag varifrån bilar kommer då jag vet hur det låter när de kommer från vilket håll.

Men i stora folksamlingar kan jag ha svårt att uppfatta när någon pratar direkt till mig. Speciellt om de pratar till mig från min vänstere sida. Jag har upptäckt att jag lättare uppfattar vad människor pratar om, i stora folksamlinga, om jag ser på personens mun när han/hon pratar. Människor kan behöva påkalla min uppmärksamhet mera än när de tilltalar en nomal hörande.

De som jag umgås med har lärt sig att vara på min högra sida, då har vi lättare att kommunicera. I stora folksamlingar väljer jag oftast att stå så att de flesta människorna finns på min högra sida, då kan ja lättare följa med vad som händer.

Jag kommer inte på något mera nu, men om det är något du funderar på så är det bara att fråga!

Svar på tråden ensidig dövhet?