• TrinityS

TREO när man är gravid?

Jag har tagit Treo i 3 dagar nu, är i 18e veckan och har ont i huvudet till och från... är det nån som vet? Är det ok, eller ska man ta nåt annat?

• Svar på tråden TREO när man är gravid?
  • 08bebis

Hmmm... Frågan handlar om man får ta treo, men folk pratar om fisk...

I vilket fall så har jag haft sprängande huvudvärk i två veckor nu och skulle göra allt för att få ta en treo... Alvedon e ju helt värdelöst.
    Ska till läkaren imorn o fråga om det e ok att ta treo, d står ju på förpackningen att d inte rekommenderas till gravida. Kommer kanske me lite updateinfo imorn!

E d förresten vanligt me huvudvärk när man e gravid???

• Therese33

Man skall INTE äta Treo när man är gravid då det är stor risk för fosterskador!
    Jag har likadant problem, men det enda man kan äta är Alvedon, panodil och reliv, tyvärr är det bara att stå ut med huvudvärken...

• 08bebis

Uppdatering...
    Läkaren på mvc som jag gick till idag sa att d va ok att ta en treo om man har jätteont. Men hon verkar hur flummig som helst och verkade knappt veta vad treo va för nåt när jag frågade.
    De står i fass att d e ok me 100 mg per dag, men tabletterna från apoteket e ju på 500 mg. Jag som blev så glad, har ju verkligen längtat efter en treo!!! Men men... får vell hålla ut några månader.........

• TrinityS

08bebis skrev 2007-08-22 22:53:00 följande:

Hmmm... Frågan handlar om man får ta treo, men folk pratar om fisk...I vilket fall så har jag haft sprängande huvudvärk i två veckor nu och skulle göra allt för att få ta en treo... Alvedon e ju helt värdelöst.Ska till läkaren imorn o fråga om det e ok att ta treo, d står ju på förpackningen att d inte rekommenderas till gravida. Kommer kanske me lite updateinfo imorn!E d förresten vanligt me huvudvärk när man e gravid???
    Jag får också ont i huvet varje dag! Min BM talade om för mig idag att det nog är pga att jag har dåligt värde på järn. Så jag ökade från 2 Hemofer om dan till 4. Hoppas det hjälper... det är ju inte klokt att måsta ta huvudvärkstabletter varje dag...
  • themidnight

själv är jag beroende av mangecyl/treo så jag pular i mig mängder av det (4-10 st om dan) ...... Hade paracetamol funkat hade jag självklart tagit det...... ska försöka dra ner på min konsumtion och ska prata med Bm i veckan (jag e bara i v 8).

Så, vill någon här leka moraltant så varsogod.....

• MmedM

"leka moraltant"? du vet ju själv hur fel det är så det behövs ju inte.

• themidnight

MmedM: så sant, men du ska veta hur många onda blickar och kommentarer man kan få.... att vara beroende av något är inte kul och som de flesta borde veta så är det inte "bara att sluta" ....

• TrinityS
    themidnight skrev 2007-08-25 14:59:18 följande:
    MmedM: så sant, men du ska veta hur många onda blickar och kommentarer man kan få.... att vara beroende av något är inte kul och som de flesta borde veta så är det inte "bara att sluta" ....
    Har du ätit tabletterna alltså innan du blev gravid? Då är det ju inte graviditeten det beror på menar jag... Treo är ju tydligen blodförtunnande och därför skadligt för bebisen. Finns det inga alternativ? Ja tar mer järn nu och det hjälper, kanske prova det? Fast å andra sidan, finns det inget annat som hjälper så skulle ja prata med en läkare om det. BM vet oftast inte lika mycket. Då kan ni ju väga riskerna med att ta Treo, emot riskerna för bebisen om du jämnt har ont i huvet, och kanske går ner dig... det är också skadligt.
  • themidnight

Jag har varit beroende av treo i många år, detta pga huvudvärk. Det är bara tabletter med acetylsalisyra som funkar tyvärr...... jag skall till BM i veckan och prata med henne om problemet. Jag lider av huvudvärk 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året......

• TrinityS

Usch jobbigt, fast vi har ju alla våra åkommor... hoppas det löser sig, men kom ihåg att fråga efter ett läkarbesök, annars kan barnmorskan säga "nej" utan att egentligen veta säkert va som är bäst. De säger ju alla så olika saker. Lycka till.

Svar på tråden TREO när man är gravid?