• Anonym (Marre)

Ska jag hoppa av studierna?

Efter 1,5 års studier av 3 vet jag helt plötsligt inte om jag valt rätt! Har tagit studieuppehåll nu under hösten och ska egentligen börja i januari igen. Under hösten har jag fått ett jobb som jag får ha kvar egentligen hur länge jag vill.

Har varit SÅ bestämd på att börja skolan igen sen men jag vet inte längre om det är de jag vill. Samtiditgt känns det dumt att ha gått halva utbildningen och dragit på sig lån o sen bara strunta i de...gaaah!

Blir tokig på detta!

• Svar på tråden Ska jag hoppa av studierna?
  • raspberryrevolution

bättre att hoppa av nu än att läsa tre år och sen inte vilja jobba med det man utbildat sig till.... tänk på saken under hösten, du behöver ju inte bestämma dig idag

• Anonym (Marre)

Tänk om jag ångrar mig när jag väl har hoppat av?

• Thelonius

Nu vet jag ju inte vilken utbildning du läser men ofta så är det ju väldigt annorlunda att plugga än att jobba med det du läser så även om det känns trist nu så kanske det finns många roliga jobb som väntar på dig i framtiden. Tänk bredare om du förstår vad jag menar

• Anonym (Marre)
    Thelonius skrev 2007-08-20 14:14:26 följande:
    Nu vet jag ju inte vilken utbildning du läser men ofta så är det ju väldigt annorlunda att plugga än att jobba med det du läser så även om det känns trist nu så kanske det finns många roliga jobb som väntar på dig i framtiden. Tänk bredare om du förstår vad jag menar
    Jag läser till sjuksköterska. Arbetsuppgiftern är ju förstås olika beroende på vart man jobbar men jag tycker att det verkar vara för mycket dokumentation o så. Är rädd att tappa den fina kontakten man får med patienterna som biträde/usk.
  • Signatur

Men ta studieuppehåll och fundera på saken. Känner du dig inte säker om ett halvår så ta studieuppehåll ett halvår till. Säg inte upp platsen innan du är helt säker på det.

• Timotheos

Det är ju helt beroende på vad du själv vill. Satsar du på en "bättre" tjänst som sjuksköterska med högre betalt eller nöjer du dig med den lägre lönen och mindre ansvaret som undersköterska?

Har aldrig jobbat inom det offentliga så jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag kan ju jämföra med mig själv.

Gick en IT-utbildning och tog efter mer än två år ett studieuppehåll pga en projektanställning på ett år. Hade bestämt mig för att gå tillbaka efter det året och läsa klart sista året (30 poäng). Blev dock fastanställd och hade efter två år en lön på 18000. Bestämde mig då för att ta tjänstledigt och läsa klart min utbildning. Jag fick min examen, utan att ha lärt mig ett dugg nytt som jag hade användning för på jobbet.

Vid nästa löneförhandling fick jag ökad lön till 23500 men sade upp mig efter 4 månader och bytte till en annan arbetsgivare som betalade 26000. För mig var det alltså helt avgörande med en färdig utbildning och ett examensbevis i näven. Om inte annat så ökade det min attraktionskraft på arbetsmarknaden och tvingade arbetsgivaren att höja min lön.

• Anonym (Marre)
    Timotheos skrev 2007-08-20 16:43:44 följande:
    Det är ju helt beroende på vad du själv vill. Satsar du på en "bättre" tjänst som sjuksköterska med högre betalt eller nöjer du dig med den lägre lönen och mindre ansvaret som undersköterska?
    Det är lite detta som är dilemmat. Så mycket högre lön har ju tyvärr inte en sjuksköterska. Känns som det är alldeles för mycket tid på studier för en pissig lön. Även om jag tror att yrket skulle passa mig och jag säkert skulle trivas.
  • miss chilli

Jag hoppade av ett program efter 1,5 år för att istället söka till ssk..hade jätteångest i början med tanke på lånen och så men nu är jag jätteglad att jag gjorde det som kändes rätt...

Svar på tråden Ska jag hoppa av studierna?