• Anonym (Undran)

Sertralin krka 50 mg

har fått detta utskrivet mot panikångest,har haft panikångest till och från i två år ca..Har bara attackerna när jag ska gå och sova på kvällen,har blivit värre så då uppsökte jag min läkare och då skrev hon ut dessa.Gillar eg inte att äta tabletter men vill heller inte leva med denna ångest då jag ska sova.
    Har ätit en 1/2 tablett i 4 dagar och ska börja med en hel imorgon..men vilka biverkningar..jättemycket buksmärtor,bomull i huvudet och otroligt yr..På en 1/2 tablett!!!!Vad ska det inte bli på en hel då??
    Ni som har erfarenhet av detta läkemedel kan väl ge lite tips..Hjälper den bra och hur snabbt märker man ngn skillnad?
    Ska man ha så här många bieffekter?
    Har prövat ringa min läkare och får inget svar så då prövar jag här istället
    Hon sa att den här medicinen motsvarade zoloft och att den gav bra resultat!
    Tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Sertralin krka 50 mg
  • Majsan70

Anonym (Undran) skrev 2007-08-20 16:09:58 följande:

Okej,själv har jag fått fruktansvärt ont i magen,ont i hela tarmpaketet känns det som..Kan man gå upp el ner i vikt?Och är det vanligt?
    Har du läst ordentligt på bipack sedeln? Min son ar täta besök på OCD kliniken för att kolla vikt o hur han mår o blodtryck osv.
  • Anonym (Undran)

Jo har läst den och det står på mindre vanilga 1:100,bla buksmärtor vikt uppgång el viktnedgång..
    Undrade mest om det är vanligt när man äter dessa om det blir ngt på vikten och om man ska ha så här ont i magen.

• Majsan70

Anonym (Undran) skrev 2007-08-20 16:15:11 följande:

Jo har läst den och det står på mindre vanilga 1:100,bla buksmärtor vikt uppgång el viktnedgång..Undrade mest om det är vanligt när man äter dessa om det blir ngt på vikten och om man ska ha så här ont i magen.
    Det är väldigt individuellt det där med hur man känner sig o reagerar på tabletterna. Vissa får byta preparat för att de inte svarar på önskat sätt. Hoppas att du får tag i din läkare snart. Annars går det säkert att få tag på annan läkare via annan instans??? Alternativt kanske sjukvårdsupplysningen om du är orolig o inte vill vänta?
  • Anonym (Undran)

Jo,blir ju lite orolig då jag reagerar såhär på en halv tablett,ska börja med en hel imorgon och vad händer då i kroppen??
    Ska se om jag får tag i henne imorgon!

• Majsan70

Anonym (Undran) skrev 2007-08-20 16:18:20 följande:

Jo,blir ju lite orolig då jag reagerar såhär på en halv tablett,ska börja med en hel imorgon och vad händer då i kroppen??Ska se om jag får tag i henne imorgon!
    Jag kan ju säga som så att när min son blev insatt på den medicineringen tog det bra mycket mer än bara 4 dagar innan han gick upp i medicinering. Typ tre fyra veckor för varjke steg tog det.
  • zitis81

Hej hej här är en till som äter sentralin. Jag tar nu 2tab a´ 50g. Jag hade mycket biverkningar i början men panikångesten å den andra ångesten tar den riktigt bra tycker jag.
    Jag har ätit sentralin i dryga 1år nu. Som mest har jag varit uppe på 2,5tab om dagen.
    Jag dricker inte så mycket alkohol men ibland kan det slinka ner lite Det enda som jag kan känna är att om jag dricker större mängder så är det lättare att bli deprimerad mm. Men det går över när man är nykter igen. Å dricker man med måtta känner man inget direkt.

Man känner dock av om man missar å ta en tablett mm eller i alla fall gör jag det. Det domnar i kroppen å man blir yr mm. Men det lättar också en stund efter att man tagit sina tabletter igen.

Hoppas att tabletterna hjälper dig.

Ha det bra Kram

• Anonym (Undran)

Gick du upp eller ner i vikt eller ingen skillnad alls?
    Tack för ditt svar!!!

• Flygfotogen

Jag har svårt att äta Sertralin för det ger mig IBS-liknande symptom. Så nästa gång blir det Zoloft.

• zitis81

Jag först stod jag stilla sen så eftersom jag hade kilo kvar sen grav så beslöt jag mig. Vilket blev ca 20kg på 8mån. Sen hände mycket runt mig så då eftersom jag tröst äter Fundersam så gick jag upp ca 8kg igen men som sagt var det inte pga medicinerna.

Hade jag inte haft medicinerna hade jag nog inte kunnat gå ner de där kilona som jag gick ner å jag hade gått upp betydligt mer igen. Då jag utan medicinerna mår sämre= mer tröstätande.

Ja så medicinerna i sig har nog inte gjort så mycket skillnad men deras verkan har gjort att jag gått ner.

Hoppas du fattar va jag menar. Blev lite rörigt.
    Ha det bra Kram

• Anonym (7 år)

Äter sertralin 50 mg/ dag sedan 7 år. Funkar bra mot min panikångest. Aldrig haft problem att dricka alkohol med medicinen men alla är vi olika så ta det lite försiktigt när du dricker och lär dig med tiden vad du tål.
    Jag började med 50mg/dag direkt när jag började med medicinen. I början hade jag mkt biverkningar, riktigt jobbigt men de gick över. Efter ca 4 v. började medicinen verka på ett positivt sätt. Jag gick ner i vikt.
    Lycka till!

• Anonym

jag fick ont i magen av setralinen. har nu Zoloft istället, visst den är dyrare men jag mår mycket bättre av den!
    man får pröva sig fram.

• Anonym

hej
    tror inte du känner av upptrappningen något nämnvärt. uppstarten är för jävlig däremot! Du har säkert gjort det värsta redan, håll ut. Många läkare anser att det är bra att svara starkt på medicinen, det kan tyda på att du kommer reagera bra och må ok igen.

• Anonym (Undran)

Stort TACK för alla era svar..Känns mycket tryggt att få veta då man aldrig ätit sånt här förut..
    Jag tar min tablett mitt på dagen eftersom biverkningarna är rätt obehagliga och eftersom jag är mammaledig med min 9 månaders bebis så vågar jag inte ta dem på morgon,tar tabletten på dagen för då börjar först biverkningarna när min sambo hunnit hem från jobbet och kan ta lillemannen så jag får vila!
    Är dock lite bättre i magen idag,men känner mig konstant "bomull i huvudet"lite halvbakis typ..
    Kram på er

Svar på tråden Sertralin krka 50 mg