Inlägg från: Erasmus |Visa alla inlägg
  • Erasmus

Whiskey igen!

Har svårt för utpräglat rökiga Islaywhiskys. I Speyside hittar jag "mina" destillerier - Macallan, Glenfarclas, Glendronach osvosv.

• Erasmus

ermik skrev 2007-08-24 09:11:07 följande:

precis startat mitt whiskeyintresse, det som hittils hittat in i skåpet är Laphroaig , Glenfiddich solera reserve , Singleton , ,och mackmyra prelodium 04Kan ni tipsa om whiskeysorter som påminner eller ligger i samma smakregister som Glenfiddich solera reserve , den är nämligen favoriten just nu.
    Solera är väl en "vatted" malt med utpräglad sherryton? Mitt okunniga tips blir väl att pröva på tydliga "sherried" malts som exempelvis en särskild The Macallan som uteslutande lagrats på utvalda sherryfat.

Frid/E.
  • Erasmus

Äsch...här finns det ju bara tomma helrör kvar i skåpet - en uppdrucken Glenlivet, en förtärd Glenfiddich och en tom flarra Strathisla.

• Erasmus

Minttu hit&dit...faen..va're inte en whiskytråd detta?

• Erasmus

danneP skrev 2007-09-28 18:18:31 följande:

Ett sidtips för er som gillar single malt:www.smws.semassor med info om single malten och destillerierna.
    Tackar vi för..har ju mest hängt härinne - www.whiskyguiden.se/index2.html - och suktats.
  • Erasmus

Eros Light Love skrev 2007-10-04 14:52:56 följande:

Oj, lite fel av mig där men du förstod vinken ;)Har Glenfiddisch 12, 12 caraoan reserve, 15, 18, 21.Så den där 30 åriga hade gjort samlingen komplett. Men men, det får bli nästa gång, synd att den inte går att köpa i Sverige.Kan man beställa den från systemet tror du?
    Du kan beställa 30-åringen på bolaget.
  • Erasmus

Har ju redan nämnt några favoriter(Glenfarclas, Macallan och Glendronach). Kan ju nämna några fler:

Aberlour
    Cragganmore
    Glenlivet(ffa 18-åringen e god som satan).
    Auchentoshan(3 wood e smarrig).
    Balvenie(Doublewood helst).
    Glenfiddich(Solera en favorit här).
    Mortlach(jävligt god 21-åring).

När det gäller blended så dricker jag väl helst Chivas men jag tycker även mycket om White Horse(som tycks vara förbannat svår att få tag i).

Många tycks ju uppskatta smaken av brandrök i käften eftersom di föredrar Islaywhisky.

Frid.

• Erasmus

pcj skrev 2007-10-13 15:57:55 följande:

Islaywhiskyn smakar inte brandrök! Den smakar tång och tjära.
    Nu var jag ju faktiskt skämtsam om detta ej framgick . Finns ju ett gäng anrika destillerier på ön, och brandrök - eller tång&tjära för den delen - beskriver väl knappast alla sorterna.

Frid.
Svar på tråden Whiskey igen!