• Anonym (Eliza)

Nån som vet om lagar i arbetslivet?

Jag har varit anställd på min arbetsplats i 5 år förutom en period på ca 2 månader för 3 år sen då jag sa upp mig och började igen. Jag har ett deltidskontrakt på 24 timmar i veckan.
    Men eftersom jag pluggar så jobbar jag bara ca 16 timmar per vecka. Så har det varit hela detta år. 05-06 jobbade jag ca 15-20 timmar per vecka förutom på sommaren då jag jobbade minst 40 timmar per vecka.

Nu till problemet. Min arbetsgivare vill ändra mitt kontrakt och göra mig till extraanställd. Han säger att om jag ska ha ett deltidskontrakt på 24 timmar så måste jag kunna jobba de timmarna, och på de tider de vill.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Ett extrakontrakt skulle innebära , så vitt jag vet, att de inte betalar när jag är sjuk, att de inte behöver ge mig några timmar alls och att de kan skicka hem mig tidigare (t.ex om det sagts att jag ska jobba till kl 20 och de säger att jag kan gå kl 18).

Är det nån som vet mer om detta? Vad ska jag göra?
    Jag är inte med i facket.

• Svar på tråden Nån som vet om lagar i arbetslivet?
  • superanna

du har ju skrivit ett kontrakt med dem om att arbeta 24 timmar per vecka. när du nu inte kan det för att du studerar så bryter ju du kontraktet och då har arbetsgivaren rätt att säga upp kontraktet (dig). du har vanlig uppsägningstid. det du kan göra för att slippa bli uppsagd är att säga att du omedelbart kan börja jobba de 24 timmar du anställts för..

• Anonym (ajdå)

Om du är anställd deltid 24 tim i veckan så är det 24 tim du ska jobba, på schemalagda tider

Kan du bara jobba då och då så uppfyller du ju inte din del av kontraktet

Som jag ser det så borde du jobba dina timmar
    din chef kan sätta upp dig på det och gör du då inte den tiden kan du nog bli uppsagd för arbetsvägran (vilket är laglig grund för uppsägning)

Som tim anställd förlorar du sjukersättning om du är sjuk på dagar då du inte är schemalagd