• Anonym (Eliza)

Nån som vet om lagar i arbetslivet?

Jag har varit anställd på min arbetsplats i 5 år förutom en period på ca 2 månader för 3 år sen då jag sa upp mig och började igen. Jag har ett deltidskontrakt på 24 timmar i veckan.
    Men eftersom jag pluggar så jobbar jag bara ca 16 timmar per vecka. Så har det varit hela detta år. 05-06 jobbade jag ca 15-20 timmar per vecka förutom på sommaren då jag jobbade minst 40 timmar per vecka.

Nu till problemet. Min arbetsgivare vill ändra mitt kontrakt och göra mig till extraanställd. Han säger att om jag ska ha ett deltidskontrakt på 24 timmar så måste jag kunna jobba de timmarna, och på de tider de vill.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Ett extrakontrakt skulle innebära , så vitt jag vet, att de inte betalar när jag är sjuk, att de inte behöver ge mig några timmar alls och att de kan skicka hem mig tidigare (t.ex om det sagts att jag ska jobba till kl 20 och de säger att jag kan gå kl 18).

Är det nån som vet mer om detta? Vad ska jag göra?
    Jag är inte med i facket.

• Svar på tråden Nån som vet om lagar i arbetslivet?
  • superanna

du har ju skrivit ett kontrakt med dem om att arbeta 24 timmar per vecka. när du nu inte kan det för att du studerar så bryter ju du kontraktet och då har arbetsgivaren rätt att säga upp kontraktet (dig). du har vanlig uppsägningstid. det du kan göra för att slippa bli uppsagd är att säga att du omedelbart kan börja jobba de 24 timmar du anställts för..

• Anonym (ajdå)

Om du är anställd deltid 24 tim i veckan så är det 24 tim du ska jobba, på schemalagda tider

Kan du bara jobba då och då så uppfyller du ju inte din del av kontraktet

Som jag ser det så borde du jobba dina timmar
    din chef kan sätta upp dig på det och gör du då inte den tiden kan du nog bli uppsagd för arbetsvägran (vilket är laglig grund för uppsägning)

Som tim anställd förlorar du sjukersättning om du är sjuk på dagar då du inte är schemalagd
    och då är det upp till din chef hur mycket timmar han vill ge dig

Du verkar ha en snäll chef som låtit dig jobba så men
    du bör gå med i facket

• pattisza

Jag vet inte exakt. Men jag tror att det är precis så som du skriver.

• Anonym (Eliza)

Anonym (ajdå) skrev 2007-08-20 18:04:25 följande:

Om du är anställd deltid 24 tim i veckan så är det 24 tim du ska jobba, på schemalagda tiderKan du bara jobba då och då så uppfyller du ju inte din del av kontraktetSom jag ser det så borde du jobba dina timmardin chef kan sätta upp dig på det och gör du då inte den tiden kan du nog bli uppsagd för arbetsvägran (vilket är laglig grund för uppsägning)Som tim anställd förlorar du sjukersättning om du är sjuk på dagar då du inte är schemalagdoch då är det upp till din chef hur mycket timmar han vill ge digDu verkar ha en snäll chef som låtit dig jobba så mendu bör gå med i facket
    Tro mig, min chef är inte snäll. Han är en orm. Om han var snäll så skulle han låta det vara som det är nu. Ingen har haft problem med det tidigare.
    Men betalar arbetsgivaren sjukpenning för de dagar man har blivit tillsagt att man skulle jobba om man är extraanställd?

Ja, det här var knepigt. Det verkar som om jag inte kan göra mer än att gå med på det nya kontraktet. Helst av allt vill jag säga upp mig, men det är inte det enklaste att hitta ett jobb med de begränsade tiderna jag kan jobba pga av skolan. Just nu praktiserar jag mån-fre, kl 8-17.
  • Anonym (ajdå)

Nja, saken är ju den att han har arbetskraft på pappret men inte i verkligheten och det kan ställa till det om han behöver någon som jobbar på dom timmarna permanent eftersom du inte är sjukskriven, är tjänsteledigt (då kan dom ta in vikarie för dig) eller annan giltig frånvaro

Anonym (Eliza) skrev 2007-08-20 18:11:00 följande:

Tro mig, min chef är inte snäll. Han är en orm. Om han var snäll så skulle han låta det vara som det är nu. Ingen har haft problem med det tidigare.
  • filurar

Men betalar arbetsgivaren sjukpenning för de dagar man har blivit tillsagt att man skulle jobba om man är extraanställd?
    Det ska han göra, om du har fått tiderna i förväg, men det kan hända att du behöver bråka lite om det (och det kanske man inte har lust med/vågar som timanställd), men visst har du rätt till sjukersättning.
  • Anonym (Eliza)
    filurar skrev 2007-08-21 06:28:02 följande:
    Det ska han göra, om du har fått tiderna i förväg, men det kan hända att du behöver bråka lite om det (och det kanske man inte har lust med/vågar som timanställd), men visst har du rätt till sjukersättning.
    Men lagen säger att arbetsgivaren ska betala?
  • Anonym (Eliza)

Jag undrar åxå vad som händer med min innestående semester och semester pengar? Vad händer med dem om jag blir extraanställd?

• filurar

Om du har ett schema, alltså fastställda tider på förhand, och sedan blir sjuk de tiderna, då ska du få sjukersättning, men det finns massor av arbetsplatser som ignorerar det.

• Novus

De dagar du är inbokad att jobba ska arbetsgovaren betala (under de 2 första veckorna), de andra dagarna betalar FK

Svar på tråden Nån som vet om lagar i arbetslivet?