• Rigor

Lugnaste kattrasen?

Vilken kattras tycker du är lämplig om man har småbarn i familjen som inte är vana med djur? En lugn stabil ras som även Lilleman kan klappa och gosa med?

• Svar på tråden Lugnaste kattrasen?
  • Dundermamman

Norsk skogkatt ....måste ju göra reklam för "min" ras
    Skogisen är en lugn, stabil, tålig och mycket barnkär!

• Uncia

våra perserkatter var jättelugna. men dem tyr sig främst till en person mer i familjen så.

• Powerwoman

Vi har nakenkatter (Sphynx & Don Sphynx) och de passar jättebra ihop med barnen.

Särskilt den ena som är uppfödd i ett hem med 3 barn, han älskar barnen och står ut med det mesta *s*

Jag tror att de kattraser som räknas som sociala & framåt passar bäst i barnfamiljer generellt sett, men de flesta katter kan nog trivas med barn men då skulle jag absolut köpa katten från en barnfamilj så den är van vid barn ifrån födseln.

• iii

Persern är nog den lugnaste rasen av alla. Eller ja, egentligen är den nog bara lat Inte så mycket fart i dom, de ligger mest och ser på vad som händer, eller kommer och gosar lite. Inte den mest lekfulla rasen precis. Är lätta att ha inomhus och det krävs MYCKET för att en perser ska rivas eller bitas, till skillnad från vsd jag upplever med exempelvis bondkatter. Minus är väl mest att de kräver en massa pälsvård för att hålla sig fina.

• Mamma till V och E

Ragdoll är ett alternativ.

Om du vill slippa den pälsskötsel som krävs hos långhåriga katter skulle jag rekommendera Brittiskt Korthår.

Vi har själva två stycken här hemma, och de har mycket behagliga temperament. För mer information hänvisar jag till www.brittringen.se , där får du all information som du behöver. Hör gärna av dig till mig om du har fler frågor om rasen. Jag nås via vår sida om Britter www.hennerdal.com.

Jag kan själv inte tänka mig livet utan britt!

• blekinge

Mina föräldrar har en Brittisk korthår. Jag har faktiskt aldrig sett en så lugn katt. Fin är hon också.

• Millani
    Fru Hennerdal skrev 2007-08-21 10:01:41 följande:
    Ragdoll är ett alternativ.Om du vill slippa den pälsskötsel som krävs hos långhåriga katter skulle jag rekommendera Brittiskt Korthår.Vi har själva två stycken här hemma, och de har mycket behagliga temperament. För mer information hänvisar jag till www.brittringen.se , där får du all information som du behöver. Hör gärna av dig till mig om du har fler frågor om rasen. Jag nås via vår sida om Britter www.hennerdal.com.Jag kan själv inte tänka mig livet utan britt!
    Det är inte mycket pälsvård på en ragdoll då deras päls mycket sällan tovar sig, men dom släpper MASSOR av päls.
    Njut av livet, det går inte i repris.
  • LPW

Instämmer- britter är helt underbara!!! Du får gärna kontakta mig också om du undrar något om rasen och för lite bilder är du välkommen att titta i mitt galleri här på FL (min hemsida är inte klar ännu).

• Cattiz79

vi har två raggisar som älskar att mysa med barnen. Inte alls mycket pälsvård, inga tovor men de fäller ju en del.

Svar på tråden Lugnaste kattrasen?