Min pojke hade ordentliga besvär som började ett par veckor efter födseln. Han hade klungor av inflammerade plitor på pannan, näsroten och kinderna och huden var illröd. De spred sig också upp i hårbotten, och ned på bröstet. Jag ringde sjukvårdsupplysningen ett par gånger, och tjatade på BVC eftersom det såg ut som att det borde göra ont, även om han inte var speciellt pipig eller verkade besvärad av dem, men fick ingen hjälp.
Det enda som verkade hjälpa var då jag smorde med bröstmjölk, det torkade liksom ut plitorna lite fortare och hjälpte läkningen på traven. När huden blev torr och fjällig smorde jag med barnolja, men försökte i övrigt att inte vara där och peta för mycket. Ibland såg det ut att vara på tillbakagång, men så bröt det ut igen.. Tillslut gick det äntligen över, det tog väl två månader lite drygt, och nu då han är fem månader så syns inget av de hemska utslagen, inte ens ett ärr.. :) Enda trösten under den jobbiga perioden var att hormonplitor betyder att barnets immunförsvar fungerar och är starkt..
Hade inte så mycket råd att ge, men jag hoppas jag kunde lindra din oro lite.. :)