• mymamasaid

Hormonplitor som blir skorpor?

Min lille kille (4 veckor) har haft hormonplitor i ansiktet, de kom för ca två veckor sedan. Nu har de istället övergått till att bli små knottror o skorpor. Har någon fler fått så? På BVC trodde de att det kanske kunde vara födoämnesöverkänslighet men jag är tveksam, han har inte ont i magen o det verkar inte klia men fula skorpor (och många!) är det som spricker o blöder lite så vi får smörja hur ofta som helst. Känner nån annan igen sig?

• Svar på tråden Hormonplitor som blir skorpor?
  • bastarden

Min dotter hade det.
    Överproduktion av talgkörtlar sa de på barnakuten. Blev skickad dit då min otäcka bvc-tant inte visste (!) vad det var..
    Hon såg först ut som en finnig tonåring stackarn med en massa gul-vita 'finnar' i pannan o lite i hårbotten. De blev som en stor skorpa o i ögonbrynen.

• Kaugan

Vår dotter har precis likadant, sedan ca 1 vecka tillbaka (hon e 9 veckor imorgon). Vad fick ni för medel att smörja in med?

Jag provade med lite babyolja igår och idag, men tycker nog att hon blev lite sämre av det.

Vi ska på läkarbesök på onsdag så då ska jag fråga om det.

• mymamasaid

Vi har rekommenderats Miniderm, det verkar funka bra men vi får smörja hela tiden!

• bastarden

Ja, den köpte vi med, men smorde bara en gång..

Kan trösta dej med att det blir bättre o frösvinner! Tyckte så synd om Stella när hon hade dem, det såg så hemskt ut. Verkade klia en del oxå

• Tintaglia

Min pojke hade ordentliga besvär som började ett par veckor efter födseln. Han hade klungor av inflammerade plitor på pannan, näsroten och kinderna och huden var illröd. De spred sig också upp i hårbotten, och ned på bröstet. Jag ringde sjukvårdsupplysningen ett par gånger, och tjatade på BVC eftersom det såg ut som att det borde göra ont, även om han inte var speciellt pipig eller verkade besvärad av dem, men fick ingen hjälp.

Det enda som verkade hjälpa var då jag smorde med bröstmjölk, det torkade liksom ut plitorna lite fortare och hjälpte läkningen på traven. När huden blev torr och fjällig smorde jag med barnolja, men försökte i övrigt att inte vara där och peta för mycket. Ibland såg det ut att vara på tillbakagång, men så bröt det ut igen.. Tillslut gick det äntligen över, det tog väl två månader lite drygt, och nu då han är fem månader så syns inget av de hemska utslagen, inte ens ett ärr.. :) Enda trösten under den jobbiga perioden var att hormonplitor betyder att barnets immunförsvar fungerar och är starkt..

Hade inte så mycket råd att ge, men jag hoppas jag kunde lindra din oro lite.. :)

• mymamasaid

En doktor jag träffade idag sa att det helt klart var hormonplitor o inget att oroa sig för. Han är erfaren barnläkare så jag får väl tro på honom! Blev rekommenderad salvan Repair o f.ö bara vänta ut att det ska läkas! Tack för alla svar! Det är så skönt med fler som varit med om liknande saker. Vad gjorde man innan internet fanns, ringde mamma varje gång????

• madebyinferno

A-salva med A vitamin kan jag varmt rekomendera bättre än miniderm och mer naturlig om de är mycket plitiga, torra och irriterade i huden, super för all babyvård!!

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • TriXiiie

min son har också fått sånna gul-vita *finnar*.. i hela pannan,näsan.. :/ ser ut som en pricki korv juuu.
    provade att smörja med bröstmjölk för nån dag sen och det verkar ha torkat ut dem.. så ska köpa miniderm nu o se om de blir bättre.. jaja till slut försvinner dem iaf:)

• bastarden

JA, visst ser det hemsk ut? Usch man kan ju knappt pussa på dem heller.
    Visst försvinner det, Stella är jättefin i hyn nu igen som tur är

Svar på tråden Hormonplitor som blir skorpor?