• Flisis

Ni med knubbiga barn..

Tjejen vägde på 10 månaders kontrollen 12,6kg och var 77cm lång. Jag vet att hon är väldigt knubbig för byxor i strl 86 går inte ens igen i magen. BVC sa till mig att vi skulle vänta till nästa kontroll och se om hon börjat att stanna av när hon börjar att gå och om inte börja göra nåt åt det då..
    Så till min fråga. Ni med knubbiga barn, har de börjat att sacka efter när de börjat att gå? Hon började att krypa och gå efter möbler för en dryg månad men inget har hänt på vågen..

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Ni med knubbiga barn..
  • CeeJay

Mina barn har planat ut ganska mycket på viktkurvan när de började gå och springa.

Jag tycker faktiskt att det låter lite konstigt att ni måste "göra någonting åt det" om hon inte gått ner vid nästa vägning? Vad skulle ni göra då? Banta?

Näe det låter som hon är en helt vanlig liten tjej, tack och lov för att alla är olika. Hon är ju bara 10 månader och "övervikt" på barn som beror på fet skräpmat syns inte i den åldern.

• Majsan70

Helt horribelt i mina öron att ni skall "göra något åt det". Små barn brukar plana ut av sig själva när de blir mer rörliga. Så länge man inte matar dem med onyttigheter så är det inget konstigt.

Min mellantös var rund som ett bowlingklot som bebis. Så fort hon började gå vid 8 månader o sen framåt så magrade hon av rejält.

• Pirog

Jag har ioförsig inga barn, men som jag förstått på vänner, om deras barn som varit knubbiga är, att de behöver hullet till tillväxten. Rätt som det är så skickar de iväg i längd och då är de helt plötsligt riktigt tunna. Om du vet med dig att ditt barn inte får massa onödigt socker i sig & inte har någon sjukdom, så kan du nog vara helt lugn.

• SandraF

Min dotter är 11 månader o väger över 11 kg, är bara 76 lång så hon är rätt så knubbig. Hon kryper och går längs möbler men har än så länge inte planat ut något, går snarare upp i vikt i stället. Men på BVC har de inte sagt något än i alla fall......

Mamma älskar Melvin-04 o Amelia-06
  • Tindrande

min tös är också en stadig bit, men vid 11 mån började hon gå, och efter det så började det plana ut, hon går ju inte ner, men hon går knappt upp nåt längre, hon växer mest på längden.

Min son var också lite rund, men inte lika mycket och när han var 13 mån fick han magsjuka, och då försvann allt, så det är ju bara bra om de har en buffert....

• Majsan70
    SandraF skrev 2007-08-21 08:03:40 följande:
    Min dotter är 11 månader o väger över 11 kg, är bara 76 lång så hon är rätt så knubbig. Hon kryper och går längs möbler men har än så länge inte planat ut något, går snarare upp i vikt i stället. Men på BVC har de inte sagt något än i alla fall......
    Ge det lite tid så planar även hon ut. Att gå längs möbler är ju inte så mycket. När de sen börjar gå själva så springer de ju ruint hela dagarna.
  • Flisis

Nej aldrig några sötsaker här inte. Blir dagligen pikad över hur "töntig" jag är som inte låter tjejen få smaka på någon kaka eller glass. Ser bara ingen anledning till det när hon är så liten så det är inte det att jag är duktiga mamman med sockerfobi..
    Bvc menade nog på att vi skulle se om hon stannat av något i vikten till nästa gång och ta det därefter. Hon sa också att så länge de är små är det ingen fara men stannar de inte av är risken att de blir feta..
    jag vill inte banta henne och tänker heller inte göra det då hon äter en redan bra kost.. kanske lite mer än hon behöver möjligtvis då eftersom hon går upp så i vikt.
    Hon är frisk med god aptit, så allt borde ju vara bra. Men lite bekymrad är man ju. Stora syster var tvärtom. Spinkis och magvägrade..Aldrig är det helt bra

• SandraF
    Majsan70: vet att hon kommer o plana ut förr eller senare, min son som blir 3 år i höst gick när han var 10 månader o har aldrig varit knubbig, en riktig tandpetare Alla barn är ju olika.....
    Mamma älskar Melvin-04 o Amelia-06
  • 311uus

När min pojke var 7 mån. och ett par dagar vägde han 12.200 och var 74 cm lång. Han kryper och ställer sig upp med hjälp av stöd. Min flicka har oxå alltid varit stor. Hon gick när hon var 8 månader. Aldrig att min bvc tant sa något om deras vikt!

• Valkyriah

Ja jag tycker absolut du ska skita i vad bvc säger om din dotters vikt,allt som har med barn att göra är så individuellt.

Loke vägde 10070 och va 73 cm lång vid 5 månader
    vid 7 månader vägde han 11569 och va 77 cm
    vid 10 månader 12,9 kg och 80 cm lång.
    1 år 13330 och 83,5 cm
    nu vid 1 ½ väger han 15145 g och är 92 cm lång.

Min bvc tant har aldrig sagt något negativt om hans storlek.

Han är stor men har rätt propotioner brukar hon säga

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Flisis

Min BVC tant har hela tiden sagt att hon är rätt så lång. Men sist sa hon att tills hennes längt så är hon väldigt knubbig..hmm..

Valkyriah skrev 2007-08-21 08:39:49 följande:
    Ja jag tycker absolut du ska skita i vad bvc säger om din dotters vikt,allt som har med barn att göra är så individuellt.Loke vägde 10070 och va 73 cm lång vid 5 månadervid 7 månader vägde han 11569 och va 77 cmvid 10 månader 12,9 kg och 80 cm lång.1 år 13330 och 83,5 cmnu vid 1 ½ väger han 15145 g och är 92 cm lång.Min bvc tant har aldrig sagt något negativt om hans storlek.Han är stor men har rätt propotioner brukar hon säga
  • Valkyriah
    Flisis skrev 2007-08-21 08:41:32 följande:
    Min BVC tant har hela tiden sagt att hon är rätt så lång. Men sist sa hon att tills hennes längt så är hon väldigt knubbig..hmm..
    Hoppas det bara va klumpigt sagt av din bvc tant.
    du ska se sen att vikten kommer plana ut,inget att vara orolig för
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
Svar på tråden Ni med knubbiga barn..