• Anonym

Anmäla anonymt till FK?

Vet inte om den här tråden ligger rätt, men jag hoppas det.

Jag undrar om man kan ringa FK anonymt, och tipsa om folk som fuskar med sin sjukpenning?

Detta handlar om en person som tar ut lika mycket pengar ur sitt företag trots att denne inte arbetar utan har anställda som arbetar, alltså personen är inte kapabel till att arbeta pga sjukdom och är därför sjukskriven på 100% men sitter fortfarande och tar ut lika mycket pengar till sig själv som när den arbetar.
    Och får ju då såklart sjukpenning också.

Är det nåt att anmäla?
    Hur anmäler man utan att man själv blir inblandad?
    Kan man tipsa FK om det så att dom kontrollerar det lite noggrannare?

• Svar på tråden Anmäla anonymt till FK?
  • jannej
    Anonym skrev 2007-08-21 10:43:30 följande:
    Vet inte om den här tråden ligger rätt, men jag hoppas det. Jag undrar om man kan ringa FK anonymt, och tipsa om folk som fuskar med sin sjukpenning? Detta handlar om en person som tar ut lika mycket pengar ur sitt företag trots att denne inte arbetar utan har anställda som arbetar, alltså personen är inte kapabel till att arbeta pga sjukdom och är därför sjukskriven på 100% men sitter fortfarande och tar ut lika mycket pengar till sig själv som när den arbetar. Och får ju då såklart sjukpenning också.Är det nåt att anmäla? Hur anmäler man utan att man själv blir inblandad? Kan man tipsa FK om det så att dom kontrollerar det lite noggrannare?
    Vet inte om det där går att anmäla men du kan alltid testa, ring till försäkringskassans växel så kan de hänvisa dig vidare.
  • Anonym

Du kan alltid anmäla bidragsfusk till FK, den nya lagen mot bidragsbedrägeri har nu trätt i kraft. Om du inte uppger ditt namn när du ringer så blir du anonym.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-21 10:48:45 följande:
    Du kan alltid anmäla bidragsfusk till FK, den nya lagen mot bidragsbedrägeri har nu trätt i kraft. Om du inte uppger ditt namn när du ringer så blir du anonym.
    Ja, man kanske ska trycka så man ringer ifrån hemligt nummer också...
    för säkerhets skull...

Vill inte att det ska komma fram att det är jag som anmält.
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2007-08-21 10:43:30 följande:
    Vet inte om den här tråden ligger rätt, men jag hoppas det. Jag undrar om man kan ringa FK anonymt, och tipsa om folk som fuskar med sin sjukpenning? Detta handlar om en person som tar ut lika mycket pengar ur sitt företag trots att denne inte arbetar utan har anställda som arbetar, alltså personen är inte kapabel till att arbeta pga sjukdom och är därför sjukskriven på 100% men sitter fortfarande och tar ut lika mycket pengar till sig själv som när den arbetar. Och får ju då såklart sjukpenning också.Är det nåt att anmäla? Hur anmäler man utan att man själv blir inblandad? Kan man tipsa FK om det så att dom kontrollerar det lite noggrannare?

Men det beror ju på om det är lön man tar ut! Det kan ju oxå vara eget uttag, företaget kanske är skyldig honom pengar, alltså pengar man lagt in i företaget av olika anledningar!

Det är ju viktigt att veta vad det gäller innan man anmäler!

Men är du säker på att det är lön så ringer du väl bara FK

• Anonym (fd fkanst)

Håller med anonym tidigare. Om du inte uppger ditt namn blir din anmälan anonym.

• Anonym (Går)

Går om man vill! Ring växeln! De har en hel stab som jobbar med sånt. Min kompis är anställd som det.

Själv tycker jag det är bra om ev fusk utreds, för då blir det kanske mer pengar över till oss som inte fuskar i statskassan!

Alla som anmäls fuskar dock inte, och då är det ju bra att de blir förklarade oskyldiga också! Funkar åt båda hållen!

• Anonym

Jag vet att det är rena pengar som tas ut, inte några skulder som betalas tillbaka osv.

Kanske ringer idag.

Jag avskyr allt detta fuskande som görs, och när en person är sjukskriven på heltid men tar ut en massa extra pengar och går och shoppar hela dagarna så blir jag lite störd.

• Anonym (Går)

Ja, anmäl så får de se hur de bedömer situationen. Ibland har man faktiskt inte hela bilden som anmälare, trots nära relationer.
    Men anmäler du så utreder ju de som är experter på sånt om det går rätt till, och du behöver inte fundera på om du har förstått det hela rätt.

• Anonym
    Anonym (Går) skrev 2007-08-21 10:56:42 följande:
    Ja, anmäl så får de se hur de bedömer situationen. Ibland har man faktiskt inte hela bilden som anmälare, trots nära relationer. Men anmäler du så utreder ju de som är experter på sånt om det går rätt till, och du behöver inte fundera på om du har förstått det hela rätt.
    Nej, visst är det så!

Men denna person berättar vitt och brett om hur hon lurar FK osv.
    Får så mkt pengar, kan shoppa så mycket.
    Reste nyss utomlands i några veckor.

Jag har själv varit sjukskriven i perioder, och är less på hur man blir bemött ibland på FK och att man ibland känner sig som en snyltare.
    När det finns dessa människor som verkligen snyltar och tar det som dom inte har rätt till.

Denna person är sjuk, så den ska vara sjukskriven. Men då ska man inte plocka ut full "lön" ur sitt företag som vanligt. Anser i alla fall jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-08-21 11:00:29 följande:
    Nej, visst är det så! Men denna person berättar vitt och brett om hur hon lurar FK osv. Får så mkt pengar, kan shoppa så mycket. Reste nyss utomlands i några veckor. Jag har själv varit sjukskriven i perioder, och är less på hur man blir bemött ibland på FK och att man ibland känner sig som en snyltare. När det finns dessa människor som verkligen snyltar och tar det som dom inte har rätt till.Denna person är sjuk, så den ska vara sjukskriven. Men då ska man inte plocka ut full "lön" ur sitt företag som vanligt. Anser i alla fall jag.
    Men du, se till så hon inte kommer på att du har ring isf. Jag menar, eftersom hon "skryter" hos dig (eller om ni är flera) så kanske hon kommer veta ungefär vem det kan ha varit som ringt....bara en tanke
Svar på tråden Anmäla anonymt till FK?