• Anonym

Anmäla anonymt till FK?

Vet inte om den här tråden ligger rätt, men jag hoppas det.

Jag undrar om man kan ringa FK anonymt, och tipsa om folk som fuskar med sin sjukpenning?

Detta handlar om en person som tar ut lika mycket pengar ur sitt företag trots att denne inte arbetar utan har anställda som arbetar, alltså personen är inte kapabel till att arbeta pga sjukdom och är därför sjukskriven på 100% men sitter fortfarande och tar ut lika mycket pengar till sig själv som när den arbetar.
    Och får ju då såklart sjukpenning också.

Är det nåt att anmäla?
    Hur anmäler man utan att man själv blir inblandad?
    Kan man tipsa FK om det så att dom kontrollerar det lite noggrannare?

• Svar på tråden Anmäla anonymt till FK?
  • reboot

Jupps ennu en avundsjukstråd. *suck*

• Anonym

jo då man kan ringa anonymt till fk och anmäla. men då ska du ej börja samtalaet med vad du hetter utan säga att du vill göra en anonym anmälan och vad anmäla gäller. gärna veta personnumret ,adress och telefonneumer det är sådant de frågar efter. Jag har själv gjort två anonyma anmälningar hos fk. Man får dock inte veta hur det går sen.

• Anonym (nada)

Om du nu ska anmäla så se till att du är helt 100% säker på att det är bidragsfusk det handlar om. Fick själv en påhälsning ang bidragsfusk för ett par år sedan. Stod 3st från FK och ville komma in i lägenheten och kolla. Nu hade jag ingenting att dölja så dom fick snällt gå därifrån igen efter att dom tittat i varenda garderob för att se att antalet personer som stod skrivna där bodde där och inga fler. Dom räknade t om våra tandborstar... Inte kul kan jag lova! Nyfikna grannar som stod i trappuppgången och tittade, trodde väl att det var civila poliser eller nåt. Så tänk dig för innan du lägger dig i andras liv. Mitt råd är: Sköt dig själv och skit i andra!

• Anonym

Jag vet ju vad det handlar om, och hon skryter om det till många, så att spåra det till mig vore nog svårt.

Jag anser inte att det är "sköt dig själv och skit i andra" som ska gälla hela tiden, jag menar, varför ska jag bidra till fusk när tex personer i min närhet varit sjuka men haft svårt att få ut pengar ifrån FK, när dom verkligen varit sjuka.

Den här kvinnan är sjuk, inga tvivel om saken, men det är ju fasiken inte rätt att ta ut full lön ifrån sitt företag samtidigt!!

Då kan hon ju likväl ta ut sin lön, men skita i pengarna ifrån FK!
    Då finns det andra som är i mer behov av de pengarna, som hon uppenbarligen inte behöver.

• reboot

Bidrar du till fusk? På vilket sätt skulle du göra det ?
    Svider det i ögonen på dig att se henne leva ett bra liv trots sin sjukdom?
    Svider det så pass mycket att du vill förstöra hennes liv genom att ange henne?
    Nåväl då finns det inte mycket mer att säga

• Anonym
    reboot skrev 2007-08-21 23:14:35 följande:
    Bidrar du till fusk? På vilket sätt skulle du göra det ?Svider det i ögonen på dig att se henne leva ett bra liv trots sin sjukdom? Svider det så pass mycket att du vill förstöra hennes liv genom att ange henne? Nåväl då finns det inte mycket mer att säga
    Det svider ingenstans kan jag säga, bortsett från att jag har nära som inte fått det dom behövt ifrån FK när dom varit sjuka.
    Så om det är att svida i dina ögon, så ja.
    Och jag tycker som sagt inte att det är ok att snylta till sig en massa pengar som då likväl kan gå till nån annan som inte kan ta ut lön samtidigt som man är sjuk.

Inte konstigare än så?

Och ja, jag gillar henne verkligen inte, så mig rör det inte ryggen om hon blir av med sin sjukpenning.
    Tycker att det är helt fel att göra som hon gör, är knappast nåt ovanligt att folk reagerar på skit.

Och ja, visst bidrar man till fusk så länge man inte säger nåt om det.
  • Anonym (Moraltant)

Jamen vaddå? Har vi inte regler och lagar i detta land som ska följas?? Bra, då behöver vi inte ens prata om att "svida i ögonen", se till att allt sköts på korrekt sätt!

Har en släkting som blivit anmäld som bidragsfuskare, tog emot bostadsbidrag (och även andra bidrag) men var skriven på ett ställe och bodde på ett annat, ja ni vet, det vanliga.. Han åkte dit på det och belv återbetalningsskyldig! inte mer än rätt!!

• Anonym (Vaddåavund)

Suck. Bry dig mindre säger jag bara.
    Har personen en firma som den har byggt upp ska den personen få njuta. Det är min åsikt.

• Jag så klart

Ja men om hon verkligen är sjuk så har hon ju rätt till sjukbidrag.. Om hon sen får avkastning från sitt företag som uppenbarligen går bra .. Ja då e det bara till å gratulera henne..
    Ser inte fusket i det hela!

Skulle du anmällt aven om det var en person du tyckte om ??

Svar på tråden Anmäla anonymt till FK?