Inlägg från: Singha01 |Visa alla inlägg
  • Singha01

Norks aläkemedelsverket varnar för minifom!!

På förekommen anledning har jag skickat detta mail till AstraZeneka och Läkemedelsverket i Sverige!!

Hej,

Jag har i dagarna fått information om att Läkemedelsverket i Norge avråder spädbarnsförädrar från att ge minifomdroppar till sina barn med anledning av vissa risker (se länk). På de allra flesta barnavårdscentraler i Sverige rekommenderar man dessa droppar varmt mot spädbarnskolik även om vissa nu börjat avråda föräldrarna användning tills dess ytterligare forskning gjorts på området. Ska man som förälder till ett gossebarn nu behöva vara orolig för att det fått skador?? Vilken forskning finns egentligen inom området och vilken forskning görs?? Det sägs ju också att det är tveksamt om dropparna har någon verkan mot spädbarnskolik. Vad vet man om detta egentligen??

www.astrazeneca.no/apotek/aktuelt/1804_minifo...

www.legemiddelverket.no/templates/InterPage__...

Tacksam för svar snarast!

Mvh
    xxxxx xxxxxx

Jonathan....det är en ära att få vara din mamma.....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-21 11:02:40:
    Det ska förstås stå Norska Läkemedelsverket i rubriken !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-21 11:04:35:
    Länkarna fungerar tydligen inte. Försöker igen.

www.astrazeneca.no/apotek/aktuelt/1804_minifom.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-21 11:06:22:
    www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____23529.aspx
  • Svar på tråden Norks aläkemedelsverket varnar för minifom!!
  • Singha01

Försök igen, jag lade in en ny länk nyss.

• Singha01

Inte de nya jag lade in heller?? De fungerar för mig iaf hmmmm

• Singha01
    Mamma och Mor skrev 2007-08-21 11:10:39 följande:
    Vilken tur att vårt barn är en tjej som fått dessa droppar....Fattade jag rätt så handlade det om att Miniform kunde ge upphov till lägre testosteronnivåer och lägre spermaproduktion hos hanråttor som fått preparat med samma aktiva substans som Minifom?Norska är INTE min starka sida, så jag kan ha uppfattat fel 
    Handlade mer om konserveringsmedlet de har i men iaf. Det känns en smula oroväckande om de inte gjort mer forskning kring hur det kan påverka spädbarn. Hos vuxna vet man att ämnena bryts ned snabbt av levern men hos barn under ett år tar det längre tid och då kan det finnas en risk för påverkan och därför har de avrått ifrån användandet.
  • Singha01

Jag var på efterkontroll idag hos BM och frågade då henne om detta med minifomdropparna. Hon hade aldrig hört talas om det men sade att hon aldrig skulle rekommendera användning av dem eftersom det är vida känt att de saknar verkan mot spädbarnskolik .

• Singha01
    Mamma och Mor skrev 2007-08-22 13:51:20 följande:
    Det var värst vilka starka åsikter din bm hade.....Minifom kan visst ha verkan vid kolikbesvär. Det tar ingalunda bort allt, men kan erbjuda lindring. Min dotter fick konstaterat kolik och för henne hjälpte Minifom bara det gavs regelbundet och i större doser än vad som står på flaskan.Vad tyckte din bm att man skulle göra istället vid kolik - ge dicykloverinkloriddroppar??  Den ger mer garanterat lindring, men också risken för hemska biverkningar i form av att barnets andning påverkas.
    Jag frågade faktiskt inte vad hon ansåg att man kunde ge istället. Men faktum är att jag t.o.m läst i vår barnläkarbok att minifomdropparna går att jämställa med placebo och att det inte finns någon vetenskapligt bevisad effekt på dropparna mot spädbarnskolik.
  • Singha01
    Mamma och Mor skrev 2007-08-22 16:09:44 följande:
    Å andra sidan är kolikens ursprung också omtvistat. Allt från anknytningsproblem mellan mor-barn till gaser och allergi har angett som orsak till kramperna. Beroende på VAD som hos varje enskilt barn är orsak till koliken ger också olika behandlingar olika bra resultat. Min dotter hade inte mjölköverkänslighet (vilket vi först trodde), utan för henne var det omognad i tarmarna som gav upphov till gasbildning. Med hjälp av minifom så kunde hon få ut gaserna och koliksmärtorna blev något bättre. Vet väldigt många som varit hjälpta av minifom, så jag anser det inte vara placebo - men inte heller något jättebra bot mot kolikbesvär.
    Det är jättebra när det fungerar och värre när det inte gör det. Skönt att det fungerade för er iaf. Vår son har mjölköverkänslighet och han är helt ok i magen nu när mamma låter bli mjölkprodukterna.
Svar på tråden Norks aläkemedelsverket varnar för minifom!!