Abort i vecka 13-14
Vilken metod är det som används då?
Vilken metod är det som används då?
Jag tror att det är kirurgisk metod som används då. Har för mig att medicinsk bara används till v7
Efter vecka 12-13 så används en tvåstegsabort.
Dvs du får piller som avslutar graviditeten och sen får du föda fram fostret!
www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV
Medicinsk abort används till och med graviditetsvecka 9.
(du blöder ut det)
Kirurgisk abort används hos oss till och med graviditetsvecka 12
Du sövs då ner.
Sen abort, så kallat tvåstegsavbrytande, används efter graviditetsvecka 12. Aborten startas med antihormon-tabletter och efter två dygn återkommer du till den gynekologiska avdelningen K67, där du skrivs in. Där fortsätter behandlingen med ett slidpiller var fjärde timme tills du aborterat. Smärtlindring erbjuds. Oftast utförs en skrapning efter aborten för att avlägsna eventuella graviditetsrester i livmodern. Vanligtvis stannar du på avdelningen ett dygn.
Jag ska själv göra en abort & ska på gynundersökning i morgon.
Från v. 12 & frammåt fick jag info om att de gör en 2 stegs abort
FAN ni kan inte mena alvar att jag får föda fram det
Helvetes jävlar då
Jag har gjort 2aborter i vecka 13 och då har dem sövt ner mig och gjort en skrapning/sugit ut barnet...
Jag gjorde en abort när jag var i samma vecka som du är nu. Fick åka till gyn, ta tabletter sen åka hem. Hade börjat blöda på morgonen när jag kom tillbaka till gyn. Fick vagiatorer och alvedon. Hade faktiskt ganska ont vissa gånger under dagen. Fostret kom ut, sen var jag tvungen att ligga kvar och vänta på att moderkakan kom ut. Fick några små tabletter med mig hem som jag skulle ta i ett visst antal dagar. Var där inne vid 10 på morgonen och var hemma vid halv 10 på kvällen. (Skulle egentligen inte fått gått hem men allt hade gått bra och jag mådde bäst hemma tyckte dom)
Ett tips om du tycker det låter otäckt att höra attd u får föda ut det. Kolla inte på det när det kommer ut! Jag gjorde det vilket jag stort ångrar
Okej..
Problemet är att bebisen är planerad men nu har killen fått kalla fötter och vill inte vara med alls och jag tror inte jag klara av det ensam..
Han ber mig välja honom eller barnet..
Väldigt jobbigt detta