• Anonym (Mamman)

Blöja på äldre barn - rätt eller fel?

Hur ska man egentligen göra? Jag har en tjej som är tretton år som kissar i sängen var och varannan natt. Vi har haft det jättejobbigt under hennes uppväxt och man tror att det är en reaktion på allt hon varit med om (med misshandel av mig som hon sett, övergrepp osv.)

Hon har nattblöja och förut har hon inte brytt sig om det alls, men nu börjar hon protestera mot att ha blöjan. Jag tycker att hon ska ha den men jag vet inte, en del säger att hon ska slippa den. Men hon är nästan aldrig torr en enda natt.

Vad är rätt?

• Svar på tråden Blöja på äldre barn - rätt eller fel?
  • sannamamma

JohnG skrev 2007-09-04 16:22:43 följande:

Vill också minnas att någon sa nåt om att byta ut alla trosor hon hade i garderoben mot blöjor, men tänk om hon föredrar att sova naken? det skulle jag definitivt ha gjort.
    Det är väl frågan om hon får det i så fall. Om man nu skulle bestämma sig för att "tvingas". Usch om jag kom hem och alla mina trosor var ersatta med blöjor, då slängde jag mig ut från tredje våningen.
  • JohnG

Sannamamma, jag menade inte att hon skulle få sova naken, utan att hon skulle föredra det. Att man sover naken är det inget "bebis" över, sas. Det blir väl mamma och pappa som får ta en brottningsmatch och tejpa fast en blöja med silvertejp, antar jag. sedan får man väl tvinga på henne tvångströja så hon inte skär sig i armarna, vilket är så gott som oundvikligt.

• sannamamma

Men silvertejp är det väl ändå ingen som föreslagit hoppas jag?

• JohnG

Nejdå, det är bara en konsekvens. Ska man tvinga så måste man antingen först brotta ner, trä på, och sedan vakta barnet hela natten, vilket är praktiskt omöjligt, eller hindra barnet från att ta av blöjan, och det räcker inte med vanlig tejp för att stoppa en trettonåring, och lim är lite opraktiskt. Så, silvertejp blir det då som gäller.

• Anonym

JohnG, jag tror att man kan "övertala" fast flickan inte vill egentligen. Vuxna har mycket makt över barn. Sen är frågan hur hon mår efteråt. Men jag skulle nog försöka prata med mitt barn om att ha blöja också om det vore så att hon gjorde ner sig i sängen.

• NadiaMi

Att vuxna "har makt" behöver inte betyda att man måste utnyttja den till varje pris. Speciellt när det handlar om ens egna barns välmående.

Blöjan är Ett alternativ av många.
    Det vet hon redan alltför väl, men visst kan man även om man övergår till madrass-skydd säga att det kommer att finnas nattblöjor hemma ifall hon känner på kvällen att hon inte har lust att bädda om sängen nästa dag, så hon själv kan Välja att ha det om hon så skulle vilja.

Det är stor skillnad mellan att ge det som ett alternativ och att framställa det som det Enda alternativet.

• Anonym

Jamen självklart. Jag säger ju att man inte får/ska tvinga någon. Det vore ju hemskt förnedrande, 13 eller 30 år...

• Anonym

NadiaMi, jag håller med dig. Det är väl snarare fråga om maktmissbruk, om en förälder använder sin makt på det sättet? Jag blir väldigt obehaglig till mods över vissas inställning att det är ok att tvinga en tonåring att använda blöja. Förhoppningsvis talar de mot bättre vetande. Förhoppningsvis är de ej föräldrar själva ännu. Ja, förutom ts, då. Omedvetna om att det finns en hel del alternativ, såsom läkemedel och andra hjälpmedel. Annars kan man ju fråga sig varför man så bestämt förordar ett alternativ som tjejen inte vill använda sig av?

Jag tycker det är naturligt att försöka hitta det som hjälper bäst/mest! Gäller det mig själv, vill jag gärna veta om det finns alternativ, när jag går till läkare.

• JohnG

Man kan inte övertala ett barn till sånt, det är praktiskt omöjligt. möjligen ifall du säger att trettonåringen inte får se tv, ingen månadspeng, ingen dator, inga kompisar hemma, utegångsförbud, inget godis/dylikt, inga snygga kläder, inga resor, ingen mp3 osv. att du kan få henne att gråtande acceptera att hon måste ha blöja, men då är det inte övertalning. Övertalning är när man får någon att hålla med en, och trettonåringen håller ju ändå inte med morsan om att hon måste ha blöja. Hon låter sig bli kuvad, men hon har fortfarande sin åsikt och är således inte övertalad.
    Och om du tar bort allt det jag räknade upp så är det mer troligt att det slutar med självmord än med blöja

• JohnG

väntar fortfarande på en uppdatering från TS, hur går det? vad sa din dotter? hur gör ni i detta nu?

Svar på tråden Blöja på äldre barn - rätt eller fel?