• AlexaFotograf

Barnomsorgen i Tyskland?

Vi ska ev flytta till Munich eller Ulm... kan någon förklara hur barnomsorgen fugerar i Tyskland. Något knepigt att ta reda på. Min dotter blir tre i November och går på en valdorf förskola här i sverige och det vill jag ju att hon fortsätter med där.

Alexandra

• Svar på tråden Barnomsorgen i Tyskland?
  • Anme

Hej,

förskolan här heter Kindergarten och de tar för det mesta emot barn som är 3 eller äldre (det finns kommunala och privata. De privata är ofta bättre). Waldorf och Montesori är också ganska populärt. Det är inte säkert att man kan börja när man vill, utan måste stå i kö och inskolningen sker ibland bara en gång om året (i augusti). Så det skadar nog inte att anmäla sitt intresse i förväg.

• JeaW

Hej! Vi bor i München sedan årsskiftet med vår dotter på 2 år. Det är svårt att få plats men ingen omöjlighet. Mitt råd är att söka på nätet så fort ni vet vart ni ska bo. Maila, ring och ställ upp er på väntelista. Det finns ingen kommunal kö utan man får söka till respektive dagis vare sig det är privat eller kommunalt. Jag tycker hela dagis-systemet är mkt mer flexibelt och "familjeanpassat" i Sverige...Vår dotter börjar på att privat dagis i utkanten av München nästa vecka, där är det blandade barn mellan 6 mån-6 år men det är ganska ovanligt här. En annan nackdel (ursäkta att det blir så mkt nackdelar) är att det är ganska dyrt...iaf de privata. Nu talar jag för München och jag tror det är både dyrt och extremt svårt med dagisplatser här. Vad ska ni göra härnere? En sak till; Tyskland är underbart! Varmare väder. Trevliga uteserveringar. God öl och god mat.
    Lycka till!
    Hör gärna av dig om du har fler frågor.
    /Jeanette

• AlexaFotograf

:)Tack Anme & Jeanette!

Min sambo har fått en förfrågan från ett företag, men det är inte klart ännu. Jobbigt att inte veta.

Kollar lite lägenheter och sådär, har ni/du nått tips på trevliga områden i centrala Munchen? Vi bor på Söder i stockholm och gillar lite "laid back"stämning men mycket krogar och småbutiker...

Alexandra

Svar på tråden Barnomsorgen i Tyskland?