• Malada

stoppa flickor som väntas bli över 1.80

Jag fick härom dagen höra av min kompis att hennes bvc läkare hade sagt att man nu förtiden stoppade flickor som för väntas bli över 1.80 (hon förstod det som att det var med hormoner vid två års ålder)

Varför??
    Hur??
    Får man välja det själv som förälder eller gör dom det utan man vet om det??

Någon som vet??

Chockad
  • Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80
  • Drickaback

Nej, det stämmer inte.

• marre726

Jo jag har också hört det. Min äldsta dotter ligger i "riskzonen" för att bli över 180 cm.

Jag som förälder tycker att det bara är positivt att vara lång, men en BVC sköterska nämnde nåt om att stoppa tillväxten.

Det här var för ett par-tre år sen. Men nu när hon går hos skolsköterska på kontroller så har det inte nämnts igen...

• Sicali

Självklart måste man få välja det själv som förälder. Jag hade valt det utan tvekan. Sambons lillasyster är nog snart över 1.80 och går helt böjd, hållningen är gräslig och hon har ont i ryggen.
    Sen om jag tänker på hur jag själv hade velat så hade jag inte viljat vara över 1.80 som tjej, min kompis var det och hon kunde aldrig ha högklackat tex för då blev hon mycket längre än sin kille och kände sig som en jätte.

• Drickaback
    marre726 skrev 2007-08-21 21:25:20 följande:
    Jo jag har också hört det. Min äldsta dotter ligger i "riskzonen" för att bli över 180 cm. Jag som förälder tycker att det bara är positivt att vara lång, men en BVC sköterska nämnde nåt om att stoppa tillväxten. Det här var för ett par-tre år sen. Men nu när hon går hos skolsköterska på kontroller så har det inte nämnts igen...
    Det är förlegade tankar om att kvinnor inte bör bli för "långa". Ta tillvara på längden istället, anser jag! Det finns massvis idrotter där längden är vägvinnande.
  • marre726

Inte bara att det finns massa fördelar med att vara lång. Det är snyggt också.

Ingen ska få proppa i min dotter hormoner som ska stoppa hennes "ståtlighet". Hon måste ju få utvecklas naturligt.

• Blå Flygare

Ingen medicinsk behandling ges utan att patienten/vårdnadshavre är informerade.

Man har osm patient/vårdnadshavare alltid rätt att tacka nej till en bahandling.

• Anna Svenssonliv

sorgligt. snacka om att kuva kvinnan.
    en sak att vår generation tycker att kvinnan ska vara kortare än mannen o strutta runt som ett våp i höga klackar o vara allmänt handikappad i långa naglar etc. men jag hoppas för allt i världen att våra barn växer upp med mer humana o sunda stereotyper.

tänk dig att du växer upp och älskar att spela basket. du har talang o siktar på proffs. så får du höra att bvc gav dig preparat som liten så att du inte skulle bli "för lång". vad kränkande! visst kan du satsa på att bli proffs ändå, men oj vad arg du skulle vara!

• Malada

i det här fallet så är pappan, farfar, två farbröder över 2 meter långa.
    mamman är runt 180, farmor är 183... så hon har ju en del att brås på.

Jag blev jätte upprörd när jag fick höra detta , tyckte det inte var klokt.. förstår verkligen inte anledning..

• maha6305

Om min dotter följer kurvor och statistik blir hon 185-190 och det är snyggt! Här skall inga stopphormoner ges.

• Chloe

Jag förstår att man kan må dåligt av att vara över 180 cm som kvinna, normen är för ett heterosexuellt par är att mannen ska vara längre än kvinnan. Det är så tragiskt att vårt s k civiliserade samhälle inte har kommit längre än att vi anpassar människorna efter normen, och inte normen efter människan.

Jag hoppas alla långa kvinnor sträcker på sig och med rak rygg ber längdnormen dra åt helvete!

Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80