• Suzie

Sammandragningar OFTA, v. 27

Är det någon som tycker att det verkar normalt när man har sammandragningar jätte ofta dvs. magen är stenhård. Jag har det nog mer ofta än när magen är mjuk. Direkt när jag går eller bara står upp eller sitter så brukar magen bli jätte hård. Det är svårt att gå när man måste kämpa emot musklerna hela tiden, man blir ju super anfådd av att bara gå 20 meter. Det gör inte så ont bara spänner som tusan och det blir ju väldigt ansträngande. Fick min son ( som är 2 år) 5 veckor för tidigt och jag är ganska säker på att dom där sammandragningarna som kom hela tiden när jag gick eller rörde mig hade något sammanhang. Någon som vet? Jag kan då inte vila mer än vad jag gör nu, ska börja skolan igen snart ( distans) men det blir ju ändå pendling i nästan två veckor = långa dagar och lång väg i bilen 2ggr dag och det gillar magen definitivt inte. Plus att jag klarar nog inte av att sitta en hel dag. Men sjukskriven lär man ju inte bli när man pluggar, gravid = inte en sjukdom **suck** tips råd vad ska man göra. Ps. ja jag ska ringa bm imorgon och höra men hon lär säga vila dig. Men de gör jag ju för det mesta men ibland måste man ju röra på sig speciellt när man har en två åring i huset

• Svar på tråden Sammandragningar OFTA, v. 27
  • sheeba

Kan vara en UVI, jag hade mycket sammandragningar på andra barnet och det visade sig vara UVI. Efter behandling så blev det bättre.
    Så ta upp det med BM.

• sheeba

Just det min BM sa att en UVI behöve rinte kännas som en UVI under en graviditet det kan vara lite luigt.

• Suzie

Hmmm jag ska fråga om det, fast jag har varit till bm ganska nyligt och det syntes inget. Men man vet ju aldrig, man kan ju hoppas att det är något så enkelt

• sheeba

Okej eller så är det vanliga SD bara men måste vara jobbigt att ha det så helatiden.

• Bubbeli

Jag blev sjukskriven i v.30 nånstans med förra just pga ständiga sammandragningar - hotande förtidsbörd stod det i intyget. Jag gick dock över 3 v. Snacka om snopet!

• Bubbeli

På försäkringskassan tyckte hon att det inte var så mycket annat att göra än att sjukskriva. Det beror kanske på vad för problem man har när man vänder sig till försäkringsk. Att någon riskerar att föda för tidigt kanske dom inte kan/vill ta på sig så att säga.

• Suzie

Mmmm det är ju sant, nåja jag får höra mig för.

• Sterna

jag har så, är i v30 nu och har fått höra att så länge de inte gör ont utan bara känns kraftigt så är det ingen fara.
    Lyssna på kroppen och vila mycket.
    Min kiropraktor sa att gravida endast ska röra sig i 45 minuter i stöten, sen måste vi vila i minst 15 minuter för att kroppen ska orka med.

• Suzie

Jo fast jag håller inte igång så länge utan jag får sammandragningar från att gå från soffan till köket = 10 steg, och jag kan inte alls gå på promenad. Att gå till postlådan 100 meter bort gör att jag blir helt slut. Så jag vilar och anstränger mig inte alls men det är ändå jätte jobbigt och mycket sammandragningar. Fick inte tag på barnmorskan idag igen får väll prova igen imorgon.

• Sterna

Suzie
    Tycker nog du ska ringa förlossningen redan nu och höra efter, vill de itne hjälpa dig så är det gynakuten för är de så pass så behöver du en läkare som kollar att sammandragnignarna inte är verksamma på tappen.

• Rosina77

Jag hade också jättemycket sammandragningar ungerfär i v.30 och då blev jag jätterädd och då kändes det som om de kom ännu oftare! Till slut åkte jag till förlossningen i v.31 och de kollade att livmodertappen samt bebisen var ok. Allt var ok och jag har nu fått veta att i vissa perioder när livmodern växer mycket kan man få extra mycket sammandragningar. Dessutom fick jag vet att om sammandragningarna går över om man vilar och inte kommer med en periodisk regelbundenhet så finns det inget samband med för tidig födsel.

Mitt råd är att kolla upp på förlossningen, förmodligen är allt ok och då kommer du känna dig mycket lugnare och då kanske det slappnar av lite.

Lycka till!

• Lady X

Suzie: Jag hade precis som du täta sammandragningar som inte gjorde ont men som var mer eller mindre konstanta. Oavsett om jag vilade i soffan eller rörde på mig så blev magen hård. Jag fick kolla min urin med ett sådant snabbtest som BM har men det visade ingenting. Men tillsist skickade de iväg mitt urin på odling eftersom jag kände att det inte var normalt att ha så täta sammandragningar. Odlingen visade på bakterier och jag fick behandling. Mina sammandragningar försvann nästan helt efter behandlingen. Jag hade ALDRIG tidigare haft urinvägsbesvär och hade INGA andra symptom än just sammandragningarna. Så kan det vara under graviditet. Be din BM att du får lämna en ODLING och inte bara göra snabbtest. Många bakterier som orsakar UVI syns inte annat än på odling! Det är vanligt som sagt mes ökade sammandragningar just vid UVI.

Svar på tråden Sammandragningar OFTA, v. 27