Inlägg från: Damien och Adrian |Visa alla inlägg
  • Damien och Adrian

ÄR RÄDD

jag var livrädd. Jag köpte boken Innan du föder av Anna Wilsby och gick en kurs i profylax. Nu är jag coolugn, jag vet vad jag ska göra och min sambo vet vad han kan göra för att stötta mig, kursen är suverän!

www.profylaxgruppen.com

• Damien och Adrian

jag personligen är skräckslagen för sjukhus och epidural innebär större skräck än förlossningssmärtan, så vilken skräck man har, hur man ska göra beror helt på vad man är rädd för som någon påpekade. Epidural generellt är alltså inte svaret på rädsla, det är att försöka fixa ett symptom men inte gå tillkällan av problemet. Man måste veta vad man är rädd för och varför och bearbeta bort det, se alternativ för att det ska lösa sig osv. Böckerna som nämnts här hjälper till med sånt.

• Damien och Adrian
    Sterna skrev 2007-08-22 14:32:46 följande:
    Incommunicado Gud vad skönt att läsa om en till som är rädd för sjukhus och EDA! Trodde jag var den enda.Jag fick gå hos aurora under första graviditeten och BM jag poratade med förstod inte varför jg var på väg att få en panikattak och bara satt och skakade av gråt när hon var så snäll och erbjöd rädda mig kejsarsnitt.Det var ju just DET jag var räddast för, att hamna på operationsbordet.Jag födde mitt första barn på ett sjukhus med hemlik miljö och när jag sa till BM att jag ville föda hemma så log hon bara och sa att då får jag föda som hemma fast där på sjsukhuset med henne.Andra barnet föddes planerat hemma och även nr 3 planeras att göra det samma. Är jag dösjuk så kan jag tvinga mig att åka till sjukhus men graviditet är ju ingen sjukdom....
    gott att man inte är ensam! Vad tufft att du känner så med alla 3, aurora hjälper inte mkt, de lyssnar mest så man får bearbeta själv tycker jag.

Jag har tränat hela graviditeten, profylaxkursen jag gick hjälpte verkligen och sambon är en klippa. Nu är jag inte rädd längre för vaginal förlossning och börjarde må bättre av tanken på ev kejsarsnitt MEN läste nyligen i en tråd att just epidural används vid kejsarsnitt, så då slår man två mardrömmar i en smäll... det krävs en del funderande och bearbetning att hitta en positiv väg ut ur det...
Svar på tråden ÄR RÄDD