• Finessan

Promlem med chili-växt!

Hej!

Fick en pytteliten chili-planta för ett tag sedan som nu har växt sig stor och fin. Det har blommat för fullt hela sommaren, men blommorna och blomstjälken faller av hela tiden!

Varför beter den sig på detta viset? Jag hade haft ett hav av frukter om den inte tappat allt... Gråter

Än har den feta damen inte sjungit
  • Svar på tråden Promlem med chili-växt!
  • saua83

Jag har haft precis samma problem som du. Sen åkte jag på semester 1 vecka och när jag kom hem hade 3 chili-frukter kommit, bara sådär...så håll ut, de kommer säkert snart...

Lycka till!

• ALJO

Antagligen orkar den inte bära frukt. Plantera i lite större kruka eller gödsla är mitt förslag.

• Finessan

Tack för svar. Ska testa att plantera om och se om det händer något annat, men jag antar att blomtiden snart är slut i vilket fall. Brukar själva plantorna klara vintern eller håller de bara en säsong?

• ALJO

Chili och paprika funkar ganska bra att ha i köksfönstret en tid, brukar sätta frukt oxå, annars fryser dom bort vid första frosten.

• Hint

Plantorna kan i vissa fall hålla i sig fler säsonger men kan bli lite träliga. Men de är ju lättodlade så bara att så nya till våren i annat fall =)

• New Dawn

Läste ngn gång att paprika och chili inte klarar sätta frukt om temperaturen går under 15° vid blomning. Vet inte om det är sant, vet ju heller inte om du har din planta inne eller ute... Har just börjat få mogna chilifrukter i mitt växthus nu men de började ju växa medans det var varmt ute.

• Finessan

Jag har haft min planta inne hela tiden där den stått ljust och varmt. Blir inte klok på blommorna... Ska dock testa en omplantering, kruxet är bara det att jag har en stor kruka redan så kanske är det lite gödsel som behövs.

• ALJO

Kanske den inte blir pollinerad ordentligt om du har den inne, prova att vispa runt lite i blommorna med en vanlig vattenfärgspensel eller en tops, har du redan stor kruka behövs nog ingen omplantering.

• Thursday

Skulle också tro att det är bristande pollinering eftersom du har den inomhus.

• Finessan

Aha, det har jag inte tänkt på. Ska genast vispa runt lite. Glad Tack!

• Peki

Får du inga chili så är det för att de inte har pollinerats.
    Chliplantor är självfertila på samma sätt som tomater. De pollineras när blommorna rör sig och det gör de ute i vinden men inte inne.

Skaka plantan lite varje dag så ska du se att det blir chilisar med tiden.

• Finessan

Nu har jag topsat lite på mina blommor och väntar mig chili i stora lass! Skrattande

• alchemilla mollis

Ett tips för att få bättre skörd på t ex chili, paprika och tomat är att inte plantera i för stor kruka. Risken är att växten satsar på att växa i stället för att sätta knopp. Vad det gäller att blommorna/frukten ramlar av; det kan inte vara så att den står lite för mörkt? Det blir ju (tyvärr) mörkare ute för varje dag...

• Finessan
  • Finessan

Blommorna föll även under den ljusaste sommaren. Den börjar ge sig med att blomma nu, men har två på gång. En ser ut att falla så jag får hoppas på den andra. Annars lägger jag ner plantan och satsar på en ny nästa år. Då ska det skakas, blåsas och vispas. Glad

Tack för alla svar!

• Fröken Fräken

Vår chilliplanta blommar flera ggr om. Vi får även hur mycket frukt som helst. Vi har chillin inne i ett soligt fönster. Den ska ha rikligt med vatten, nästa så att jorden är blöt hela tiden. När vi har slarvat med vatten så tappade den alla blad, blommor och små gröna frukter. Men så snart den fick vatten igen kom bladen åter, vi har massa mogna och omonga frukter.
    Vi verkar inte kunna vattna för mycket. krukan chillin är planterad i är stor och har inget hål i botten. Som sagt jorden ska va blöt.

Lycka till!

Svar på tråden Promlem med chili-växt!