• Edna

Prisavdrag för att dra om elen

Hej!
    Vi är just nu mitt inne i processen med att köpa hus. Förra veckan gjorde vi två besiktningar, en allmän besiktning plus en elbesiktning. Vid elbesiktningenframkom det att elen bör dras om eftersom det är orginal från då huset byggdes 1957. Är det rimligt att begära avdrag på priset för detta?

• Svar på tråden Prisavdrag för att dra om elen
  • Champagne

Jag har svårt att tro att ni får dra av för det. Det är ju inget måste utan mer en "bör göra-grej".

• Pikku Enkeli

Ni kan pååeka det och säga att ni vill minska köpesumman något, det kan man alltid göra.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • SVejsan

Har ni skrivit något med säljaren?

Om ni inte har gjort det så kan dom välja att sälja till andra (om det fanns fler intresserade)... Ett köp är inte genomfört förrän kontraktet är påskrivet så...

• Edna

Kontraktet är skrivet.. Börjar i.o.f.s. gälla fr.o.m. måndag 27/8, men de verkade vara på väg ut, hade fixat annat boende och allt, så det känns inte som att de skulle ändra sig i dagsläget.
    Vi har pratat med mäklaren idag och hon sa att det blir svårt att göra något med priset p.g.a. elen..

• SVejsan
    Edna skrev 2007-08-22 21:25:42 följande:
    Kontraktet är skrivet.. Börjar i.o.f.s. gälla fr.o.m. måndag 27/8, men de verkade vara på väg ut, hade fixat annat boende och allt, så det känns inte som att de skulle ändra sig i dagsläget. Vi har pratat med mäklaren idag och hon sa att det blir svårt att göra något med priset p.g.a. elen..
    Köper man ett hus från 1957 så är det ju inte helt orimligt att elen inte är omdragen... så jag kan förstå resonemanget... Men ni får ju räkna själva med en rejäl utgift...Du har ju säkert fått en uppgift av elektrikern, min gissning, nu vet jag ju inte hur stort huset är, någonstans kring 30 000-50 000:- kan det stämma? Alla uttag skall ju bytas och alla rum skall få klass 1 -uttag (dvs jordade uttag) - Ett råd är att inte snåla med jordfelsbrytare (dela upp huset på flera jordfelsbrytare! och inte bara en)...
  • Venusmannen

Precis som Grand Cru, så känns denna generella bedömning mer som en "bör"-grej. Det finns ju massor av installationer i denna ålder och äldre. Såvida inte inspektionen visat på något mer påtagligt, konkret bristfälligt hade jag nog bara sett det som en fingervisning.

Som säljare hade jag nog inte varit särskilt villig att diskutera priset med hänvisning till detta. Jag skulle tro att det är extremt ovanligt att elen är bytt i ett hus med denna ålder.

Kankse planerar ni att göra ytterligare förändringar i huset, som också medför förändrade behov av el?

• MrM

Jag tycker personligen inte att det finns någon anledning att dra av för det. Direkta felaktigheter och skador kan man försöka få avdrag för (även om det är svårt på dagens bostadsmarknad) men sådant som är så pass uppenbart gammalt att man borde se det direkt på visningen kan man nog inte begära avdrag för. Det är ju bara att kolla in i proppskåpet och att titta på de dragningar som syns för att se att det inte är gjort på senare tid.

Mvh

• Isorfidien

Vi påpekade för säljarna att all el behövde dras om och de drog på eget bevåg ner köpesumman med 25.000:-

Vi köpte ett hus från 1950 och all el måste dras om och vi är halvvägs genom den processen nu.

• Edna

SVejsan: Jaa det var ungefär den summan elektrikern sa att det skulle gå på att byta elen.

Fick precis ett samtal från mäklaren, säljarna var inte beredda att gå ner i pris med 50000.. Men de gick ner med 15000! Det är ju alltid nåt!

• abnocto

Men varför ska elen dras om? Vi har hus från 61 och vi har inte tänkt dra om den, för det är inget fel på ledningarna.Var väldigt generöst av säljaren att gå ned överhuvudtaget såvida itne elledningarna höll på att falla sönder så det är akut.

• SVejsan
    abnocto skrev 2007-08-24 12:08:51 följande:
    Men varför ska elen dras om? Vi har hus från 61 och vi har inte tänkt dra om den, för det är inget fel på ledningarna.Var väldigt generöst av säljaren att gå ned överhuvudtaget såvida itne elledningarna höll på att falla sönder så det är akut.
    1.Kabelisolering åldras. (torkar och spricker)
    2. Kraven på överföringsförmåga ändras (Nu för tiden så är det högre belastning på ledningarna , man har mer elapparater) och jag har för mig att rekommendationerna på ledningsareaor för infällda ledningar har ändrats.
    3. Man har mer utrustningar som bör anslutas till jordade uttag för deras personsäkerhet eller för att strålningen skall hållas ned. Däribland stationära datorer/skärmar bör anslutas ur/säkerhet och strålningssynpunkt!
    4. Äldre toppklämmor (kopplingspunkter i dosorna) blir spröda och spricker.
    5. Även uttag åldras...(hylsorna i uttagen samt jordningsbläcken tappar i elasticitet)

Så har man ett äldre hus så kan det vara ide att besiktiga det...
Svar på tråden Prisavdrag för att dra om elen