• Bubblan84

Det ena nyttigare än det andra??

Som de flesta verkat ha kommit undefund med så är lightproduker inget bra alternativ..

Man va ska man nu välja??

Är råsocker nyttigare än "vanligt" socker???

Är kycklingkorv nyttigare än vanlig korv???

Är det vegitariska alternativet på en resturang nödvändigtvis nyttigare???

Dela med er av era frågor och kunskap gott folk

• Svar på tråden Det ena nyttigare än det andra??
  • Mellanmjölkens land

Är råsocker nyttigare än "vanligt" socker???
    *Inte vad jag vet, socker som socker

Är kycklingkorv nyttigare än vanlig korv???
    *Det beror på vad som är i den. Kyckling är generellt sett magrare än annat kött men läs på innehållsdeklarationen.

Är det vegitariska alternativet på en resturang nödvändigtvis nyttigare???
    *Nej. Det finns både nyttig och onyttig vegetarisk mat så det beror på vad du väljer. Vetetarisk mat med en fet sås är naturligt nog sämre mat än en mager köttbit med en smal sås.

• Bubblan84

Salt då...jag äter mängder me salt..nått som e mindre dåligt än d andra?

• patrikiden

Strösocker = Sackaros är en disackarid som består av glukos(50%) och fruktos(50%). Alltså både snabb och långsamkolhydrater. 100gram socker

Råsocker innehåller mer smak och innehåller 99g socker.

I stort sett samma.

• Bubblan84

men om man nu inte kan låta bli o ha socker i kaffet..vilket e smartast o ha i då??

O om man ej kan låta bli salt i maten..va bör man då välja???

Är i övrigt nyttig av mig..men saltet e min stora svaghet!!

• Bubblan84

Efter mina morgonpromenader brukar jag mixa mjölk, havregryn och bär..skit gott som variation till gröten..men har slängt i 1-2 bitar råsocker för att d annars blir för surt..nån som har nån annan idé??

• Pirum

I mixen kan du ha i en halv banan, det blir sött.

Om du inte kan vara utan socker i kaffe så kan du testa att ta lite mindre mängd. Eler hoppa kaffet helt, det är ändå inte nyttigt. Eller så drar du ner på något annat du unnar dig under dagen.

• Bubblan84

Drciker inte mycket kaffe alls..bara nån kopp på jobbet..inget jag inte kan va utan..men har vänner som öser i socker i sina mängder av kaffe..o vissa tar sukketer..men d lär juh inte va ett dugg bättre..frågan e bara va som e BÄST?!?

Banan har jag oxå tänkt på :)

• Pirum

Vad som är bäst beror på vad du är ute efter. Vill du enbart hålla ner kalorierna är sucketter bättre om man enbart ser till vad man får i sig med kaffet.

Det finns studier som visar att sötningsmedel ökar aptiten så att man istället äter mer av annat. Vissa av dem är laxerande, ger cancer på råttor eller är allmänt dåliga för miljön.

Har man medicinska skäl till att gå ner i vikt bör man kanske ta sötningsmedlet då övervikten är sämre för hälsan än sucketterna men annars är det nog bättre att välja socker i kaffet.

• Heranell

Seltin är väl det bästa saltet du kan använda ifall du vill dra ner på natrium.
    Gillar också salt, men jag har så lågt blodtryck att min läkare t.om. rådde mig att salta extra på maten!

Svar på tråden Det ena nyttigare än det andra??