• bizzy

    Hörde att 80% av kvinnorna spricker vid förlossning!

    Kan det verkligen stämma? Later ju otroligt mycket! (även fast det stod att de flesta bara spricker lite men ändo). Non som vet? Moste inte det göra jätteont?

  • Svar på tråden Hörde att 80% av kvinnorna spricker vid förlossning!
  • Millo

    Har fött två barn. Har inte spruckit någon gång. Vid första förlossningen fick jag pyttesprickor men det kändes bara vid varje toabesök.
    Jag hade väl tur bägge gångerna.

  • Mylla

    Jag fick sy två stygn sist. Efteråt hade jag inte ett enda besvär av det, det sved inte ens när jag gick på dass. Men såna lindriga måste ju också räknas in i procenten.

  • Valkyriah
    kamartina skrev 2007-08-23 20:56:57 följande:
    Jag sprack lite men kände absolut inte att jag sprack. Gjorde skitont att bli sydd (sved så in i..)och sen kände man det ju såklart när allt var över.. (svidande känsla).Jag kan inte tänka mig att någon känner precis när de spricker för det gör redan så ont när barnet är på väg ut.. Eller vad säger ni andra?
    Jag får nog säga att jag kände när jag sprack men allt annat gjorde ju redan så ont så man led inte av det.

    Därimot upplevde jag det som smärtsamt att sy ihop trots lokalbedövning och lustgas.

    Men värst är ändå tiden efter när jag varken kunde sitta stå eller gå,kissade gjorde jag en gång om dagen gråtandes i duschen och nummer två vågade jag inte göra på två veckor.

    va väldigt rädd för att det gjorde så ont då man oftast inte pratar om tiden efteråt utan bara gravideteten och själva förlossningen så det kom som en chock att allt inte va över efter förlossningen.

    För att mildra smärtan kan man köpa bedövningssalva-fick med mig en sån hem från bb som man smetar på
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Julianna

    Jag tyckte krystningarna gjorde omänskligt ont och jag sprack lite vid båda mina förlossningar. Kände dock inte specifikt just det, eftersom det gjorde ont på alla sätt som är möjliga.
    Tycker det är ganska naturligt att man spricker eftersom en hel baby ska ut.

  • Korint

    Några ytliga bristningar som de flesta får tycker inte jag ska beskrivas som att spricka. Att få rupturer, alltså djupa bristningar i muskel- och hudvävnaden är en helt annan sak och behandlas därefter. Så begreppet "att spricka" är lite klumpigt och onödigt dramatiskt och skapar mest rädsla.

    Och som tur är läker underlivet verkligen extremt fort.

  • Lorelei
    kamartina skrev 2007-08-23 20:56:57 följande:
    Jag sprack lite men kände absolut inte att jag sprack. Gjorde skitont att bli sydd (sved så in i..)och sen kände man det ju såklart när allt var över.. (svidande känsla).Jag kan inte tänka mig att någon känner precis när de spricker för det gör redan så ont när barnet är på väg ut.. Eller vad säger ni andra?
    Nja, jag håller inte alls med för att vara ärlig. Jag kände helt klart när jag sprack. Trodde att klitoris skulle lossna för så kändes det. Kan inte säga att jag var bedövad av värkar etc för det gjorde (i mitt fall!!) skitont att spricka. Men det var å andra sidan djupa bristningar och inte bara skrapsår. Jag kan fortfarande känna det när jag tänker på det
  • Emlan1

    Har ingen avhandling att backa upp med, men min erfarenhet säger att förstisar spricker oftare än omisar. Det är inte ovanligt att vi inte behöver plocka fram sysetet, ibland blir det bara en liten bristning som inte behöver sys.
    Lycka till!


  • zazla

    Ingen aning om statistiken men nästan alla jag känner som har fött barn har spruckit mer eller mindre så det kan säkert stämma att det är minst 80%. SJälv sprack jag 5 stygn men det kände jag aldrig. Det var bara jobbigt efteråt när det sved att kissa och gjorde ont att sitta. Men sålänge man bara spricker normalt så är det inte så himla hemskt som det låter tycker jag. Har nog aldrig hört att någon har känt när de har spruckit. Man är så uttänjd där redan så det känns liksom inte.

  • Yenna
    Lyckoprinsessan skrev 2007-08-23 08:43:40 följande:
    Dessutom är det bättre att spricka själv än att de klipper som de gör på vissa. Föd gärna stående på knä eller på sidan så att inte tyngden kommer bakåt mot ändtarmen, där är det värst att spricka...
    På vilket sett är det värre att spricka själv än att dom klipper?
    Jag tänkte att det måste vara bättre om dom klipper..
    Jag är inte rädd för förlossningen, ser mest fram emot att få ha upplevt den. Men man undrar ju lite om hur det funkar och så..
Svar på tråden Hörde att 80% av kvinnorna spricker vid förlossning!