• jennypennypannkaka

Fått faktura på något jag inte beställt och inte fått!!

Har fått en faktura från ett företag som heter Biosoft Pharma med hot om inkasso om jag inte betalar..

Har kollat upp vad de säljer på nätet och det är några hälsopiller som jag blir debiterad för.

Fattar inte?!

Vad sysslar de med? Fler som råkat ut för nåt liknande?

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Svar på tråden Fått faktura på något jag inte beställt och inte fått!!
  • Catchie80

Har blivit av nåt företag som skickade bluff faktura på några porrsamtal. Dom skickade kanske 10 fakturor på flera 1000kr.Som tur är var vi på semester då, så ingen kunde ha ringt dom,helt omöjligt. Jag ringde upp dom och meddelade hur det var,att jag tänker polisanmäla dom och att dom borde skämams över att utnyttja folk så.

Kom aldrig något inkasso och dom skickade inga fler.

Kolla upp på svarta listan om dom finns där på konsumentverketw hemsida.

• Pinkstar

min mamma har oxå fått ifrån dom.. och när hon skulle ringa upp dom så var det aldrig någon som svarade..
    sök efter det på internett typ på google och se om det kommer upp något om företaget förutom deras hemsida.. det kan hända att det är bedragare som bara vill åt dina pengar.. kolla upp detta direkt.. sen kan du ju ringa inkasso säga hur det ligger till.. dom kanske har hört talas om detta innan..

lycka till

• Gwen Stefani

De hoppas att du ska bli skraj när de hotar med inkasso. Och att du betalar i rena förskräckelsen, med rädslan för att få en betalningsanmärkning

• vänat

Går det inte at ringa til företaget då? Annars konatkat konsumetverket omgående

• jennypennypannkaka
    vänat skrev 2007-09-05 08:38:28 följande:
    Går det inte at ringa til företaget då? Annars konatkat konsumetverket omgående
    Nej, det går inte att ringa.

De har ett telefonnummer till Norge, men de hänvisar alla ärenden till mailen.
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • JLS
    jennypennypannkaka skrev 2007-09-05 08:39:47 följande:
    Nej, det går inte att ringa.De har ett telefonnummer till Norge, men de hänvisar alla ärenden till mailen.
    Ring inkasso-bolaget de hotar med!! OCH polisanmäl för bedrägeriförsök så lär du slippa sådana brev i forts.
  • jennypennypannkaka
    JLS skrev 2007-09-06 09:43:53 följande:
    Ring inkasso-bolaget de hotar med!! OCH polisanmäl för bedrägeriförsök så lär du slippa sådana brev i forts.
    Jag vet inte vilket bolag de hotar med är det värsta.
  • WhiteOleander

Ring till kronofogden & fråga om de har hört talas om detta bolaget.

För det finns "svartlistade" bolag, dvs de som är oseriösa.
    Så får kronofogden in ett mål från dessa bolag, så blir det inte en anmärkning.

• lisabeth

Finns det en postadress? I så fall skriver du på fakturan "jag bestrider denna faktura, jag har inte beställt något från ert företag ej heller erhållit något." och tar en kopia och skickar tillbaka om du vill vara helt säker rekomendera brevet. Om du gjort så kan du inte få betallningsanmärkning förrän företaget fått en dom i domstol på att de har rätt till pengarna och det kommer de ju inte att få.

Lycka till!

• skorpionen80
    jennypennypannkaka skrev 2007-09-04 23:35:29 följande:
    Nu har jag mejlat detta företag vid tre tillfällen, men inte fått något svar.Märkligt, inte kan de vara seriösa?!
    Självklart inte, då hade de inte skickat fakturor till folk som inte har beställt ;)
  • jennypennypannkaka
    lisabeth skrev 2007-09-06 12:20:44 följande:
    Finns det en postadress? I så fall skriver du på fakturan "jag bestrider denna faktura, jag har inte beställt något från ert företag ej heller erhållit något." och tar en kopia och skickar tillbaka om du vill vara helt säker rekomendera brevet. Om du gjort så kan du inte få betallningsanmärkning förrän företaget fått en dom i domstol på att de har rätt till pengarna och det kommer de ju inte att få.Lycka till!
    Att skicka ett rekommenderat brev till Norge kostar mer än att betala fakturan..
  • stiffeimalmo

Faktura på vara som du inte beställt

Har du fått en faktura på varor som du inte beställt? Betala inte. Betala bara för varor du uttryckligen har beställt. Om du krävs på betalning trots att du inte har gjort en beställning finns det några riktlinjer att följa.

Så här går du till väga för att bestrida fakturan:
    Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. I brevet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Dessutom ska du ange numret, beloppet och datumet på den faktura som du inte tänker betala och förstås anledningen till varför du inte betalar.
    Det kan vara bra att spara en kopia på brevet. En extra trygghet är också att skicka brevet rekommenderat.
    Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.
    Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.
    Trots att du har invänt mot en faktura kan det hända att företaget har tagit ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Brevet kan utformas på samma sätt som brevet till företaget som hade det ursprungliga kravet på dig. Skicka även med det brev du skrev till företaget. Återigen är det bra att spara en kopia på brevet du skickar.
    Bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar är du inte skyldig att betala. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är korrekt förrän en konsument bestrider det. Det är upp till företaget som kräver dig på pengar att bevisa att du är skyldig att betala.
    Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. En betalningsanmärkning får du först när tingsrätten har dömt att du är skyldig att betala och du trots detta väljer att inte betala. Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala.
    Konsumentverket och Konsumentombudsmannen sätter extra stort fokus på företag som ägnar sig åt den här typen av marknadsföringsmetoder och avtalskonstruktioner. Därför uppmanar vi drabbade konsumenter att anmäla företag som agerar oetiskt.

Senast granskad: 2009-09-29

Källa KONSUMENTVERKET

• Skogsflickan

Har du mottagit eller accepterat ngt "gratis" som dom så fint luras med? Vissa ställen har så att du får gratis (men betalar porto m.m vilket inte är gratis för mig), sen när du mottagit varan så blir du automatiskt abonnent..

Det företaget har varit med på plus ellervad det hette där en 88-årig tant blev lurad..

Jag fick förr förra sommaren en faktura på 3600(!) kr på snabblån/smslån eller va fasiken det heter. Aldrig sökt såna lån eller liknande, ringde företaget men de sa att min adress,namn bla,bla stämde ju och så gav de ett banknummer vilket inte var mitt (har personkonto själv). Ringde banken som vägrade ge ut namn på ägaren till kontot pga banksekretessen. Polisanmälde det hela och då fick jag reda på omvägar vem det var...Sedan tog det 8 månader så får jag domen hem på 143sidor...Killen va inte söt, han var anklagad för allt mellan stöld,inbrott,förskingring,urkundsförfalskning till bedrägeri...

Så mitt tips: polisanmäl dom så har du anmälan i handen.

• Waldo
    WhiteOleander skrev 2007-09-06 11:36:12 följande:
    Ring till kronofogden & fråga om de har hört talas om detta bolaget.För det finns "svartlistade" bolag, dvs de som är oseriösa.Så får kronofogden in ett mål från dessa bolag, så blir det inte en anmärkning.
    För att få reda på om ett inkassobolag har tillstånd att bedriva verksamhet vänder man sig till Datainspektionen.
    Det är dom som är kontrollmyndighet för inkassoverksamheten och utfärdar desstillstånd.
    Utan tillstånd kan man LAGLIGEN inte bedriva verksamheten

Om kronofoden får in ett mål från ett av dessa bolag är det upp till gäldenären, den skuldsatte, att överklaga skulden.
    Om man inte överklagar skulden och inte betalar den, vinner skulden laga kraft och en anmärkning genereras hos UC.
    Det är alltså UC som utfärdar anmärkningar och inte KFM

En skuld, ett krav kan vara hur oriktigt och fel som helst, men om man inte överklagar det vinner det laga kraft och blir därmed fastställt, vilket betyder att hur fle kravet än är så har borgenären rätt att få igen pengarna
  • snusfia

nån har grävt djupt ner här, tråden är från 2007

R.I.P Peter Steele
  • EJK327

Är det någon som vet vilket inkasso företag har biosoft? Jag har också råkat ut för dessa idioter och har skcikat antal mail och ringt angående detta men tänker inte betala för skiten...!

Svar på tråden Fått faktura på något jag inte beställt och inte fått!!