Lundatjej78 skrev 2007-08-23 14:36:57 följande:
Fick faktiskt svar från Visby lasarett idag och det var ganska intressant, men vi kan ju utesluta att det är något som gäller alla gotlänningar iallafall!Såhär skriver de:"utan att ha något "vetenskapligt" att luta mig emot så kan jag berättaatt Jag minns att jag läst (för länge sen) om att en genetisk egenhet somåterfinns då och då hos svenskar, är ett stötte antal ryggkotor ännormalt. Detta skulle vara extra vanligt på Gotland, och har så varit itusentals år. jag också hört att det skall vara så för fornagotlänningar ätit mycket fisk (lär gälla för ålänningarna också) ochdärigenom fått ett mycket bättre skelett än fastlänningar som haft en annan diet."
Vad hade personen som svarade för kompetens?
Självklart kan inte dieten påverka ANTALET kotor, på ett sådant sätt att det blir en genetisk förändring - vad är det för dumheter??? Dieten kan bara påverka så att det lagras in mer kalk och andra mineraler.
Utan det måste ju vara så att det har uppstått en mutation, som sedan har spritt sig mycket i en begränsad population p.g.a. inavel.