• Lundatjej78

Har gotlänningar en extra kota?

Sitter och pratar med en kompis nu och hon hävdar att Gotlänningar skulle ha en extra kota eller om det nu är revben, p.ga inavel?!
    Jag tycker det verkar rent struntprat och är 100% säker på att det ju inte kan stämma, men hon är så bombsäker på att det är såhär!
    Någon Gotlänning här som kan avgöra striden mellan oss? :)

• Svar på tråden Har gotlänningar en extra kota?
  • korven72
    mysan87 skrev 2007-08-22 18:57:12 följande:
    svart tulpan: haha, får jag gissa på södra Gotland? har aldrig hört någon från visby eller norra Gotland vara mer avancerade än Babben och ainbusk.
    självklart södra =)
  • korven72
    mysan87 skrev 2007-08-22 18:57:12 följande:
    svart tulpan: haha, får jag gissa på södra Gotland? har aldrig hört någon från visby eller norra Gotland vara mer avancerade än Babben och ainbusk.
    men... ainbusk kommer också från södra gotland. närmare bestämt från När.
  • Lundatjej78

Fick faktiskt svar från Visby lasarett idag och det var ganska intressant, men vi kan ju utesluta att det är något som gäller alla gotlänningar iallafall!
    Såhär skriver de:

"utan att ha något "vetenskapligt" att luta mig emot så kan jag berätta
    att
    Jag minns att jag läst (för länge sen) om att en genetisk egenhet som
    återfinns då och då hos svenskar, är ett stötte antal ryggkotor än
    normalt. Detta skulle vara extra vanligt på Gotland, och har så varit i
    tusentals år. jag också hört att det skall vara så för forna
    gotlänningar ätit mycket fisk (lär gälla för ålänningarna också) och
    därigenom fått ett mycket bättre skelett än fastlänningar som haft en
    annan diet."

• korven72

haha kul att du fick svar. =)

Min sons Gutepappa har dock aldrig hört talas om detta

• Lundatjej78

svart tulpan: Ja det var riktigt roligt att de tog sig tid att svara, det trodde jag faktiskt inte!
    Nä det är nog inte alla som hört talas om det, hade det varit så för 100% av gotlänningarna så hade han säkert vetat om det! :)

• Madam

som sagt så skiljer det sig från person till person, inte ovanligt att människor har mellan 5-6 ländkotor, om antalet kotor är genetiskt låter jag vara osagt.

Har grävt upp ett antal gotlänningar och av dem har jag inte sett en enda med onormalt antal kotor.

/osteolog (benforskare)

*jobb,jobb,jobb*
  • Gabriella S
    Lundatjej78 skrev 2007-08-23 14:36:57 följande:
    Fick faktiskt svar från Visby lasarett idag och det var ganska intressant, men vi kan ju utesluta att det är något som gäller alla gotlänningar iallafall!Såhär skriver de:"utan att ha något "vetenskapligt" att luta mig emot så kan jag berättaatt Jag minns att jag läst (för länge sen) om att en genetisk egenhet somåterfinns då och då hos svenskar, är ett stötte antal ryggkotor ännormalt. Detta skulle vara extra vanligt på Gotland, och har så varit itusentals år. jag också hört att det skall vara så för fornagotlänningar ätit mycket fisk (lär gälla för ålänningarna också) ochdärigenom fått ett mycket bättre skelett än fastlänningar som haft en annan diet."
    Vad hade personen som svarade för kompetens?

Självklart kan inte dieten påverka ANTALET kotor, på ett sådant sätt att det blir en genetisk förändring - vad är det för dumheter??? Dieten kan bara påverka så att det lagras in mer kalk och andra mineraler.

Utan det måste ju vara så att det har uppstått en mutation, som sedan har spritt sig mycket i en begränsad population p.g.a. inavel.
  • Lundatjej78

Gabriella S: svaret kom från en kanslichef/nämndsekreterare såg jag nu, så det är ju inte något som har sådär enorma kunskaper om människokroppen direkt..

• Starkast

Men den som svarade SKREV OXÅ TYDLIGT att h*n inte hade något vetenskapligt belägg, utan LÄST att det förhöll sig så.
    Därmed är det ju heller ingen fakta.

• Moniqe1979

min svägerska skulle operera ryggen och då de upptäckte att hon hade 6 ländkotor frågade Kirurgen svärmor om de hade gotlänningar eller ålännigar i släkten, så något måste det ju ligga i "myten"

• Gabriella S
    Lundatjej78 skrev 2007-08-23 20:48:56 följande:
    Gabriella S: svaret kom från en kanslichef/nämndsekreterare såg jag nu, så det är ju inte något som har sådär enorma kunskaper om människokroppen direkt..
    Okej - annars hade jag blivit lite orolig över läkarnas kompetens nuförtiden... :)
  • Gabriella S
    Moniqe1979 skrev 2007-08-23 22:20:33 följande:
    min svägerska skulle operera ryggen och då de upptäckte att hon hade 6 ländkotor frågade Kirurgen svärmor om de hade gotlänningar eller ålännigar i släkten, så något måste det ju ligga i "myten"
    Såklart att det kan ligga något i det - men orsaken som uppgavs på sjukhuset måste vara fel.
  • Eelle

*hm* dom har og en extra kota lika mkt som att tomten kommer ner i skorstenen på julafton..

• Klas012345

När jag läste till naprapat en gång i tidernas begynnelse så tog en av våra lärare (läkare) upp det här som en kul grej. Nu ska förstås ingen tro att det är så att Gotlänningar har en EXTRA kota i ryggen. Snarare är det så att Sakrum är ett ben som består av hopväxta ryggkotor, det är tydligt när man tittar på ett sakrum. Så Gotlänningar lär tendera att ha kvar leden i den översta "kotan" i sakrum.

Det är för övrigt inget konstigt alls med vissa variationer i mänsklig anatomi. Ingen ser exakt ut som människor tecknades i Subota (klassisk anatomibok, tror de övergått till fotografier nuförtiden).
    Och ta en funderare på hur pass mycket väldigt avlägset besläktade människor kommer se ut anatomiskt? Under hundratusentals år har exempelvis pygmeers evolution verkat i en helt annan miljö och löst andra problem än en människa i skandinavien som i sin tur har varit utsatt för en annan evolutionär situation än människor på en stillahavsö som i sin tur varit utsatt för en annan evolutionnär påverkan än en människa i öknen i autstralien. Det är inget konstigt med att det finns lokala varianter av mänsklig anatomi och att Gotlänningar tenderar till att ha behållit en led i Sakrum är betydligt mindre än många andra variationer.

Ledsen att vifta med en gammal tråd från 2007 men jag råkade diskutera det här med en kollega precis och diskussionen hit i en internetsökning som ledde hit och den allmänna förvirringen i tråden ledde till denna kommentar. 

Svar på tråden Har gotlänningar en extra kota?