• Moi

Kaninen tappar all päls, är helt kal! Vad är det?

Syrrans kanin har tappat massor med päls på sin högra sida, ser ut som att hon har blivit rakad på vissa ställen. Självklart har hon inte blivit det.

Hon är inte äldre en 1 år. Vad kan det vara för något?

• Svar på tråden Kaninen tappar all päls, är helt kal! Vad är det?
  • aktuelle

fåglar kan nog tappa fjädrar vid stress trorja, kanske kaniner kan göra likadant med sin päls..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Moi

Ja, jag sa det till min mamma att pippisar plockar fjädrar när dom mår dåligt.

Jag har ett vagt minne av att jag någonstans läst att kaniner kan göra så om dom är dräktiga (det är hon inte) eller skendräktiga!? Har jag fel?

• AnneSophie

Min systersdotters kanin fick liknande problem förra veckan. Det berodde på mjäll. Efter en tvätt md mjällschampo för kaniner så löste det sig.

Taking the long way around
  • Moi
    AnneSophie skrev 2007-08-22 17:20:21 följande:
    Min systersdotters kanin fick liknande problem förra veckan. Det berodde på mjäll. Efter en tvätt md mjällschampo för kaniner så löste det sig.
    Okej, jag var helt inne på skendräktig spåret. Men mjäll, det lär man ju kunna se, ska kika! Om det nu syns så är det mjällshampoo som gäller. Något märke att tipsa om?
  • Bobbenn

Ringorm? Åk in för det smittar

1+1=2 men blir 3 när vi blir 1
  • Arctura
    Bobbenn skrev 2007-08-22 17:23:49 följande:
    Ringorm? Åk in för det smittar
    Kan vara det! Det hade mina kaniner när jag var liten och det fick jag med...
    Mamma till Lucas och Nova=)
  • Moi

Inte mjäll iaf!

Ringorm, vad fan är det?

• Moi

Ojrå, vad hård jag lät Läs med glimten i ögat!

• Bobbenn
    Moi skrev 2007-08-22 17:42:23 följande:
    Ojrå, vad hård jag lät Läs med glimten i ögat!
    En hudsjukdom som smittar över till människa och mellan djur
    1+1=2 men blir 3 när vi blir 1
  • Moi

Mm låter ju gosigt. Dom skall hursomhelst ringa veterinären i morgon bitti.

• Moi
    Trileia skrev 2007-08-22 17:44:13 följande:
    Skabb?
    Ingen aning, jag anser att det bästa sättet att ta reda på det är att besöka en veterinär. Får bli så.
  • A flikka
    Moi skrev 2007-08-22 17:42:04 följande:
    Inte mjäll iaf! Ringorm, vad fan är det?
    Det är en svamp som framför allt hästar får. Inte så vanligt på kaniner dock, men det förekommer.
  • Gnista

Kan vara att hon är skendräktig (för visst har hon inte träffat nån snygg hane inom loppet av ca en månad?)! Honor bygger bo med bl.a. sin päls, därför kan det bli kala fläckar ibland om dom blir för ivriga eller maniska. Ser det ut som pälsen är samlad på nån speciellt ställe i buren? Ser du några utslag eller att det är mjälligt? Veterinärbesök är en bra idé

• Moi
    Gnista skrev 2007-08-23 04:28:53 följande:
    Kan vara att hon är skendräktig (för visst har hon inte träffat nån snygg hane inom loppet av ca en månad?)! Honor bygger bo med bl.a. sin päls, därför kan det bli kala fläckar ibland om dom blir för ivriga eller maniska. Ser det ut som pälsen är samlad på nån speciellt ställe i buren? Ser du några utslag eller att det är mjälligt? Veterinärbesök är en bra idé
    Nix inga hanar i närheten. Eller förresten, hon går ute i uteburen som står "granne" med marsvins hanarnas utebur.
    Inga utslag, ingenting där pälsen är bort ryckt.
Svar på tråden Kaninen tappar all päls, är helt kal! Vad är det?