HJÄLP! tricot-slen vs. moby wrap
Vävd funkar bra från början det också för *bebisen* men för *bäraren* när den är nybörjare så är det enklare att hantera och knyta en elastisk. Brukar det stå.
Själv är jag nybörjare, d v s grabben är nu 6 mån och väger 7-8 kg och har burit med en tricot-slen och är mycket nöjd.
Precis som "pyre på väg" säger så blir det svajjigt på ryggen med en elastisk. Och precis som henne har jag också konstaterat att jag lär skifta/komplettera till en vävd p g a tyngden/svajigheten på sikt, kanske i höst.
Har kompletetrat nu med en kort ringsjal för korta lyften hemma och borta av sonen nu när han är styvnackad och håller fast sig själv när han sitter på höften o s v. Men jag kunde och borde ha skaffat en sådan mkt tidigare för sådana lyft hemmavid. Det hadesparat mina handleder en hel del inser jag nu! För den elastiska långsjalen tar en stund att kyta även när man är intrimmad. Men å andra sidan blir den som ett plagga som ma inet behöver ta av sig nödvändigtvis, varken hemma elelr på stan. Folk tittar lite nyfiket på stan bara och undrar över kreationen...
Jag har någostans läst att tricot-slen är den kraftigaste (tyget)elastiska lågnsjalen men har också läst någon annastans inte det mptsatat men att ngn annan var styvare. Kolla med sjalbarnsforumet med de som har erfarenhet av flera modeller! Det har inte jag.
Jag skulle dock gissa att båda två lär passa bra? Min har avsmalnade ändar vet jag iaf, det är ju där knuten blir.
Något om "positionerna", mina erfarenheter bara:
Jag bar i vaggaposition i början, gick även att amma. Mysigt.
Sedan gjorde jag en "tabbe" på sätt och vis, jag bar honom framåtvänd efts han var så nyfiken och gillade att sprattla med benen. (Hade en lånad BabyBjörn ett tag som han gillade att spratttla i och tugga på.) Men det finns fr a två nackdelar med det. Dels blir det inte ergonomisk för barnet längre, han hänger med benen rätt ner som i t ex en BabyBjörn. Inte som en groda när han är mot en. Ska inte bäras längre stunder så. Därtill så blev hans armar mera låsta och tyget inte utbrett lika bra på min rygg, så även det blev obekvämt för oss båda. Och när han vill nicka till och sova, så gick det ju inte alls med huvudet löst hängandes s a s. Dels bör barn inte bäras framåtvända när man är ute bland folk, de kan inte värja sig för varken folk eller intryckk allmänt.
Nu bar jag honom så inomhus men det innebar ju att jag när jag då skulle sätta honom mot mig så prottserade han... Uj, tänkte jag! Han försökte som trycka ut sig frn mig och huvudet for från sida till sida för att se. Men det varade bara i ngn minut. Pust. Sedan greppade han tekniken att spana runt och när han behövde somna en stund så var han nöjd av att kunna lägag huvudet mot en. Likaledes nöjd när han sedan vaknade. Inte alls några tecken på att vara instängd vilket oroade mig där i början.
Genom att reglera tygdraperingarna över hans rygg och armar kan man lätt låta honom vifta åp armar och ben nr han är vaken och stadga dem när han sover. Himla smidigt! (jag fattar varför vissa sjaklare blir nästintill fanatiska i sitt missionerande. Det är ju så himla smidigt och bekvämt. Praktikst. logiskt. Tycker jag då...) Och just dra här oh där är lätt att göra med en elastisk för en nybörjaer, tror att amn som nybörjare har svårt att knyta tillräckligt tajt och drapera rätt med vävda i början?
Bara ett tips m a a reklamen om att t ex tricot-slen kan knytas på 6 sätt är det väl. Vagga och groda med ben inne och ute är nog de man använder mest - och tidigast.
Utöver det som följer med i instuktioner så finns det på webben sedan ytterligaer tips om knytningar från användaer! Det är ju bara ett tygsjok liksom
Likaså reklamen om att kunna bära si och så tunga barn i elastiska sjalar. I vävda sjalar är det lugnt, det fins ngt reklamklipp där en sömmerska bär sin make i en s k mei-tai... Vad säger ni mer erfarena?
Parantes: babyskyddet i bilen skulle räcka till 9 månader... Grabben växte ut det vid 5½. Allting är relativt
Lycka till med ditt köp. Timpeningen blir låg i vilket fall, även om du inte bär upp till de kg som står!
PS Tror at det i ngn tiidgare tråd jmf och diskuteras två andra elastiska långsjalar? Sino vs vilken det nu var.
OBS! Jag har inte angett några källor till det ovan som är påståenden och antaganden s a s (om hur barn bärs ergonomiskt, om att bäras framåtvända o s v). Det finns i andra trådar och i mitt fall så stämemr det in med vad jag själv tycker av min lilla erfarenhet också så jag vågar stå för det ändå