• afrodite76

Malaysia i oktober

Hej!

Vi har bestämt oss för att åka till Malaysia i oktober på vår smekmånad.
    Nu undrar jag om ni varit i Malaysia eller vet om det är regnsäsong i Langkawi och Pangkor under oktober? Har läst på olika ställen och det står olika varje gång.

Har ni andra tips gällande Malaysia så tar jag gärna emot dessa

Tack på förhand!

//Afro

29 September blir jag fru K
  • Svar på tråden Malaysia i oktober
  • issss

Vad härligt! Var i malaysia på smekmånad. vi var där i maj förra året. Hade det helt underbart! Vad gäller regnperiod eller inte vet jag faktiskt inte, står ju som sagt alltid olika...
    Vi var på redang och terenganu på östsidan, rena paradiset! Ni måste testa snorkling me om ni inte gjort det. Missa inte heller kuala lumpur!

• afrodite76

Snorkling har jag aldrig testat men nu ska jag passa på
    KL ska vi sova i första natten och sen de två sista nätterna hade vi tänkt oss.

• Billabong

Nej, det är ok väder på västkusten o oktober. Däremot är det risk för att regnperioden börjat på den underbara östkusten - men dit kanske ni ändå inte vill åka?

Prova gärna även att dyka - härligare än snorklingen!
    KL är toppen för shopping!

• afrodite76

Vi tänkte åka till Langkawi eller Pangkor och därifrån en mini tripp till Koh Lanta och sen tillbaka och till Borneo och KL Längtaaaaaar.....

• afrodite76

Var på resebolagt idag som sa att det är bättre att åka till östkusten i oktober.
    Man blir bra förvirrad.

• Billabong
    afrodite76 skrev 2007-08-24 18:08:30 följande:
    Var på resebolagt idag som sa att det är bättre att åka till östkusten i oktober.Man blir bra förvirrad.
    Anledning att de säger så är väl för att östkusten har vackrare stränder och bättre vatten. Och eftersom monsunen är värst i december/januari och vanligen börjar i november samt slutar under februari vill de nog att ni ska få bästa möjliga upplevelse.
    Sorry att jag förvirrar....
  • afrodite76

Nää du förvirrar inte alls har själv läst att det kan vara både och samt många som sagt precis som du.

• afrodite76
    Billabong skrev 2007-08-22 21:25:36 följande:
    Borneo är fantastiskt och väl värt ett besök - och gott om tid!
    Var i Borneo var ni? Undrar om man bör se både Sandakan och Kota Kinabalu?
  • Billabong

Vi började resan i Kuching (Sarawak) och hade det som bas för ett par kortare utflykter på ett par dagar i taget till:
    Bako National Park (fina vandringar, många sorters apor m.m.)
    Semenggoh, Orangutang rehab.center (motsvarighet till Sepilok i Sabah, fast mycket färre turister)
    Long house-besök, boende hos ibanerna längs floden, stannade tre/fyra dagar och det var verkligen mycket intressant!

Vi reste sedan vidare mot Miri, båt in i Brunei där vi stannade någon dag mest för att kolla läget (detta var några veckor efter Kungens korkade uttalande om Brunei och dess sultan våren -04) coh sedan vidare till Kota Kinabalu. Där stannade vi inte mer än någon dag så jag kan inte ge staden något direkt omdöme, var heller inte på öarna utanför.
    Vi ägnade dagen (eller om det var två dagar) i KK till att boka Mt Kinabalu och Sipadan.
    Så, från KK åkte vi till Mt Kinabalu som vi vandrade/klättrade upp för och nerför, vilade våra trötta muskler i Poring Hotsprings (inte så lyxigt som det låter, hade inte åkt dit utan att ha vandrat uppför berget innan) sedan tog vi oss till Tawau.
    Dykningen på Sipadan i fyra dagar var underbar och tillhör de bästa i världen. Sedan flöd vi från Tawau till KL i peninsular Malaysia.

Vi skippade alltså de klassiska turistmålen; tur längs Kinabantang-floden, Sepilok (valde Semenggoh istället) och Turtle island.

Hade jättegärna vandrat i Gunung Mulu NP men det får bli en annan gång, troligen i kombination med Danum Valley (där Mattias Klum genomförde delar av sin fotoexpedition för ett antal år sedan).

Dyker ni så är Sipadan eller Mabul ett MÅSTE - men det vet ni säkert redan!

Om du har fler frågor, så bara hojta till!

• Billabong
    afrodite76 skrev 2007-08-26 12:26:04 följande:
    Var i Borneo var ni? Undrar om man bör se både Sandakan och Kota Kinabalu?
    Sandakan var vi alltså aldrig i Och KK är inte så sevärt enligt mig... Men, vi kanske inte prioriterade den staden direkt heller. Kuching var mycket trevligare enligt mig.
    Är det kanske bara Sabah ni är intresserade av?
  • afrodite76
    Billabong skrev 2007-08-26 16:12:01 följande:
    Sandakan var vi alltså aldrig i Och KK är inte så sevärt enligt mig... Men, vi kanske inte prioriterade den staden direkt heller. Kuching var mycket trevligare enligt mig.Är det kanske bara Sabah ni är intresserade av?
    Fick Sandakan och KK som tips av killen på resebolaget så har inte blivit så insatt på dessa platser

Tack för ditt långa svar om er resa, låter som en helt underbar resa

Ska visa detta och prata lite mer med mannen så får vi se vad vi kommer beslutar oss för. Tack så jätte mycket för dina tips!
  • Billabong
    afrodite76 skrev 2007-08-26 16:50:55 följande:
    Fick Sandakan och KK som tips av killen på resebolaget så har inte blivit så insatt på dessa platser Tack för ditt långa svar om er resa, låter som en helt underbar resa Ska visa detta och prata lite mer med mannen så får vi se vad vi kommer beslutar oss för. Tack så jätte mycket för dina tips!
    En viktig fråga i sammanhanget är ju vad ni vill göra av er tid på Borneo och vad ni är intresserade av? Vi reste inte på någon bröllopsresa utan backpackade (ifall det inte framgick... ) och gillar att vara aktiva och uppleva kulturen och vardagslivet. Vi var INTE på Borneo för sol och bad över huvud taget. Kan vara en viktig aspekt att tillägga känner jag.
  • Tiara angel

Hej!

Det är inte regnsäsong på västkusten då, dvs LAngkawi och Pangkor. Vi var där 4 ggr(sept och nov) förra hösten och vi hade underbart väder alla gångerna. Langkawi är helt underbart
    Har ni bokat hotell?

Däremot så skulle jag avråda att åka till Östkusten i oktober för vädret kan vara lite ostabilt då.

Missa absolut inte Kuala Lumpur, en helt underbar stad i ett underbart land!! Självklart tycker jag det eftersom jag bor här
    Lycka till!

• Lille Skutt

Hej Afrodite och alla andra. Jag såg att du helst ville åka både till Langkawi eller Pangkor och Kuala Lumpor och Borneo på samma resa. Hur länge ska ni vara borta och vad vill du få ut av semestern? Jag och min sambo var på Borneo i våras. Vi åkte främst dit för att uppleva djur, natur och kultur. I det avseendet var Borneo fantastiskt! Det finns några lyxiga hotell på Borneo men varken Kota Kinabalu eller Sandakan är några vidare vackra städer att stanna i. I KK finns en del shopping (märkeskläder mest) och inte särskilt billigt. På marknader kan du givetvis köpa en del prylar av mindre god kvalitet billigt. Vi bodde i KK några dagar när vi planerade vidare resa men städerna är ganska smutsiga och trista, särskilt Sandakan. Där emot går det att boka utflykter från dessa städer. Vi bodde i djungeln längs med Kinabatangfloden i 4 dagar (det bästa av allt på resan tyckte jag), vi besteg mount Kinabalu (som syns på min bild.)Den som funderar på att göra det råder jag att tänka två gånger(!) Vi besökte sköldpaddsön Seligan island, också fantastiskt! Vi var på Borneo i 16 dagar ink. 1½ dag i Kuala Lumpor. Vi förflyttade oss delvis med buss och delvis med flyg, men förflyttningarna tar ganska lång tid. Kortare tid skulle jag inte velat stanna på Borneo för att hinna uppleva landet. Var dock medveten om att åker du till ett land med regnskog så regnar det också, även under torrperioden. Regnperioden på Borneo var mellan nov-mars tror jag. Ändå regnade det ganska mycket när vi var där i början på maj. På Borneo finns heller inga (rena) stränder om du ville sola och bada. Det finns enstaka fina söderhavsöar utanför KK du kan åka ut till med ett privat bolag. Det kostade nog 80 kr. för en mycket kort sträcka + taxi till stället båten går ifrån. Det är ett muslimskt land och lokalbefolkningen badar helt enkelt inte i havet därför vräker de ut allt bråte direkt i vattnet, tyvärr. Jag tyckte Borneo var ett minne för livet, men det är inte något lyxigt slappa-ställe om man vill ha det när det är smekmånad i så fall måste man stanna innanför grindarna på sitt fina resort. Jag vet inget om Langkawi men vi såg många fina bilder där ifrån så det verkar vackert. Kolla runt på www.tripadvisor.com samt läs lonely planets bok "Malaysia och Borneo" den är oumbärlig för om du vill lära känna landet och få med det bästa. Jag har många andra bra länkar och tips om ni tänker åka till Borneo.

• afrodite76

Tack för alla tips!!!

Nu väntar jag på besked från resebolaget ang olika resor. Får se vart det bär

29:e September blir jag fru K
Svar på tråden Malaysia i oktober