• theresen

För mycket fostervatten?

Idag har jag varit in på förlossningen då jag inte mått så bra på sistone (är i v.28).. Det visade sig att jag har för mycket fostervatten!? Dom vet inte varför så tog en massa prover, återbesök på måndag..

Någon som varit med om detta? Eller som något om det?

Orolig..

• Svar på tråden För mycket fostervatten?
  • theresen

Hms, jag vet faktiskt inte vad jag är men dom började ta en massa prover och ville ta reda på varför det var så och om dom kunde göra något åt det typ. Fick faktiskt ingen information alls fast jag frågade läkaren om det var farligt och hur det påverkar och såå.. Hon pratade bara bort det med nå annat så jag vet ingenting just nu. Men hon sa då att hon inte kunde se något fel på bäbisen.. Och hjärtat slog.. Ska till min vanliga BM idag så ska prata med henne.. Sen har ja återbesök på spec. mödrav. på måndag så hoppas att nivån har sjunkit tills dess..

• theresen

Hej alla, tack för era svar.
    Det som är konstigt med att jag har mkt fostervatten är att jag var på vanligt BM möte igår, och då mätte hon magen, den har varken växt eller krymt på 3 veckor.. Konstigt tyckte både hon och jag.. Men ska som sagt till Spec. MVC på måndag, då ska dom kolla upp de bättre tror ja. Fick ju inte veta någonting i onsdags, vilket gjort mig orolig och fundersam vad som pågår.. SKönt att höra att fler haft/har samma problem.. KRamar

• theresen

milesdavis: Har haft ont i magen och huvudet några dagar, sen började det trycka mellan lungorna och se "stjärnor" till och från i ögonen och då for jag in. Har inte märkt nå med att det varit mkt fostervatten tidigare.. Eftersom BM sa att magen hade 26cm nu och de hade den för 3 veckor sen också så kollade jag på bilder från nu och då, och man ser att jag har växt, så jag undrar varför måttet visade samma!? Jag har haft järnbrist tidigare och fått gå hos BM 3 dar i veckan i 6 veckor och fått järndropp, slutade med de för 3 veckor sen, och de var för en vecka sen jag började känna mig dålig, men blodvärdet stiger jätte bra som det ska, så har faktiskt ingen aning om de kan ha påverkat..!? Längtar tills det blir måndag så jag får fara in på SPEC.MVC och förhoppningsvis får veta hur det ligger till egentligen.. Och så hoppas jag på att vattnet sjunkit.. Kram

• theresen

Imorn har jag tid för glukosbelastning, dom tror att det är orsaken till mycke vatten för mig :/ Men var in till spec.MVC för några dagar sen igen, och då hade vattennivån sjunkit. Så jag hoppas på det bästa.. Mina läkare tyckte då inte om att jag hade mycket vatten, men dom har bestämt sig för att ta reda på varför, och det är jag glad över. MEN BÄBBEN MÅR BRA DÄR INNE, fick höra att det var månadens finaste när jag var och gjorde UL i slutet på augusti :D

• theresen

Vildabebi:
    Jag tycker du ska höra av dig till Spec.MVC och säga hur det ligger till. Jag mätte magen första gången i v25, därför vet jag inte vad jag hade i v23. Men mitt sf mått var 26cm i vecka 25 och vecka 28. Jag var in till förlossningen i vecka 28 (dan innan ja var till min BM och mätte magen) för att jag hade ont i magen och tryck mellan lungorna och ont i huvudet. Försökte få tag i min Bm men lyckades ej, då kontaktade jag Spec.MVC men dom hänvisa direkt till förlossningen.. Fick komma in på en gång, dom gjorde en kurva och ett UL på mig och tog lite prover. På UL:et visade de att jag hade mer fostervatten än man ska ha (mer info fick jag inte), gick hem förvirrad och fattade ingenting. Hade återbesök på måndagen på Spec. MVC(var in onsdag).. Då var båda överläkarna från förlossningen med och gjorde ett UL på mig. FÖRST DÅ, fick jag veta att dom på onsdagen även sett vätska inne i själva barnet, mer förstod jag inte, MEN det var helt borta nu och jag fick höra att jag hade månadens finaste bäbis som mådde toppen i magen, fick även se den lilla på ett 3D UL för att ena läkaren tyckte man såg så fint på mitt barn så han ville exprimentera. Dock hade jag fortfarande väldigt mycke fostervatten. Det enda jag fick veta i detta skede var att jag skulle prata med min vanliga BM och få göra en glukosbelastning, men min BM har vart sjuk så ska göra belastningen imorn. Läkarna trodde att vatten mängden kunde bero på sockerhalten typ!? Förstod inte så mkt eftersom dom pratade sitt konstiga läkarspråk och inte ville översätta.. Var sedan in för några dagar sen igen på förlossningen för att bäbisen inte rörde sig så mkt som den bruka när ja var på vanligt BM besök så fick göra en ny kurva och UL men allt var toppen där inne, och fostervatten nivån hade sjunkit lite :) En anledning till att jag går så ofta (närmare 1 gång i veckan) till min BM är för att jag haft lågt blodvärde och fått järndropp 3ggr i veckan i 6 veckor under sommaren så dom håller koll på de så ja inte sjunker igen :)

• theresen

Servetten: Skönt att höra att det gick bra iaf. Hoppas han blir helt återställd. Lycka till med allt! Håller verkligen tummarna för er! Uppdatera oss gärna senare om hur det går :)

För övrigt gjorde jag min Glukosbelastning igår, visade rätt bra, inte de som var problemet. Hms.. Nåväl.. Ska till BM idag 14.15,ska överösa henne med en massa frågor om allt möjligt, det är nästan så jag måste skriva en lista.. Är nämnligen sista gången ja träffar henne nu på ett tag, hn tar semester och jag får en ny Bm.. Blä, min Bm är ju bäst haha..

• theresen

Ska på travet och hejja på sötpållarna nu :) Men lovar att uppdatera när ja kommer hem ikväll :)

• theresen

Plankis: Håller verkligen tummen för dig och hoppas att allt går bra. Och stå på dig så dom berättar hur allt ligger till hela tiden.. För mig när ja fick veta att ja hade för mkt fostervatten sa dom ju inget alls fast ja fråga och fråga.. När jag kom tillbaka dit några dagar senare så sa berättade dom att dom sett en massa vatten/*fel* här och där på barnet MEN att det var borta.. Tycker man ska ha rätt att veta vad som händer och sker med ens barn och sig själv på en gång.. Massa varma kramar till dig, du är stark! :)

Imorn ska jag till BM igen, undrar vad sf måttet är då.. Min vatten nivå hade ju iaf sjunkit lite sist ja var på UL jämnfört med de före.. Fast nu känner ja mig verkligen som att ja sprängs när som helst, så är lite orolig.. Börjar även föräldrautbildningen imorn, undra om dom har något vettigt att komma med, hoppas, för jag börjar bli nervös inför förlossningen nu.. :/

• theresen

Nath: Jag var till BM idag och ligger på 32cm.
    Om jag inte minns fel så är normalmåttet 31cm i v33 (är i v32+1, dvs 33).. Så du verkar inte så "stor" för mig.. Jag var på 31cm i v30.. pga för mkt fostervatten, men de har börjat fixa till sig och i takt med att nivån sjunker växer min bäbis så de jämnar ut sig och håller ganska samma mått just nu :)

• theresen

Miccann: vad hade du för sf mått i v34?
    Jag är i v34 nu och ligger på 34cm (växt 2cm på en vecka).. Har fortfarande mkt vatten som jag haft tidigare men det har ändå sjunkit för min del och är ingen fara längre och bäbben mår jätte bra så håller tummen för att de går vägen för dig också :)

Nath: Det kan vara bäbis som börjar bli less på magen, men de är inte helt säkert.. Jag har haft förvärkar och hemska sammandragninar så dom har "stoppat" mig nu med hjälp av medicin och VILA.. De är hemskt! Ta en varm dusch eller ett varmt bad om du kan när du får dom.. Om dom går över är de nog ett tag kvar till bäbben kommer.. Jag får typ bada 3ggr om dan för att hålla koll på att de inte är "riktiga" värkar.. Skönt att du är i v37 ändå, då är ju bäbben så gott som klar.. Om min skulle få för sig att komma nu skulle de inte heller vara nån fara, en kuvös kanske för att hålla värmen några dagar bara sa läkaren till mig, är i v34 nu.. Men ja kämpar för att den ska stanna så länge som möjligt :)

• theresen

Nath:
    Åhå, då kanske de är bäbis på G :D
    Jag börjar bli jätte nervös för förlossningen nu och allt man måste ha med sig dit, tänk om man glömmer de viktigaste.. Är ganska nojjig över allt nu, svart katter som går över vägen och sånt haha.. Har du något tips?

• theresen

nath:
    Hehe okej, hms en vanlig lugn helg.. brukar ha 2 sportbagar fulla med saker för en helg i stugan "kan va bra att ha metoden" när jag packar :P Men då förstod jag innehållet iaf, tack :)

Måste bara fråga, VARFÖR GNISSLAR/KNAKAR DE I MAGEN? Det gjorde de nyss och de var jätte läskit ju! Har aldrig upplevt de tidigare..

• theresen

hehe okej, måste ha vart en engångs ggrejj för har inte hört nå gnissel nå mer hahaha..

Jo hoppas de går bra för dig miccann :) Håller tummen! Mitt överflöd av vatten var då inte farligt nu när de låg på 34 så de går säkert bra för din del också :)

• theresen

mamma sussie:
    Hehe okej, man blir som förvånad när det riktigt gnisslar som om man satt i en gammal gungstol eller nå haha..

Skönt att höra att det gått bra för er tjejer :)
    Jag har vart till BM idag pga blodtrycket, det var inge bättre så dom fick skicka blodprover till sjukhuset och blablabla.. Bara invänta svaret och hoppas på de bästa.. Lutar mot havandeskapsförgiftning.. Bara det inte slår till rejält i helgen.. Pappan åker nämnligen till sthlm imorn och jagar med sin pappa och de går inte ens att nå fram på mobilen då.. Men de ska nog gå bra :) Är ju bara i v35 ännu så det lär nog inte komma någon bäbis, även fast sammandragningarna är sjukt jobbiga.. Nä nu ska ja ta ett varmt bad åh se om dom går bort för en stund..

Nath, lycka till moch hoppas de kommer en bäbis snart :P

• theresen

Nath:
    Vilken busig liten bebis som retas med dig :P
    Skönt att de inte var havandeskapsförgiftning iaf..
    Jag ligger på gränsen och dom tror de kan bryta ut på mig när som helst typ :/ Tur att det bara är 36 dar kvar till bullen är beräknad :)

• theresen

Ja attans att han inte kan svara :P

Jo, förstår mig inte på varför dom ska hålla på att envisas om att stanna kvar där inne när dom är färdiga för utfärd, haha, måste ju vara klibbigt och kladdigt där inne juue..

Visst är de levern som sitter på höger sida under bröstet typ?
    Jag har sviiin ont så de känns som om nån stuckit en kniv rakt igenom till ryggen dära och inte drar ut den.. De blir värre och värre för varje dag som går.. men de börja för typ 2 veckor sen typ och bm sa att de är nog bäbisen som sparkar där ibland.. men hur kan de vara de när de sitter i och är beroende på hur jag själv sitter/ligger?

• theresen

Humörsvängningar verkar vara populärt idag, mitt humör har inte heller vart på topp :/ Skyller på att de är en liten blå gubbe (även kallad hormon-hitler, haha) som styr mig idag..

hehe ja som nyss tog mig ett jätte varmt bad för att ja små frös :P

Nu ska ja och bebismagen sova, fast lill buset där inne har just vaknat, så får se hur det går att sova med en terrorist som leker rövare i magen :)

Svar på tråden För mycket fostervatten?