Ni som är erfaren förskolepersonal - vad gör ni om barn gråter efter mamma/pappa?
På min sons dagis (en avdelning med barn ålder 1-3) är det ibland barn, speciellt nu efter sommaren och med nya inskolningar, som gråter hysteriskt och oavbrutet efter sina föräldrar.
Personalen, som jag annars tycker bra om, säger att de försökt allt men att barnet inte vill bli buret, inte vill äta, inte vill ditten och datten och att det inte finns ngt att göra, så de låter det sitta storgråtande i en vagn vid tex matbordet när de andra barnen äter. De säger några tröstande ord som "mamma kommer snart" men vad fattar ett barn på 1,5 år av det egentligen?
Enligt mig borde man aldrig ge upp och säga att "det finns inget att göra" utan man borde försöka lugna barnet till varje pris. Eller tänker jag fel? Det kanske inte går att göra så varje gång, eftersom då kommer en av två personal måste ägna sig helt åt ett barn medan de andra nio får dela på en enda vuxen? Och barnet kanske lugnar sig själv till slut?
Jag vill gärna ta upp detta med personalen men behöver erfaren personals åsikt om hur man kan/brukar göra först. Jag har själv aldrig arbetat inom barnomsorgen.
Vore tacksam för åsikter från er som jobbar på dagis.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-23 16:08:48:
Personalen ringde så småningom efter föräldern, det glömde jag att skriva.