Inlägg från: Teschty |Visa alla inlägg
  • Teschty

Totalrenovering!!!

Vi har budat på ett hus som behöver totalrenovering... Vi hade tänkt lägga ca 400 000kr på renovering. Helt nytt kök, badrum, tapeter golv o möbler. Ny värmeväxlare, gärna en mysig braskamin oxå. Huset uppe e 3 sovrum, allrum, kök o badrum. Nere e det tyg gillestuga, stort allrum, ett gästrum massa förråd tvättstuga samt bastu o dusch. Huset byggdes nog 1970 typ o ägaren har bott där sen dess så ingenting e gjort sen dess. Va tror ni??? Räcker det med 400 000kr? Har ni tips ideer på att hålla kostnader nere? Köket ska vi köpa på ikea, utom vitvaror. Vi vill gärna byta fönster me men vi får se hur långt pengarna räcker

Visa gärna bilder på era nyrenoverade hem... Tack!!!

• Svar på tråden Totalrenovering!!!
  • Teschty
    Kika77 skrev 2007-08-23 11:36:11 följande:
    Spontant tycker jag att det låter lite och börjar man även fundera på fönster så känns det snävt. Vad många glömmer när dom köper hus från 60/70 är dom viktigaste bitarna som bla dränering. Men visst, det är ju inte lika roligt att gräva ner över 100 tusen, det sätter man ju hellre upp i köket. Men dräneringen kanske redan var gjord
    Dräneringen va i bra skick o behövdes inte bytas sa mäklaren. Däremot pannan som va el panna som borde bytas till fjärrvärme. Oxå sååååå trista pengar.
  • Teschty
    Linusina skrev 2007-08-23 13:36:12 följande:
    Allt kostar, men fortsatt med god planering kan man få mkt för pengarna. Vi gjorde ytterst lite själva, utan anlitade hanteverkare till allt.I vår renovering ingick det:Totalrenovering av ett badrumTotalrenoveringa v en liten toalettTotalrenovering av kökByte av golv i alla rum, totalt 120 kvm ekparkettRivning av massa väggar och uppbyggnad av nya.Byte av värmekälla- från oljepanna till en pelletspanna (inte bara brännaren utan hela pannan byttes)Bredspackling, slipning och målning av alla väggar.Målning och reperation och spänndukstakOmdragning av all el (här sparade vi dock massa pengar eftersom min mans bror är elektriker och utförde omdragningarna, vi betalade bara för material)Det vi sparade mycket pengar på var att: dels begära in offertar från fler bolag innan vi bestämde oss för ett, allt material köpte vi in själva, på så vis kunde vi få ner priserna, handla grejer när det var erbjudande samt kunna köpa en hel del nytt på Tradera för inga pengar alls.Lycka Till!!
    Men ungefär vilken summa la ni totalt på renoveringen då? Ni verkar ju ha gjort en hel del som vi me ska göra? Om du inte vill skriva här kanske du kan skriva i min inbox. Respekterar dock om du inte vill säg alls
  • Teschty
    maha6305 skrev 2007-08-23 14:10:24 följande:
    Totalrenovering innefattar för mig även:- Uppvärmningssystem- Yttertak- Avloppsstammar Vattenledningar- Elinstallation översyn/omdragning/jordfelsbrytareTapeter och färg är inte renovering, det är "kosmetika"
    För mig innebär det dom sakerna som jag skrivit, det blir ju liksom en totalrenovering av insidan av huset. Sen om det e "kosmetika" så har jag nog uttryckt mig fel. Till våren sen ska vi ta utsidan, men vad vi vet än så länge behövs varken el lr vattenledningar bytas.
  • Teschty
    maha6305 skrev 2007-08-23 14:58:16 följande:
    Jag var lite provokativ för att väcka eftertanke, inte för att vara elak mitt ditt val av renoveringsnivå. Ber om ursäkt i så fall.Ett exempel. Citat från mitten av sidan www.viivilla-kokochbad.se/satellite/sat_artic..."Vissa typer av de tidiga plastavloppsrören, s k PVC-rör, har senare visat sig ha dålig kvalitet. De är känsliga för den mekaniska påverkan som uppstår vid rörens längdutvidgning och för avloppsvatten med hög temperatur. Denna typ av rör bör alltid bytas ut vid en ombyggnad.Från 1975 installerades PVC-rör av så kallad HTA-typ med högre kvalitet. Dessa rör kan fortfarande vara i bra skick."I en helrenovering av ett hus från 1970 borde en sån sak kanske beaktas.
    Ingen fara
    Det hade jag ingen koll på faktiskt så man tackar o tar emot. Mäklaren e en vän till familjen o han sa att rör o sånt e okey. Ivrig som man e räknar man ju bort det direkt. Kommer ju göra en besikting innan slutbesked så vi får se vad dom säger om alla rör o avlopp etc. Tack för länken/tipset!!!
Svar på tråden Totalrenovering!!!