Inlägg från: Venusmannen |Visa alla inlägg
  • Venusmannen

Totalrenovering!!!

Vi var i nästan samma situation när vi köpte vårt hus för snart 4 år sedan. Vi lånade nästan 400 000 kr extra för renovering och modernisering. Men det räckte med facit i hand inte så långt som vi hade hoppats, trots att vi har gjort väldigt stora delar av arbetet själva.

Vårt hus är ungefär också lika gammalt, och det mesta var i orginal när vi köpte det.

Är förändrad uppvärmning inkluderad i beloppet?
    Installera en braskamin så fort som möjligt. Den ger god och billig värme, och håller ner den andra uppvärmningskostnaden.

Hur verkar taket?
    Vi bytte vårat förra sommaren, och det hamnade också helt utanför den ursprungliga kalkylen.

Hur är det med husets isolering?
    Att elda för mycket "för kråkorna" är dyrt idag.

• Venusmannen

Sedan handlar ju mycket om vilka material man väljer.

Innan vi köpte huset var vi runt och kollade vad vi tyckte om när det gällde bl.a. kök och badrum, och räknade samman en grov budget på vad allt skulle kosta.

Ett helt nytt kök i normalstorlek för 30 000 kr tycker jag känns mycket tveksamt. Vi betalade drygt det för bara själva köksinredningen på IKEA (en av de enklaste luckalternativen). Sedan tillkommer ju vitvaror för ungefär lika mycket + golv, väggar, lite kakel, målning, lite el- och VVS-arbeten. Så jag skulle tro att vårat slutade på drygt 100 000 kr. Och då är det ingen överdriven lyx.

Jag påminner om taket igen.
    Är det inte bytt, så är det snart dags. Tänk på att inga villaförsäkringar normalt gäller för skador orsakade av ett trasigt tak.

Svar på tråden Totalrenovering!!!