Totalrenovering!!!
Totalrenovering innefattar för mig även:
- Uppvärmningssystem
- Yttertak
- Avloppsstammar Vattenledningar
- Elinstallation översyn/omdragning/jordfelsbrytare
Tapeter och färg är inte renovering, det är "kosmetika"
Totalrenovering innefattar för mig även:
- Uppvärmningssystem
- Yttertak
- Avloppsstammar Vattenledningar
- Elinstallation översyn/omdragning/jordfelsbrytare
Tapeter och färg är inte renovering, det är "kosmetika"
Jag var lite provokativ för att väcka eftertanke, inte för att vara elak mitt ditt val av renoveringsnivå. Ber om ursäkt i så fall.
Ett exempel. Citat från mitten av sidan www.viivilla-kokochbad.se/satellite/sat_articles.asp&articleid=227
"Vissa typer av de tidiga plastavloppsrören, s k PVC-rör, har senare visat sig ha dålig kvalitet. De är känsliga för den mekaniska påverkan som uppstår vid rörens längdutvidgning och för avloppsvatten med hög temperatur. Denna typ av rör bör alltid bytas ut vid en ombyggnad.
Från 1975 installerades PVC-rör av så kallad HTA-typ med högre kvalitet. Dessa rör kan fortfarande vara i bra skick."
I en helrenovering av ett hus från 1970 borde en sån sak kanske beaktas.
Va bra. No hard feelings ;)
Lånade din tråd lite för att väcka liv i alla som köper hus inte tar någon marginal för renovering utan tror att allt håller i evighet. Ni har ju avsatt en ordentlig summa 400' och är beredda på att det kostar en del att modernisera.
Sedan är ju inte 1970 så jättegammalt så bortsett från en del felaktiga material(val) och fuktbenägna krypgrunder m m man gjorde vid den tiden, så borde det mesta hålla ett antal år till.
Lycka till!
Ett sätt att spara pengar är att skaffa en stor kärra med kåpa eller en mindre lastbil och åka till Polen och köpa byggmaterial och vitvaror.
Dom stora tillverkarna har samma produkter men prisdifferentiering mellan olika marknader.
Sen med risk för att bli tjatig... Vid helrenoveringar skall stammar för el och VVS beaktas för kvarvarande livslängd. Likaså status på ventilation, murstock, dränering etc.