Inlägg från: Jarnis |Visa alla inlägg
  • Jarnis

Totalrenovering!!!

Linusina; Jag har skrivit ett inlägg till dig i din gästbok på bloggen

Vi är också på gång att buda på ett hus som behöver totalrenoveras, inklusive tilläggsisolering och takbyte. Vi har räknat på ca 1,2 milj i budgeten för renovering, men då vill vi ha en liten utbyggnad i vinkel på huset också. Vi tror inte att det kommer att räcka, vad tror ni?

Det som skall göras är (huset är 155 kvm):
    1 ny gästtoalett
    1 nytt badrum, ca 10 kvm
    1 nytt kök
    Slipning och lackning av alla golv
    Ytskicktsrenovering överallt, vi gör stor del av arbetet själv
    Byte från oljeeldning till pellets, vi kan troligtvis ha kvar den gamla pannan.
    Rivning av två gamla badrum och två väggar
    Bygga en ny takkupa
    Bygga en ny farstukvist
    Göra en utbyggnad på ca 15 kvm, ett plan men med ryggåstak
    Byte av yttertaket, helst till falsad plåt (men det blir nog för dyrt)
    Tilläggsisolering, svärfar hjälper till
    Byte av panel på utsidan, svärfar hjälper till
    Det ulitmata vore även att kunna byta ut fönstren, det beräknar vi kommer kosta ca 60000

Hur mycket tycker ni att vi bör budgetera för detta?

• Jarnis

Presens;
    Oj, vad duktiga ni är! Hur lång tid beräknar ni att det tar tills allt detta är klart???

• Jarnis

Jaha, där är vårt problem, vi måste anlita hantverkare för vi vill inte att det skall ta sådan tid. Då är det ju oundvukligt att kostnaderna drar iväg

• Jarnis

maha6305;

Vi har faktiskt haft tanken på att åka till Polen på inköpsresa, speciellt när det är så mycket nytt som skall införskaffas på en gång.
    Jag håller med dig ang din kommentar om helrenoveringar. Vi kommer kanske att behöva göra något åt el och VVS, det visar sig vid besiktningen, om vi nu vinner budgivningen dvs. Ventilation, murstock och dränering är dock i bra skick. Huset är från 1951 och både svärfar och min pappa, som båda är kunniga inom området, var förvånade över vilket bra skick huset var i. "En riktigt bra grund att bygga på" som min pappa sa.
    Lainan;
    Tack för alla tips och råd!
Svar på tråden Totalrenovering!!!