• Coriander

Frågor om ÄD

Har seriöst funderat på att donera ägg ett bra tag nu. Men har några frågor som saknar svar.

1. Kostar det något för mig som donator?
    2. Får man betalt för att göra detta och vad är det för summor?
    3. Hur påverkar hormonerna mitt dagliga liv? Kan man leva som vanligt.. jobba, festa..osv.?
    4. Är det sant att man förbjuds ha samlag med sin partner under hela den tiden man får hormonbehandling för ÄD? Och hur länge pågår en ÄD behandling?

Jag vill verkligen inte göra detta för pengar, ifall någon nu skulle tro det, utan vil hjälpa sådana par som inte har chansen att få ett barn på annat sätt. Men har ju hört om ersättning och det är väl klart att man är nyfiken.

Tack för alla svar!

• Svar på tråden Frågor om ÄD
  • Fiaflopp

Först en str ros för det du funderar på....TACK!

Svar på dina frågor...

1: Nej det kostar dig ingenting alls

2: Nej tyvärr utgår inen ersättning förutom mediciner,resor och förlorad arbetsinkomst

3:Hur hormonerna påverkar just dig kan ingen svara på förutom din egen kropp då det är enormt olika hur man mår,du kan leva och jobba som vanligt men det kan hända att du har lite ont dagen efter Äggplocket men det är det heller inte alla som får.

4: det där är så olika beroende på läkare hur de anser...de flesta säger olika men visst kan du ha sex som vanligt MEN efter att du tagit äggmognadssprutan så bör du avstå (handlar bara om 2 dagar) eftersom det KAN hända att något ägg smiter och då kan du bli gravid...
    Menar att du tar en mognadsspruta 2 dagar innan själva plocket och efter den sprutan och fram tills äggplock bör du inte ha sex.

Det är också olika hur länge en behandling tar,det beror på om du får göra den långa eller korta metoden,den långa sprayar du med en nässpray eller använder p-piller ( skumt det låter,jag vetFundersam men så är det.
    Om du får den långa så brukar man nedregleras i ca 2 veckor,sen sprutorna mellan 10-14 dagar.
    Den korta varianten så går du direkt på sprutorna och slipper sprayen.

Hoppas du förstod allt...fråga på annars!

• kungslilja

Gå gärna in och läs i min blogg, jag ska donera ägg i morgon! För mig har behandlingen inte inneburit några besvär alls egentligen, jag har kunnat leva och arbeta helt normalt (även motionerat).
    Jag kommer att få ersättning med 3.000 kr som skall täcka förlorad arbetsinkomst + ersättning för resor med bil, p-avg och blodprov.
    Om det inte blir alltför stora besvär i morgon med äggplocket så kan jag faktiskt tänka mig att göra detta flera gånger.

• Pantern2

Jättefint att ni vill donera, det är så många som längtar efter barn,och inte kan producera egna ägg. Skickar också en stor ros till alla som vill donera! Även om jag inte kan ta emot ägg i Sverig pga ålder så är jag jätte glad för alla andra som får ta emot ägg, och hoppas på att de skall bli glada föräldrar.

• Marelb

Vad är det som avgör om man gör den långa eller korta varianten? Är det pga vilken mottagare man har och för att synka ihop cyklerna eller? Någon som kan förklara?

• Fiaflopp
    Marelb skrev 2007-08-27 21:22:19 följande:
    Vad är det som avgör om man gör den långa eller korta varianten? Är det pga vilken mottagare man har och för att synka ihop cyklerna eller? Någon som kan förklara?
    Nej det beror på vilken mentod just "Din" klinik använder sig av....
    Men kan även bero på om du gjort flera ovf försök tidigare (vilket man ju oftast inte som donator har gjort).
    Flera nedregleras med p-piller har jag nu fått höra.
  • Fiaflopp

Nja..får kanske ändra mig lite,det verkar faktiskt som om de flesta om inte alla donatorer får nedregelras,alltså ingen jag sett har fått använda korta metoden utan antingen nässpray eller p-piller eller så finns det en nedregleringsspruta man kan få.

Svar på tråden Frågor om ÄD