• CarolAnne

Hur svårt är det med adoption egentligen?

Jag har en kollega på jobbet. Hon och hennes man kan inte få barn. De verkligen läängtar efter barn, de vill så gärna ha en liten bebis att ta hand om. Hon är från Rumänien och han är från Bulgarien. De ville verkligen ha ett barn från vart som helst men hade en önskan om att få ett barnhemsbarn från Rumänien. Det spelade ingen roll ifall detta barnet var nyfött eller några år gammalt. Motfrågan de fick var; Är ni rasister. (??!). De har kämpat i flera år nu, men det verkar som om myndigheterna bestämt sig att de inte ska få sitt efterlängtade barn. Min kollega är nertryckt till bottens botten och hon anser nu att hon inte ens är värdig något barn! Hur sjutton kan de göra så mot detta paret??

• Svar på tråden Hur svårt är det med adoption egentligen?
  • Amita

Det kan vara jätte svårt att få adoptera det är ingen lätt process. Det är tråkigt för de som verkligen vill adoptera och har alla föresättningar för att verkligen ta hand om ett barn på bästa sätt. Kanske de måste vända sig till en annan adoptionsbyrå eller jurist än vad de har nu? Förstår inte varför de har blivit kallade rasister, låter som om det är de som sagt det till dem som skulle vara det själva.

• CarolAnne

Amita
    Så tänker jag också. De fick inte adoptera pga att de var från Rumänien o Bulgarien. Min kollega är verkligen den mjukaste person jag träffat. Hon gråter när jag berättar roliga saker om mina barn, likaså när jag berättar tråkiga saker. De har verkligen alla förutsättningar i världen att bli bra föräldrar.. Men pga adoptionsbyrån har hon blivit totalt nertryckt och ifrågasatt så hon känner nu att hon inte ens är vatten värld.

• CarolAnne

Jag tycker det är oerhört bra att adoptionsbyråerna är noga med vilka som får och inte får adoptera. Men det måste ju finnas gränser? Att hitta på egna falska påståeenden som t ex att de skulle vara rasister för att de vill ta hand om någon från sitt eget hemland! Det var ju bara en önskan men den allra högsta önskan var att få ett barn, spelade ingen roll varifrån.

• Amita

Då tycker jag definitivt att de ska byta adoptionsbyrå för det där låter inte som en seriös byrå. Tyvärr har jag hört liknande historier förut så alla byråer är verkligen inte bra.

• CarolAnne

Det tragiska är att hon gett upp nu. Hon ser inget värde i sig själv.

• Amita
    CarolAnne skrev 2007-08-23 13:27:49 följande:
    Det tragiska är att hon gett upp nu. Hon ser inget värde i sig själv.
    Hemskt faktiskt, så tråkigt när man hör sådana här historier om adoption Kanske hon behöver gå och prata med någon om det som kan ge henne nya perspektiv så de orkar försöka igen då genom en annan byrå...Jag hörde förut på TV att det var jätte viktigt att kolla upp adoptionsbyråerna jätte noggrant innan man väljer en som är seriös , just för att det finns så många oseriösa och sådana som tom. har lurat folk på pengar.
  • smurfan2

Allvarligt, hur mycket vet ni om adoption? Det finns _inga_ oseriösa "adoptionsbyråer" i Sverige, av den enkla anledningen att det inte finns några "adoptionsbyråer i det här landet. Däremot finns det adoptionsorganisationer, och de är hårt styrda av MIA, den statliga myndigheten för adoption.

Det är dessutom inte adoptionsorganisationen som bestämmer vem som ska få adoptera, det är den kommuns socialnämnd som efter en utredning gjord av socialtjänsten avgör om man är lämplig eller ej. Ett avslag har man rätt att överklaga. Därefter är det landet som avgör om de anser att man är lämlig att adoptera ett av deras barn.

Jag känner flera par där en eller båda har utländsk bakgrund. Det har inte varit något hinder för adoption, förutsatt att de ha uppfyllt grundkraven för att få adoptera. Att man är inställd på ett land är inte ett hinder, det är många som har ett specifikt land i åtanke under utredningen.

Jag förutsätter att detta är ett seriöst inlägg och att TS kollega inte har sagt hela sanningen till TS om varför de inte anses lämpliga att adoptera. För övrigt tror jag att Rumänien har upphört med internationella adoption, men det är lätt att kolla upp på förslagsvis AC:s hemsida.

• CarolAnne
    smurfan2 skrev 2007-08-23 13:45:41 följande:
    Allvarligt, hur mycket vet ni om adoption? Det finns _inga_ oseriösa "adoptionsbyråer" i Sverige, av den enkla anledningen att det inte finns några "adoptionsbyråer i det här landet. Däremot finns det adoptionsorganisationer, och de är hårt styrda av MIA, den statliga myndigheten för adoption.Det är dessutom inte adoptionsorganisationen som bestämmer vem som ska få adoptera, det är den kommuns socialnämnd som efter en utredning gjord av socialtjänsten avgör om man är lämplig eller ej. Ett avslag har man rätt att överklaga. Därefter är det landet som avgör om de anser att man är lämlig att adoptera ett av deras barn.Jag känner flera par där en eller båda har utländsk bakgrund. Det har inte varit något hinder för adoption, förutsatt att de ha uppfyllt grundkraven för att få adoptera. Att man är inställd på ett land är inte ett hinder, det är många som har ett specifikt land i åtanke under utredningen.Jag förutsätter att detta är ett seriöst inlägg och att TS kollega inte har sagt hela sanningen till TS om varför de inte anses lämpliga att adoptera. För övrigt tror jag att Rumänien har upphört med internationella adoption, men det är lätt att kolla upp på förslagsvis AC:s hemsida.
    Till att börja med så vet jag INGENTING om adoptioner utan vet bara vad som sagts mellan min kollega och hennes adoptionsbyrå. Sedan är jag inte så naiv som du verkar vara att jag tror att alla följer lagar och bestämmelser till punkt och pricka BARA för att det är hårt styrda av "MIA". Jag litar på min kollega och jag tycker att de är fruktansvärt illa behandlade. Det finns inga grunder i världen som gör att de skulle vara olämpliga föräldrar! Tycker det är helt sjukt att denna adoptionsbyrån tycker att barnen på barnhemmet i Rumäninen får det bättre där än hos detta paret!
  • gummisnoddas

Jag undrar också, precis som smurfan hur själva adoptionsorganisationen kan ha sagt något? Det är ju hemutredarna som avgör om medgivande? Kanske har TS missuppfattat kollegan?

Det låter väldigt konstigt, hoppas att det löser sig!

• CarolAnne

De har gjort utredning på utredning. Min kollega kände det som att de redan från början bestämt att de inte skulle få adoptera. De fick avslag, överklagade, fick avslag, överklagade..

gummisnoddas skrev 2007-08-23 13:55:45 följande:
    Jag undrar också, precis som smurfan hur själva adoptionsorganisationen kan ha sagt något? Det är ju hemutredarna som avgör om medgivande? Kanske har TS missuppfattat kollegan?Det låter väldigt konstigt, hoppas att det löser sig!
Svar på tråden Hur svårt är det med adoption egentligen?