• Egoo

Prematur? är ditt barn ett prematurbarn?

.. varför kom din bebis för tidigt?
    Hur gick allt?
    .. i vilken vecka födde du?

är nyfiken på er och hur ni mår och hur era bebisar mår.

• Svar på tråden Prematur? är ditt barn ett prematurbarn?
  • lillewill

Hej!
    Min son kom i v 31+2,var på en rutinkontroll och det blev raka vägen till förlossningen då jag fått havandeskapsförgiftning.Låg inne i 6 dagar innan dom plockade honom med akut snitt (mina njurar var på väg att kolappsa).Förlorade synen på ena ögat p g a av en svullnad i ögat har dlivit bra till 95%.En omtumlande resa när det var första barnet,inget blev som man hade tänkt sig.Hade ju massa saker kvar att fixa och köpa.Nu är han 1 år och han har hämtat igen med råge är 77 cm lång och väger 10,3.Vid födseln vägde han 1760g och var 43 cm lång.

• luwima0106

Hallå!!

Jag har delad livmoder och väntade tvillingar i samma "del". På ett rutinultraljud såg man att pojken knappt hade något fostervatten i sin säck. Raka spåret till Umeå sjukhus. Blev liggande där drygt ett dygn innan man tog ut dem akut kejsarsnitt i v 26 + 4. De vägde då 1005 gr resp 1034 gr och var 34 resp 37 cm långa.
    Nu är de ca 1,5 år och mår jättebra. Springer och busar som andra barn. Väger ca 10 resp 11 kg nu och är ca 75 resp 80 cm långa.
    Kram Nina

• Mamma till bröderna bus

hade tidig vattenavgång i v32+5, blev inlagd och fick bricanylsprutor för att stoppa samandragningarna och kortison sprutor så lungorna skulle utvecklas, i 33+3 fick jag värkar och födde en liten pojke på 2105g och 43 lång.. han behövde bara ligga i värmebädd under övervakning några dagar, sen hade han gulsot och fick sola en del samt sond.. vi fick komma hem efter 10 dgar på neo och hade hemsjukvård tills han skulle vara född. Nu är han 10 mån och på 10mån kontrollen så vägde han 8460g och var 72,5 cm..
    allt gick bra och vi mår båda toppen ( förutom en liten förkylning just nu )

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • 20110426

Hade havandeskapsförgiftning som började runt v.29, Låg på sjukhus tills jag var i v. 32+5 då alla värden var tokhöga och jag snittades. Min son vägde då 1714g och var 41cm. han är nu 9 år och mår utmärkt, har ADHD men det kunde han ju haft ändå. Står mer om honom och hur det var för oss på min hemsida.

hem3.passagen.se/p5033

• Knytets

fick havandeskapsförgiftning i v 30 och låg inne på sjukhus till v 32+5 då värdena var för höga och blev snittad.
    Väntade tvillingar och dom vägde 1970g och 2530g när dom kom ut. Fick ligga i kuvös en dag bägge töserna, andra dagen fick ena tösen ligga på värmebädd och sedan låg bägge i vanliga "sängbyttorna" i totalt 1 vecka på neontalen därefter flyttades vi till samvården och låg där 1 vecka till och sedan fick vi komma hem med hemsjukvård tills töserna var ca 3 månader då vi blev utskrivna från sjukvården.

Nu är töserna 19 månader och hur goa o glada som helst

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Nettis1975

Jag fick havandeskapsförgiftning som upptäcktes i v.29. Blev inlagd v.31 och min dotter kom sedan med akut snitt i v.32+0 pga min HF samt hotande syrebrist för tösen. Hon var tillväxthämmad coh vägde 1360g och var 40 cm lång. Vi stannade på neonatalavd. i 4 veckor och hade sedan hemsjukvård i 3 veckor.

Idag är hon 2 år och 5 månader och fortfarande lite liten i vikten, men mår toppen. Börjar bli stor. Började dagis i onsdags.

• Niinis

fått 2 barn i v.24. antagligen pga försvagad livmoderhals.

• Niinis

just det, min första en dotter dog efter förlossningen, mitt andra barn en son föddes i v.24+3 och är idag en frisk och busig 3 åring!

• Ida och Razmus Mamma

min dotter är född i  28+6
    troligtvis pga försvagad livmoderhals.
    i v 22 upptäckte dom att den hade förkortats och att jag hade sd.
    sen v 24 fick jag läggas in med sängläge, fick endast gå på toa.
    på sjukhuset fick jag tacocil dropp för att stoppa värkar och bricanyl för att stoppa det.
    men i v 28 gick det inte längre,,
    när själva förlossningen började var jag öppen 3 cm.
    hon låg i kuvös en vecka, sen värme bädd. låg på neo i 5 veckor.
    då vägde hon 1370gr var 37cm
    idag är hon 3 åring och är 104 cm lång och väger 17kg
    en mycket pigg och som vilken 3 åring som helst.
    hon har haft problem med sitt immunförsvar.
    mycket sjuk sina första 2 år,

• NicoFina

Min son Neo föddes i v.30 +4
    Han var 39 cm lång och vägde 1366. Dom vet inte riktigt varför förlossningen satt igång men troligtvis pgr av stress.
    Det hela började att slämmisen gick 29+3 då åkte vi på FL. Jag blöde hela tiden. 5 dagar senare gick vattnet och 2 dagar efter vattnet gick så började han bli stressad och bajsade i vattnet. Då bestämde dom sig för att ta ut han med snitt.
    Han har aldrig haft problem med andningen. Blev behandlad för gulsot i några omgångar och hade lite problem att reglera värmen.
    I dag är han 2 månader gammal och väger 3 kg. En liten kille med mycket humör.
    Håller mamma och pappa vakna hela nätterna.

Svar på tråden Prematur? är ditt barn ett prematurbarn?