• mulena

är det etiskt rätt att ha betjänt?

Jag funderarde lite kring detta, eftersom en betjänt är en person som ofta bor i samma hus som han/hon jobbar. Han/hon ska serva, det är själva jobbet, hämta tidningen, göra frukost, plocka upp kläder, lägga fram tofflorna, vara till lags etc.

Det finns faktiskt folk som fortfarande har betjänt. Betjänten ses ju lite som mindre värd än den person som den jobbar hos.

Tycker ni det är etiskt rätt att ha betjänt? Skulle du kunna tänka dej att jobba som det?

tror ni att den typen av jobb ökar klasserna i samhället?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-23 22:57:23:
    jag pratar inte om personlig assistans, eller service till dem som är sjuka och behöver det, utan till fullt friska människor.

• Svar på tråden är det etiskt rätt att ha betjänt?
  • Liiza

LottisPottis -Ja det tycker jag.

Vill/kan man unna sig lyx, så ska man göra det.
    Det är inte lyx för mig att behandla en annan människa så.
    KAN jag hämta vatten, hämta min tidning, osv , så gör jag det, helt själv.

--
    Jag tror inte alla VÄLJER sina yrken... (tyvärr)

• siamusen
    Liiza skrev 2007-08-28 10:17:31 följande:
    LottisPottis -Ja det tycker jag.Vill/kan man unna sig lyx, så ska man göra det.Det är inte lyx för mig att behandla en annan människa så.KAN jag hämta vatten, hämta min tidning, osv , så gör jag det, helt själv.--Jag tror inte alla VÄLJER sina yrken... (tyvärr)
    Men betjänt väljer man ju iom att det innebär att man utbildar sig till det först precis som en lâkare eller advokat skaffar sin utbildning.
  • Liiza

siamusen -Finns det utbildning till betjänt i Sverige?

Då måste de ha en bra lön då?
    Vad tjänar en svenk betjänt?

• siamusen
    sannispannisen skrev 2007-08-28 10:17:26 följande:
    vart går gränserna då för hur mycket en betjänt ska behöva hjälpa till med?vad tycker ni?finns det några gränser?jag vet inte så mycket om detta jobb så det kunde vara kul att få höra lite vad ni andra har hört ni som tycker att detta är ett jobb likställt med precis vilket som helstskulle ni själva arbeta som betjänter för en bra lön?frantic - ok.
    Jag skulle inte jobba som betjänt precis lika lite som jag vill jobba som ekonom eller frisör eller vad som helst.

Betjänten mina vänner har har bra arbetsgivare. Han gör mycket i deras hus men de skulle aldrig sitta och skrika: "hämta det eller skura golvet". Han har sina arbetsuppgifter som han kânner till, de ber honom om saker om de behöver och han trivs med sitt jobb. De har haft samma kille i över 15 ar nu.
  • siamusen
    Liiza skrev 2007-08-28 10:20:02 följande:
    siamusen -Finns det utbildning till betjänt i Sverige?Då måste de ha en bra lön då?Vad tjänar en svenk betjänt?
    Jag vet inte om det finns i sverige, bor inte ens i sverige sa jag har dalig koll, men det finns i england och frankrike och de tjänar bra pengar.
  • Liiza

siamusen -Ja, att vara butler i England är nog ett bra jobb, men DET jämför inte jag med att bara betjänt i Sverige...

• siamusen
    Liiza skrev 2007-08-28 10:25:01 följande:
    siamusen -Ja, att vara butler i England är nog ett bra jobb, men DET jämför inte jag med att bara betjänt i Sverige...
    Vad är skillnaden? Bada har väl avtal ochtjänar pengar? Varför skulle det vara sämre i sverige?
  • Liiza

En liten fråga:

De butlers/betjänter Ni "känner", (de som bor hos sina arbetsgivare) har de "eget liv", egen familj och så?

• siamusen
    Liiza skrev 2007-08-28 10:26:32 följande:
    En liten fråga:De butlers/betjänter Ni "känner", (de som bor hos sina arbetsgivare) har de "eget liv", egen familj och så?
    Den mina vänner har anstâlld bor inte hos dem men han har familj eller hade sist jag var där i varjefall.
  • Frantic

Vad är skillnaden menar du?

Liiza skrev 2007-08-28 10:25:01 följande:
Svar på tråden är det etiskt rätt att ha betjänt?