• Svart ros

Jag vill arbeta med att ta hand om djur

Jag älskar verkligen djur och har alltid drömt att få jobba med djur som har det svårt i samhället. Jag har dock ingen djurskötar utbildning eller dyl. och har heller inte de betyg som krävs för att komma in på utbildning och har därför lagt ned tanken på att få jobba med det jag drömt om hela livet. Nu börjar tankarna dyka upp igen och jag tycker inte jag ska ge upp så lätt ändå då det är detta jag brinner för. Frågan är bara var jag ska börja någonstans? Någon som har tips på hur man kan få in en fot i arbete med djur utan att ha en utbildning?? Jag vet ju att katthem behöver folk men som volontärer. För mej är det en dröm att få jobba med just djur som lever under svåra förhållanden, att få hjälpa dessa djur till det bättre. Någon som vet hur man kan gå tillväga?

• Svar på tråden Jag vill arbeta med att ta hand om djur
  • Prinsessorna

Vill också veta:)
    Älskar också djur. Brukar titta på Animal Planet och deras djurpolis och det är något jag skulle vilja jobba med. Fast jag hade säkert blivit tosig på folk och gråtigt hela dagarna.
    Ja ja, hoppas någon som svarar.

Mvh Jenny

• Vickan I

Det krävs en högskoleutbildning med inriktning mot djurskyddstillsyn, i enlighet med de allmänna råd Djurskyddsmyndigheten har satt upp för att bli djurskyddsinspektör.

Dvs arbeta med att åka runt och utreda/hjälpa djur som lever under dåliga förhållanden.
    Är en hel del juridik att läsa då det är krånglig lagstiftning att ha koll på för att utröna om djurägaran håller sig inom lagens ramar i skötsel och hållande.

Prinsessorna skrev 2007-08-24 09:38:01 följande:
    Vill också veta:)Älskar också djur. Brukar titta på Animal Planet och deras djurpolis och det är något jag skulle vilja jobba med. Fast jag hade säkert blivit tosig på folk och gråtigt hela dagarna. Ja ja, hoppas någon som svarar.Mvh Jenny
    Annars är ju volontärarebete roligt, men detta leder ju tyvärr inte till arbete med detta på heltid. Tom för jobb i djuraffärer ska man ha gått djurskötarutbildning nu för tiden.
  • Irme

Hade varit arbetslös en längre tid, min arbetsförmedlare ville att jag skulle skaffa en praktikplats och frågade var jag skulle vilja jobba.
    Djurvårdare är min dröm, har gått naturbruksprogrammet (har ej slutbetyg dock). Men min arbetsförmedlare hjälpte mig att få 1 års praktik på en stor djurpark.
    Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Ovärdeliga erfarenheter och massa skoj.

Tror att det året kommer betyda ganska mycket för framtida jobb/studier inom djurvård.

• A84

Jag är åxå intresserad av att veta.
    Vill jobba på djurpark lr dyligt. Jag brinner för djur och vill verkligen jobba med det.

• Vickan I

Om länken funkar finns det info där.

Jag har själv jobbat på djurpark i flera år, trivdes hur bra som hellst. Själv hade jag inte heller någon utbildning utan började jobba extra och lärde mig. Men vet att de höjt kraven mycket sedan dess (är några år sen).

http://afi3.ams.se/Go.aspx?chFrameCenterHexURL=687474703A2F2F616669332E616D732E73652F79726B656E2F59726B65734265736B7269766E696E672E617370783F6959726B6549643D343430

Svar på tråden Jag vill arbeta med att ta hand om djur