• Anonym (fel?)

Oengagerad, apatisk, ingen livsglädje

Jag har fått diagnos som deprimerad, men har nu börjat fundera om det kan vara något annat... ska till sjukhus på måndag så det är ordnat men vill höra om någon mer än jag har såhär... jag är oengagerad i livet, ofta nere, apatisk, orkar inget, som att städa tex kan ta en hel dag, men om jag sovit bra eller så så går det supersnabbt!

När jag diskuterar med andra människor förstår jag ofta frågor eller så fel, men alla andra förstår vad personen menar och svarar utifrån det, medan jag svarar på ett annat sätt. Händer varje dag... hur kan alla andra förstå vad personen menar och inte jag? Suck...

Fungerar normalt och så men tänkte att det kan vara nån liten störning kanske? Finns det inte olika grader av sånt... har alltid känt mig annorlunda på nåt sätt... ska nu få hjälp men ville bara kolla lite om någon känner igen sig Är anonym eftersom detta är ganska känsligt för mig... hoppas det är ok1

• Svar på tråden Oengagerad, apatisk, ingen livsglädje
  • Anonym

Jag vet inte, men jag känner igen mig SÅÅ i det du skriver.

Känner mig ofta anorlunda i andras sällskap o stammar o säger saker så det låter konstigt mm. Jag fungerar också normalt men precis som du säger så känner man själv att det är något.

Förstår du lätt instruktioner? Inte jag...tex så försöker jag lära mig fota digitalt o fixa med bilderna i datan men det går bara inte in...jag fattar inte!
    Jag känner mig lite rädd ibland faktiskt.

• Anonym (depp depp)

Hejsan...jag är deprimerad och går på medicin och tack vara dem känner jag mig mycket bättre men innan jag fick dom så orkade jag inte städa, inte ta hand om min hygien. inte leka med mina barn och ofta när folk pratade med mig så tänkte jag på annat, så jag hängde inte med i samtalen.

när jag körde bil så kunde jag plötsligt tänka hur fan jag kom dit eftersom min tankar varit någon helt annan stans.

Vet inte om du bara har depp men så här mådde jag. nu mår jag mycket bättre tack gode gud för antidepressiva och professionela psykologer. hoppas du också blir bättre

• Anonym (fel?)

Oj ja det lät ju inte kul! Ja, jag har också svårt att förstå instruktioner och gör oftast fel och ifrågasätter vad man ska göra trots att det står i klartext vad som ska göras... så det har blivit att jag lämnar allt som behöver fixas till andra!

Har antidepp och ska börja behandling med psykolog nästa vecka så det är på gång. Dock börjar jag fundera om det är nåt mer jag har eftersom det har varit såhär hela livet...

Har också lite fixeringar, tex att tavlor måste hänga rakt och sånt där... nää... någon som känner igen sig??

• Anonym (jag)

Känner igen mej precis. Har haft det så sen i våras då ja g blev gravid o det hände en massa hemska saker i livet samtidigt. Skulle vilja ha medicin för att gå vidare men det går ej för jag är gravid o sen vill jag amma. Hoppas jag orkar...

• Anonym (fel?)

jag - har du gått och fått hjälp? För dig finns det säkerligen hjälp att få. Om inte med piller så med samtal... du verkar ju ha lite koll på lite orsaker osv?

Någon mer som känner igen sig och har nån diagnos? Eller är detta normalt tillstånd? Suck...

• Anonym (fel?)

Puff?

• Anonym (sköldis)

Kolla denna länk: www.thyroid.se/
    Gå in på rubriken "Sköldkörtelrubbningar"
    Jag har de symptom du beskriver, plus de som hör till det som kallas "Hypothyreos" som betyder man har underfunktion i Sköldkörteln, som bl a ger de symptom du beskriver.
    Jag har tagit blodprov o fått detta bekräftat, det finns behandling, vilket jag inte påbörjat ännu, men ska få mediciner vid återbesök till läkaren nu i veckan.
    Man kan även ha överfunktion i Sköldkörteln, vilket du kan läsa om där o mycket annan info.

Värt att kolla upp iaf! Be husläkaren ta ett blodprov, o se om du har en Sköldkörtelrubbning. Tydligen är detta väldigt vanligt förekommande.

• Anonym (fel?)

Tack för ditt svar!

Men när man har det som du skriver om, är man inte vääääldigt trött då också? Eller har man sömnrubbning? För visst behöver jag mycket sömn och kan somna mitt på dagen osv men har inte sett det som nåt onormalt... men det kanske kan vara nåt sånt? Vilka symptom har du?

• Anonym (sköldis)

Jo, ofta trött, sömnsvårigheter med. Av alla symptom du kan läsa på den sidan om Hypothyreos, har jag de flesta.
    Det värsta för mig är koncentrationssvårigheter, har väldigt svårt att hänga med, glömmer saker, minnet är nästan bortblåst - fung inge bra i mitt jobb med att ansvara för vårt nätverk på jobbet, alla system som ska underhållas etc :(, plus är nere o misstänkte depression först, men med alla andra symptom så ville utreda om det kunde vara något annat. Depression är ju också ett tydligt inslag i denna sköldkörtelsjukdom.
    Jag skulle testa om jag vore som du, anti-depressiva som många får utskrivet - tar ju bara bort symptomen, inte orsaken.

• Anonym (fel?)

Hej igen!

Tack för din hjälp!

Kollade den sidan men de enda symptomen som stämmer är depression och lite koncentrationssvårigheter men inte sådär så man reflekterar över det... inget av de andra symptomen stämde in på mig... imorgon blir det utredning på sjukhuset så vi får väl se vad de säger... blir intressant...

Någon mer som känner igen sig?

• Anonym (jag)

Anonym (fel?):

Jag går i egenfinansierad terapi för 1000 kr per månad. Jag höll på att utplåna mej själv annars och vardagen funkade inte. Jag orkade ingenting och rackade ner på mej själv. Står även i kö för att gå till psykolog via vårdcentralen men det verkar som om det tar lååång tid eller om de glömt mej. Tur man inte var beroende av att komma dit då hade jag aldrig orkat!

Svar på tråden Oengagerad, apatisk, ingen livsglädje