• Fjuppan

    Vad är genustänk för dig?

    Det diskuteras genus till höger och vänster och överallt idag. På mitt jobb pratade vi om det senast idag. Men vad innebär det? Det känns som om människor många gånger bara ser de yttre; kläder, hår osv. Handlar det bara om att killar bör ha rosa kläder och tjejer marinblått? Eller ska vi i förskolan enbart erbjuda traditionellt sett flickiga leksaker till killarna och vice versa?

    Jag hoppas att det är djupare än så, men ofta är det just detta som diskuteras när man talar om genus.


    Vad gör vi själva för att främja detta?

  • Svar på tråden Vad är genustänk för dig?
  • Rusty

    Fjuppan,

    I föskolan handlar det om att följa förskolans läroplan, här är ett utgrag där "genustänk" kommer in:

    "Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller."

    Det handlar inte om att man skall ge olika leksaker till barnen utan att arbeta för att motverka de traditioner och fördomar som motar in flickor i en rosa "flickfålla" och pojkarna i en blå "pojkfålla". Barnen skall få välja själva helt enkelt (och självklart leka med de leksaker de gillar bäst oavsett vilken kön de råkar ha).

  • BadSector

    "Det handlar inte om att man skall ge olika leksaker till barnen utan att arbeta för att motverka de traditioner och fördomar som motar in flickor i en rosa "flickfålla" och pojkarna i en blå "pojkfålla"."

    Dessa traditioner är de som hela jävla västvärlden är byggda på, de som tagit oss från skog, svält och sjukdomar till det enorma välstånd vi lever i idag.

    Ska vi bara pinka på det, testa något annat och hoppas att det funkar lika bra ... bara för att?

  • Rusty

    BS,

    Förklara gärna på vilket sätt traditionella könsroller motverkat svält och sjukdomar. Jag är säker på att människor i de delar av världen där man svälter idag (som händelsevis ofta råkar sammanfalla med de delar där kvinnor har minst makt) är jätteintresserade av hur de kan få mat för dagen med hjälp av och hemmafruideal och gråtförbud för pojkar.

    Och så tillbaka till ämnet: Det handlar om att ge alla barn tillgång till hela spektrat och låta dem välja själva vad de gillar och vem de vill vara istället för att särbehandla dem utifrån deras fortplantningsorgan. Varför är det så himla läskigt?

  • DrKejs

    Genusperspektiv/tänk/xxxx med sin bas i feministisk teoribildning om kvinnans underordning och maktstrukturer som trycker ner kvinnor är för mig inget annat än dagens motsvarighet till gårdagens rasbiologi. Det är fortsättningen på den socialistiska strävan att förändra människor så att de passar in i det mönster som passar den politiska eliten i landet (socialisterna). Är det förvånande att feministiska teorier och genusperspektiv så varmt omhuldas av kommunister och socialister? Det är bara yterligare ett sätt att bedriva den sociala ingenjörskonsten för den styrande politiska eliten.

    Rusty

    Det är nog ingen som tycker att det är läskigt med att låta barnen själva välja vad de gillar. Däremot blir det läskigt när barnen tvingas att göra saker som de inte vill, när man experimenterar med barnen i dagis och där man inte tar hänsyn till de (faktiskt) existerande biologiska skillnaderna.

    Vi ser idag alltför väl resultatet av de senaste decenniernas experimenterande i form av vilsna, deprimerade och identitetssökande ungdomar, ungdomar som med ljus och lykta söker sin identitet och dras till extrema yttringar, ungdomar som dukar under på grund av stress och vilsenhet. Genom ett intensifierande av den sociala ingenjörskonsten på våra barn skapar vi ytterligare problem för framtiden.

  • trollhassel

    Genustänk för mig är att fundera över varför könsroller uppstår. Och att vara medveten om att det samhälle man lever i påverkar vilken person man blir.

    Genom att ifrågasätta och analysera könsroller kan man förhoppningsvis undvika att falla in i mönster som har en negativ och begränsande inverkan på individen.

    Jag tycker genustänk är viktigt överallt, men extra viktigt när man uppfostrar barn - de har ju fortfarande chansen att slippa formas enligt de fördomar som man själv dras med pga sin uppväxt.

  • Leoella
    Fjuppan skrev 2007-08-24 13:49:20 följande:
    Det diskuteras genus till höger och vänster och överallt idag. På mitt jobb pratade vi om det senast idag. Men vad innebär det? Det känns som om människor många gånger bara ser de yttre; kläder, hår osv.
    Alldeles för många är så omedvetna och okunniga om vad det handlar om tycker jag tycärr. Därför tenderar det ofta fastna i diskussionen om färger på kläder eller vilka leksaker barnen väljer. "JAG gav minsann min pojke dockor, men HAN lekte med dem som bilar på golvet.." Man har inte insikten och kunskapen om vad som menas med genus, hur vi påverkar utan att vi ens är medvetna om det osv. Och det upplevs ofta som enormt hotfullt att tala om det tycker jag.

    Personligen tror jag att insikten om att jag själv som person är en slags "produkt" av det samhälle jag lever i (både vad gäller genus och annat) ger mig en möjlighet att kanske försöka "bryta" vissa självklarheter som jag själv fått med mig i livet. Varför jag vill göra det är för att jag tycker vi människor ska slippa fundera över om vi "gör rätt" utifrån vårt kön så att säga. Vi ska slippa bli bedömda som tex manhaftiga kvinnor eller fjolliga män för att vi väljer något som inte traditionellt hör till vårt egna kön. När de begreppen försvinner (till kategorin hör också tex pojkflicka) ur vårt tankesätt så tror jag vi har ett friare samhälle för INDIVIDENs möjlighet att utvecklas och bara vara den man är.
  • trollhassel
    Leoella skrev 2007-08-27 11:00:31 följande:
    Personligen tror jag att
    insikten om att jag själv som person är en slags "produkt" av det
    samhälle jag lever i (både vad gäller genus och annat) ger mig en
    möjlighet att kanske försöka "bryta" vissa självklarheter som jag själv
    fått med mig i livet. Varför jag vill göra det är för att jag tycker vi
    människor ska slippa fundera över om vi "gör rätt" utifrån vårt kön så
    att säga. Vi ska slippa bli bedömda som tex manhaftiga kvinnor eller
    fjolliga män för att vi väljer något som inte traditionellt hör till
    vårt egna kön. När de begreppen försvinner (till kategorin hör också
    tex pojkflicka) ur vårt tankesätt så tror jag vi har ett friare
    samhälle för INDIVIDENs möjlighet att utvecklas och bara vara den man
    är.
    Exakt!
  • Leoella
    Xian skrev 2007-08-24 22:20:01 följande:
    supersemlanJag vet många som har "genustänk" som inte lever efter det hemma. Känner många privat där det inte kan bli annat än fel när man är i "traditionella" roller i hemmet och försöker få barnet att ta efter något annat.
    Det är ju naturligtvis mänskligt att inte kunna leva upp till sina egna ideal så att säga. Vare sig det gäller könsroller eller annat. Alla önskar nog vara den där pedagogiska "superföräldern" OCH även kunna leva som sådan. Men ingen lyckas nog fullt ut. Detta tror jag att man måste "förlåta" sig själv och andra. Vi är inte mer än människor. Det viktiga med MEDVETENHETEN är ju att man KAN börja ändra på saker o ting. Kanske inte i jättestor skala (speciellt inte om inte både föräldrarna är med "på tåget") utan i mindre omfattning. Det man SER kan man ju ändra. Det man inte ens ser själv är ju svårt att göra något åt.

    Så; jag ser ingen egentlig motsättning i att försöka tänka till i genusfrågor, intressera sig för dem och försöka vara öppen för sitt barns normbrytande och ÄNDÅ inte leva upp till det fullt ut. Man kan ju dock inte räkna med att ens barn ska föra någon slags "kamp" som man själv inte vågar/kan/vill föra. Man får väl föra kampen "i det lilla". Som jag:

    * en person sa:
    "jaså, ni har inte fått veta könet. Ja, det spelar ju ingen roll, men det hade ju varit bra för planering och så...."
    - Hur menar du då? svarade jag.
    - För att kunna göra iordning rummet och köpa kläder och sånt.....
    - Jaaa, för DEN sakens skull spelar könet oss ingen roll alls faktiskt, svarade jag.

    * -Jaså, ni ska dela på föräldraledigheten... jaaa, jag hade ALDRIG gett bort mina dagar till karln.. jag tyckte det var SÅ skönt att kunna vara hemma länge.
    - Jaha... ja, själv tycker jag det är svårt att ge bort något som faktiskt är HANS dagar redan från början, svarade jag. Dessutom kommer jag säkert vilja vara hemma jättelänge, kanske till och med längre än vad man får betalt för, men det vill ju HAN också!

    Jag o min sambo är (som många) rätt traditionella i vissa sysslor. Han är bättre på att snickra än jag. Jag är bättre på att sy än han. Men; man får väl försöka LÄRA sig av varandra. Vi är ju inte obildbara så att säga.
  • trollhassel
    DrKejs skrev 2007-08-27 10:33:55 följande:
    Däremot blir det läskigt när barnen tvingas att
    göra saker som de inte vill, när man experimenterar med barnen i dagis
    och där man inte tar hänsyn till de (faktiskt) existerande biologiska
    skillnaderna.
    Vilka faktiska biologiska skillnader menar du finns då, som man inte tar hänsyn till på dagis?
  • Leoella
    DrKejs skrev 2007-08-27 10:33:55 följande:
    RustyDet är nog ingen som tycker att det är läskigt med att låta barnen själva välja vad de gillar. Däremot blir det läskigt när barnen tvingas att göra saker som de inte vill, när man experimenterar med barnen i dagis och där man inte tar hänsyn till de (faktiskt) existerande biologiska skillnaderna. Vi ser idag alltför väl resultatet av de senaste decenniernas experimenterande i form av vilsna, deprimerade och identitetssökande ungdomar, ungdomar som med ljus och lykta söker sin identitet och dras till extrema yttringar, ungdomar som dukar under på grund av stress och vilsenhet. Genom ett intensifierande av den sociala ingenjörskonsten på våra barn skapar vi ytterligare problem för framtiden.
    Vilka existerande biologiska skillnader är det du menar att man inte tar hänsyn till när/om man jobbar med genusfrågor i förskolan? På vilket sätt?

    För övrigt: alla de pojkar som förut vuxit upp och fått lära sig att undertrycka vissa av sina känslor (tex gråt) och alla de flickor som fått höra/märka att de är "okvinnliga" för att de leker "fel lekar" - hur kan det någonsin vara fel att de får möjligheten att vara DEN de ÄR? Hur kan det någonsin vara RÄTT att hämma barnets helt egna känsloliv, förmåga att uttrycka sig, vilja att röra sig pga vilket KÖN barnet tillhör?

    Arbete med genusfrågor handlar INTE om att inskränka och hämma barnet som individ. Det handlar istället om att VIDGA möjligheten att få vara den man är. Att få utveckla förmågor som man HAR, men som i ett traditionellt tänkande inte "borde" finnas där. Att ge pojkar möjligheten att vara känslomässiga, få utveckla sin förmåga att uttrycka sig verbalt (framförallt vad gäller de egna känslorna), få hålla fröken i handen och söka tröst, få gilla att vara omhändertagande osv. Att ge flickor möjligheten att vara modiga, att våga klättra högt och "kasta sig utför stup", att få tänka mer på sina egna behov än andras ibland, att få slippa vuxenansvar som de inte är mogna för osv.

    Boktips:
    Pojkar flickor och pedagoger av Kajsa Wahlström.
  • Rusty
    DrKejs skrev 2007-08-27 10:33:55 följande:
    Däremot blir det läskigt när barnen tvingas att göra saker som de inte vill, när man experimenterar med barnen i dagis och där man inte tar hänsyn till de (faktiskt) existerande biologiska skillnaderna.
    Ja visst. Men det har inget med genustänk att göra. Tillbaka till ämnet tack.
  • Leoella
    Leoella skrev 2007-08-27 11:20:42 följande:
    Att ge pojkar möjligheten att vara känslomässiga, få utveckla sin förmåga att uttrycka sig verbalt (framförallt vad gäller de egna känslorna), få hålla fröken i handen och söka tröst, få gilla att vara omhändertagande osv. Att ge flickor möjligheten att vara modiga, att våga klättra högt och "kasta sig utför stup", att få tänka mer på sina egna behov än andras ibland, att få slippa vuxenansvar som de inte är mogna för osv.
    Och så ska jag självklart lägga till (för att inte bli missförstådd): SÅKLART ska pojkar fortsatt OCKSÅ få vara modiga, klättra högt, slippa vuxenansvar osv. Liksom flickorna måste få möjlighet till hela spektrat så att säga.
    Den INDIVID man är ska man få vara. Oavsett kön.
  • Mrs Ray

    Hur stora de biologiska skillnaderna egentligen är är en omtvistad fråga. Många forskare idag hävdar att det är större skillnad mellan inhdivider än generellt mellan könen.

    Jag för min del har svårt att förstå att de som argumenterar för att "pojkar ska få vara pojkar och flickor flickor", som om pojar föddes till att gilla bilar och flickor till att gilla rosa och att prata om relationer - könet är en social konstruktion, det hävdar många forskare med mig.

    Läs Ingemar Gens bok om förskolorna Tittmyran och Björntomten, där man filmade hur personalen interagerade med barnen. Då blev det tydligt hur olika man behandla de små pojkarna och flickorna så att pojkarna uppmuntrades till att ta för sig och flickorna till att serva pojkarna.

  • Lilla Trule

    Det mest optimala vore väl om man såg INDIVIDEN och helt kunde bortse från genustänket. Precis som "Loella" är inne på här ovanför.
    Det blir lite hysteriskt och ytligt när föräldrar ska klä tjejer i blått och killar i rosa - låt ungarna ha det de själva och man själv tycker om..blått eller rosa eller någon annan färg, oavsett kön.
    Och samma med leksaker och lekar - låt barnen leka med vad de vill!

  • vitaudi

    Mrs Ray skrev 2007-08-28 13:01:05 följande:


    ...
    Många forskare idag hävdar att det är större skillnad mellan inhdivider än generellt mellan könen.
    ...
    Det där är något jag stött på ett otal ggr här på forumet.
    Vad betyder det?

    Löneskillnaden mellan män och kvinnor är mindre än lönespridningen inom resp. grupp; betyder det att vi kan bortse från den?
  • Glad i hågen

    Genustänk för mig är när grejer, beteenden, rum, butiker etc blir könsmärkta genom nån tyst överenskommelse mellan oss människor. När fabriksarbetarna på pappersbruket vägrar stå vid servettmaskinen för det är en kvinnomaskin, eller ha en viss sorts penna för det är en tjejpenna osv.

  • Fjuppan

    Oj vad många som skrivit...och vilka bra tankar ni har! Jag ska i nästa vecka på en föreläsning: "Pojkar, flickor och pedagoger", det ska bli superintressant! Jag tror, precis som många av er andra, att genus handlar om hur vi ser (olika?) på människor beroende av deras kön.

Svar på tråden Vad är genustänk för dig?