• Anonym

Bot på urinvägsinfektion

Nu känner jag att jag har en urinvägsinfektion på gång. Jag känner igen symptomen eftersom jag haft det ett antal gånger innan. De andra gångerna har det gått så långt att jag har fått penicillin av läkare.
    Tänkte att det kanske finns nått man kan göra själv, för att förhindra att det inte bryter ut helt.
    Några tips?

• Svar på tråden Bot på urinvägsinfektion
  • MosterMaja

Inte?!

Hur vet du det? Nu blev jag nyfiken..

Anonym skrev 2007-08-24 14:52:07 följande:
    Sen vill jag också krossa myten att man lättare skulle få UVI av att man blir kall.. det stämmer absolut inte!
  • RiaRa

...Glömde, jag skulle ring vc och be att få en tid. (för en evt penicillinkur)

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2007-08-24 14:52:07 följande:
    Måste bara inlägga: jag har också problem med återkommande UVI.Inget av de där huskurerna som citron- och tranbärsjuice fungerade för mig, bara att masa sig iväg till doktorn, blä. Sen vill jag också krossa myten att man lättare skulle få UVI av att man blir kall.. det stämmer absolut inte! Lycka till TS
    Om man redan har bakterier i sig kan man få både uvi o blåskatarr av att få kall rumpa...

o det vet man ju aldrig om man har bakterier eller inte... så därför ska man aldrig utsätta sitt känsliga underliv för det...
  • Anonym

Moster Maja: alla läkare jag träffat har sagt det....
    Bakterier dör av kyla..

• Myrkryp

UVI:er beror alltid på bakterier, sedan finns det olika orsaker till att bakterierna kommer upp och orsakar infektionen/katarren. Vad jag vet finns det inga belägg för att kyla har ett direkt samband med UVI.

• Anonym

TACK....
    för alla tips, försöker dricka mycket vatten med citron nu...

Jag tror jag kan lista ut varför jag fått UVI igen.
    Mycket sent sex sista tiden, somnat utan varit på toa efter.

• Abessiniern

"Bakterier dör av kyla..", så enkelt är det nog inte. Man får UVI av bakterier och inte av kyla, däremot så får man sämre blodgenomströmning när man blir kall. Så om man har en UVI på gång och kyler ner sig om baken, så försämrar man immunförsvarets möjlighet att ta hand om infektionen.

Har man fått en rejäl UVI så är det bara antibiotika som gäller, infektionen kan vandra uppåt till njurarna annars och i värsta fall leda till blodförgiftning. Så visst kan man testa att självkurera sig med citron vatten och se till att man håller sig varm. Men man ska vara väldigt uppmärksam om man börjar känna sig febrig eller får ont i magen eller ryggen = skynda till läkare.

• vildabebbe

jag tycker inte man ska "leka" med urinvägsinfektioner och försöka bota dom själv. Det tar ju dagar innan man märker om man botat sig eller inte. Under den tiden kan det ha uppstått komplikationer, varför utsätta sig för smärta när det finns hjälp att få.

• nano

Jag försökte "bota" min UVI själv en gång och det gör jag inte om, det går inte. Enda som hände var att det var riktigt dålig när jag väl masa mig iväg till doktorn... Däremot försöker jag gärna lindra "besvären" med citronvatten, duscha varmt osv.

• MariaN

tranbärsjos, funkar jättebra på mej!

• Anonym

jag brukar dricka ett driksglass som är 50-50 vatten och citronjuice så fort jag får jag små känningar, sedan mår jag bra inom någon timme. Fast jag blir aldrig riktigt dålig iaf...

Svar på tråden Bot på urinvägsinfektion