• Coursell

När börjar kattungar äta kattmat?

Vi fick kissekattungar för några veckor sedan och jag börjar nu fundera på när de börjar äta "riktig" mat. Fast kattungemat förstås.

Gör det enkelt för mig och vänder mig till kloka fl:are

När ska man börja servera dem mat på´t ungefär?

• Svar på tråden När börjar kattungar äta kattmat?
  • vattuman72

Så kul med gosiga kattungar!Skrattande     När de är fyra veckor kan du börja lite smått med att ge majsvälling(barnvälling), tonfisk, naturell mjukost och kattungemat. Bara torrfoder till att börja med, för mycket konserveringsmedel och annat i burkmaten. Som sagt,  lite i taget i början annars får de små ont imagen. När de börjar äta riktig mat så kommer de igång med att använda lådan.

• 2wins

Hej,
    Vad roligt och mysigt med kattungar!
    De börjar äta ganska tidigt av samma mat som kattmamman, eftersom hon bör gå på kattungemat när hon ger di åt ungarna, ungarna kommer också att föredra den mat som mamman ätit(de får i sig det redan via mjölken)
    Avråder dig från att ge "människomat" såsom mjukost, tonfisk osv...de är inte anpassade för en känslig kattungemage.
    Jämför inte vår/eller våra barns magar med kattens, det skiljer mycket i hur och vad vi/dom behöver.
    Vänd dig till en zoobutik, de kan säkert hjälpa dig med ett bra val till dina kattungar.

Lycka till med de små liven!

vattuman72 skrev 2007-08-24 22:11:57 följande:
    Så kul med gosiga kattungar!     När de är fyra veckor kan du börja lite smått med att ge majsvälling(barnvälling), tonfisk, naturell mjukost och kattungemat. Bara torrfoder till att börja med, för mycket konserveringsmedel och annat i burkmaten. Som sagt,  lite i taget i början annars får de små ont imagen. När de börjar äta riktig mat så kommer de igång med att använda lådan.
  • 2wins

ja, men bara för att någon provat på det behöver det inte innebära att det är hälsosamt för kattungen. Det finns ju en del konserveringsmedel i mjukost med.
    Fisk och skaldjur innehåller en del fosfor som inte ska överskridas, då de får lättare att bilda urinsten, de måste få det i sig men i rätt mängd.
    Taurin som är livsnödvändigt för katten(kan leda till blindhet vid brist)hittar du i kött.
    Jag rekomenderar verkligen att ts vänder sig till en djuraffär, där det finns utbildad personal i näringslära.
    Lyck till igen!

vattuman72 skrev 2007-08-25 11:53:23 följande:
    katter.ifokus.se/Default.aspx...
  • Dundermamman

Håller fullkomligt med 2wins !!
    Kattungar ska ha mild mat som innehåller mycket protein och taurin (som 2wins sa), såsom tex rå nötfärs som varit frys.

Det är en myt att katter ska äta fisk...jag har aldrig sett en vildkatt/lodjur/lejon fiska men däremot letar de kött!

Jag har själv en kull med kattungar som blir 4 veckor i morgon och de började förra måndagen och fick just rå nötfärs. I samband med att de börjar äta fast föda avmaskar jag även kullen + mamman. Därefter har jag även gett dom Royal Canins babycat, först uppblött men nu knaprar de fodret torrt.

Alltså avmaska och introducera med oxfärs eller ge torrfodret direkt!
    Lycka till!

• Wilmas Design

Hejsan!
    vi fick rekkomendationen att ge våra kattungar grädde och barnmat, men de gilalde dom inte alls.
    Så när dom var 4 veckor gamla så började dom norpa av stora kissarnas torrisar. Så då inhandlade vi friskies kattunge torrisar och mjukmat. Ibland så snor dom vovvarnas mjukmat o även stora kissarnas, men är ändå bra i magen, men det är nog olika kattungar kanske;) Lycka till med bebbarna iaf!

Svar på tråden När börjar kattungar äta kattmat?