• Cherrys

Blod i bajan?

Hej!

Min kattjej har blod i bajan. Inte hela tiden, det kan gå flera flera månader mellan gångerna. Någon annan med katt som varit med om detta? Det blir även ganska löst.
    Hon äter som vanligt och är pigg.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Blod i bajan?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Kolla med veterinären. Låter inte normalt.

• 3 hjärtan

ring vetrinären, men mina katter har haft blod i avföringen ibland, och då har vetrinären sagt att det varit tjocktarmskatarr, inget farligt, utan kan bli så ibland. men mina katter har iofs inte blivit lösa i magen samtidigt, utan avföringen har varit som vanligt, bara med blod på.

• dekad

Blir bajset löst de här perioderna? Eller är det alltid lite löst? Kan bero på en tarmirritation, det är det säkerligen om du ser slem med bajset också. Vad äter katten?

• MaineCat
    dekad skrev 2007-08-25 00:38:06 följande:
    Blir bajset löst de här perioderna? Eller är det alltid lite löst? Kan bero på en tarmirritation, det är det säkerligen om du ser slem med bajset också. Vad äter katten?
    Håller med, låter som en lindrig förstoppning och tarmen irriterad. Hur gammal är katten kastrerad?
  • Cherrys

Hon äter Hills torrfoder. Tidigare gav jag Royalcanin, men eftersom det började då bytte jag. Men nu är det likadant med Hills. Hon kan vara lös i magen annars också,till och från.
    Hon är en hittekatt så jag vet inte hur gammal hon är, men tippar på högst 6 år. Hon är ej steriliserad, men ska bli. Äter ej p-piller, slutade för ett år sedan med dem.

• MaineCat

Tror du ska ta en tur till vet. och göra en hälsokoll. Hills i/d är ett skonkostfoder som kan fungera men se först vad en vet. säger.

• dekad

Till viss mån kan stressen en fertil katt känner framkalla magproblem (enligt uppgift från min veterinär). Så om du inte ska använda katten i avel skulle jag vilja råda till att kastrera så snabbt som möjligt. Också med tanke på risken för livmodersinflammation på en katt utan piller, och risken för ljuvercancer.
    Kanske du kan gå över till någon mildare mat, antingen hills för känsliga magar/tarmar eller typ james wellbeloved är väl anpassad för känsliga katter och håller nere antalet ingredienser.

Om hon vore lös i magen mest hela tiden kan det bero på att bakteriefloran blivit störd, och då behöver hon hjälp att få rätsida på den igen. Dels kan man få pencillin av veterinär då (efter undersökning) och så kan man själv hjälpa till genom att ge goda bakterier i form av probiotika (t.ex. diarsanyl eller liknande).
    Hoppas du får ordning på hennes mage!

• dekad

Förlåt, det är ju inte diarsanyl det där medlet heter. Bara för det kommer jag inte på namnet nu. Men iaf, det finns hos veterinären och är en slags pasta, fullproppad med goda bakterier. Kanske nån annan här som har bättre minne vad gäller namn?

• Cherrys

Tack för era svar!

Ska ringa vet till veckan.

• MaineCat

Zoolack (tror det stavas så)

Svar på tråden Blod i bajan?